17/1983. (VI. 1.) MT rendelet

egyes közlekedéssel és hírközléssel összefüggő minisztertanácsi rendeletek módosításáról

1. §

(1) A gazdasági ágazati irányításról szóló 46/1978. (IX. 28.) MT számú rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (2) bekezdésében a közlekedés- és postaügyi miniszter megnevezés közlekedési miniszterre módosul.

(2) A R. 2. §-ának (1) bekezdése a következőkkel egészül ki:

(Külön jogszabályokban meghatározóit feladatok tekintetében, az ágazati miniszter jogkörében eljárva ágazati irányítási feladatukat látnak el)

"- a Magyar Posta elnöke -"

2. §

A postáról és a távközlésről szóló 1964. évi II. törvény végrehajtása tárgyában kiadott 15/1964. (VI. 30.) Korm. számú rendeletnek - az 1981. évi 25. számú törvényerejű rendelettel módosított - 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § A Magyar Posta az engedélye alapján létesített távközlési berendezést, valamint a rádió és televízió műsorvevő készüléket bármikor megvizsgálhatja és rendeltetésszerű használatukat ellenőrizheti."

3. §

(1) Az utakról szóló 1962. évi 21. számú törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott - a 19/1970. (VI. 7.) Korm. számú rendelettel és az 1981. évi 25. számú törvényerejű rendelettel módosított - 34/1962. (IX. 16.) MT számú rendelet (a továbbiakban: R.) 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § (1) Az országos közutakat - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a közúti igazgatóságok kezelik.

(2) A Budapest területén haladó országos közutakat- az autópályák és autóutak szakaszait kivéve - a Fővárosi Tanács kezeli.

(3) A tanácsi közutakat a fővárosi, a megyei városi, a városi, a nagyközségi, illetőleg a községi tanács - az általa megbízott szerv útján - kezeli. A fővárosi tanács a kezelői jogát rendelettel a fővárosi kerületi tanácsra ruházhatja át.

(4) A kizárólag fegyveres erők, illetőleg fegyveres testületek által használt sajáthasználatú utak kezelőit az illetékes minisztérium jelöli ki."

(2) A R. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) Ahol a Tvr. vagy a rendelet közlekedési hatóságot említ - ha jogszabály másként nem rendelkezik - azon a következő szerveket kell érteni:

a) a Közlekedési Főfelügyeletet; az országos közúthálózatba tartozó gyorsforgalmi utak, azok hídjai, továbbá a közutakon levő 30 méter szabad-nyílást meghaladó hidak tekintetében,

b) a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottságának közlekedési (útügyi) feladatokat ellátó szakigazgatási szervét; a Budapest területén haladó tanácsi kezelésben levő országos közutak, továbbá tanácsi közutak és sajáthasználatú utak tekintetében,

c) a megyei tanács végrehajtó bizottsága közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szervét; az országos közutak tekintetében,

d) a megyei városi, a városi, a nagyközségi, illetőleg a községi tanács végrehajtó bizottsága közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási, szervét; a tanácsi közutak és a sajáthasználatú utak tekintetében,

e) a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot; az erdészeti sajáthasználatú utak tekintetében,

f) az illetékes minisztériumot; a kizárólag fegyveres erők és fegyveres testületek által használt sajáthasználatú utak tekintetében.

(2) A Fővárosi Tanács az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott jogkörét rendelettel a fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottsága közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szervére ruházhatja át."

(3) A R. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Útnak az országos közúthálózatba való felvétele vagy abból való törlése kérdésében a Közlekedési Főfelügyelet, a tanácsi közúthálózatba való felvétele vagy abból való törlése kérdésében a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokait ellátó szakigazgatási szerve határoz."

(4) A R. 13. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Külterületen a közút határától számított 10 méter területsávon belül tilos erdőt úgy telepíteni vagy fát ültetni, hogy az az út állagát, vagy a forgalom biztonságát veszélyeztesse. E területsávon belül erdő telepítéséhez vagy fa ültetéséhez az út kezelőjének a hozzájárulása szükséges."

(5) A R. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"14. § A közút létesítéséhez szükséges előmunkálat végzését a közlekedési hatóság engedélyezi."

(6) A R. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az országos közutak fenntartását - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a közúti igazgatóságok, a tanácsi közutak fenntartását a megyei városi, városi, nagyközségi, községi, fővárosi (kerületi) tanács az általa megbízott szerv útján biztosítja."

(7) A R. 20. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

"20. § A tulajdonost megillető rendelkezési jogot a közút területét képező földrészlet felett a rendelet 6. §-ában megjelölt szervek gyakorolják."

(8) a) A R. 25. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) Az út kezelője a Tvr. 8. §-ában említett hozzájárulásban az építési és fenntartási munkákra feltételeket állapíthat meg.

(3) Ha a Tvr. 8. §-ában említett létesítmény vagy csatlakozás építéséhez, felújításához vagy karbantartásához hatósági engedély szükséges, az engedélyt az illetékes hatóság a közút kezelőjének hozzájárulásával adhatja meg. Az engedélyt kiadó hatóság köteles az engedélybe a közút kezelőjének hozzájárulásában meghatározott feltételeket belefoglalni."

b) A R. 25. §-ának (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(5) A közút kezelőjének kérelmére a közlekedési hatóság az eredeti állapot helyreállítására kötelezheti azt, aki a közút területét a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül igénybe veszi, elfoglalja, vagy annak használatát bármilyen más módon akadályozza.

(6) A Tvr. 8. §-ában említett hozzájárulás nélkül történt igénybevételből vagy a hozzájárulás feltételeinek meg nem tartásából eredő kár megtérítésére az igénybevevő köteles. A helyre nem állított, illetőleg nem megfelelően helyreállított közút helyreállítását a közút kezelőjének kérelmére a közlekedési hatóság az igénybevevő terhére elrendelheti."

(9) A R. 25/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"25/A. § (1) Út és vasút szintbeni kereszteződésének (a továbbiakban: vasúti átjáró) kialakításáról, biztosítási módjának meghatározásáról és megszüntetéséről a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve határoz.

(2) A vasúti átjárónál a külön jogszabályban meghatározott rálátási háromszög területén épületet vagy egyéb létesítményt elhelyezni, fát ültetni vagy 50 cm-nél magasabb növényit termeszteni tilos."

(10) A R. 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"26. § (1) A közút területén, az alatt vagy felett elhelyezett létesítmény, továbbá a közúthoz létesített csatlakozás fenntartásáról és tisztántartásáról a létesítmény, illetőleg csatlakozás tulajdonosa (kezelője) köteles gondoskodni.

(2) Ha a létesítmény, illetőleg csatlakozás tulajdonosa (kezelője) a fenntartási és tisztántartási kötelezettségét elmulasztja, a fenntartás tekintetében a létesítmény szerint illetékes hatóság, a tisztántartás tekintetében a közlekedési hatóság a munkák elvégzésére kötelezheti."

(11) A R. 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"27. § A közúton folyó munka vagy egyéb ok miatt a közút kezelője a közutat lezárhatja, vagy annak forgalmát korlátozhatja."

(12) A R. 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"31. § (1) A közutak forgalmi rendjének kialakításáról, a közúti jelzések elhelyezéséről, fenntartásáról és tisztántartásáról - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a közút kezelője gondoskodik.

(2) Közúton kijelölt gyalogosátkelőhely létesítését a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve rendeli el, illetőleg engedélyezi."

(13) A R. 32. §-ának első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"Közút tengelyétől számított 100 méter távolságon belül követ, kavicsot, homokot, földet vagy bármely más anyagot csak a közút kezelőjének hozzájárulásával szabad kitermelni."

(14) A R. 2. §-ának (2) és (3) bekezdése, a 10. §-a, a 12. §-a, a 15. §-a, a 25. §-ának (4) és (7) bekezdése, a 28-30. §-ai, a 33. §-ának (3) és (4) bekezdése, a 34. §-a hatályukat vesztik. A R. 25. §-a (5) és (6) bekezdésének számozása (4) és (5) bekezdésre, a 33. §-a (5) bekezdésének számozása (3) bekezdésre változik. Ahol a R. útügyi hatóságot említ, ezen közlekedési hatóságot kell érteni.

4. §

(1) A közületi szervek gépjárműveiről szóló 59/1982. (XI. 16.) MT számú rendelet (a továbbiakban: R.) 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A Közlekedési Főfelügyelet a minisztériumi engedély alapján üzembentartási engedélyt ad ki, amelyben feltünteti az illetékes minisztérium által meghatározott feladatokat. A szolgáltató gépjármű csak az üzembentartási engedély birtokában helyezhető üzembe."

(2) A R. 5. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az üzemi személygépkocsi üzemben tartásához üzembentartási engedély szükséges, amelyet a Közlekedési Főfelügyelet ad ki."

(3) A R. 8. §-ának (1) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"Ez a rendelkezés nem vonatkozik a főtevékenységként személygépkocsi bérbeadást végző közületi szervre."

(4) A R. 10. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A 21 főnél nagyobb befogadóképességű üzemi autóbusz üzemben tartásához üzembentartási engedély szükséges, amelyet a közületi szerv székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve ad ki. A 35 főnél nagyobb befogadóképességű üzemi autóbusz üzembentartásához szükséges üzembentartási engedély kiadása előtt be kell szerezni a közületi szerv főtevékenysége szerint illetékes szakigazgatási szerv véleményét is. A 35 főnél nagyobb befogadóképességű üzemi autóbusz üzembentartásához szükséges engedélyben kiköthető, hogy az üzemi autóbusszal közforgalmú feladatok ellátásában kell részt venni."

(5) A R. 19. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A közületi gépjárművek üzembentartását a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságónak közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve vagy az általa megbízott más szerv ellenőrzi. A közlekedési miniszter ilyen ellenőrzési feladatokkal jogszabályban a Közlekedési Főfelügyeletet is megbízhatja.

(2) Az ellenőrzést végző szerv az észlelt szabálytalanságra a közületi szerv figyelmét felhívja, egyidejűleg - a cselekmény vagy a mulasztás súlyához képest - büntető, illetőleg szabálysértési feljelentést tesz, vagy fegyelmi, illetőleg kártérítési eljárás lefolytatását kezdeményezi.

A közületi szerv a tett intézkedésekről az ellenőrzést végző szervet tájékoztatja.

(3) A fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve azt, aki a szolgáltató gépjárművet, illetőleg a közhasználatú vagy az üzemi személygépkocsit szabálytalanul magáncélra veszi igénybe

a) 100 kilométerig kilométerenként 5 Ft,

b) 100 kilométert meghaladó, de 500 kilométert el nem érő igénybevétel esetén kilométerenként 10 Ft,

c) 500 kilométert meghaladó igénybevétel esetén kilométerenként 15 Ft összegű bírság megfizetésére kötelezi."

(6) A R. 10. §-ának (5) és (6) bekezdése hatályát veszti.

5. §

(1) A túlsúlyos járművek közlekedésének korlátozásáról szóló 16/1973. (VI. 27.) MT számú rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározottnál nagyobb tengelyterhelésű jármű (a továbbiakban: túlsúlyos jármű) a közutakon csak kivételesen indokolt esetben, a közút kezelőjének hozzájárulásával közlekedhet."

(2) A R. 2. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A hozzájárulásért - a közforgalmú személyközlekedést lebonyolító, valamint a köztisztasági feladatokat ellátó jármű kivételével - a túlsúlyos jármű üzembentartója díjat köteles fizetni.

(2) Ha a túlsúlyos jármű hozzájárulás nélkül vesz részt a közlekedésben, a közlekedési hatóság [34/1962. (IX. 16.) MT számú rendelet 7. §] a jármű üzemben tartóját a hozzájárulásért fizetendő díjon felül - pótdíjként - a díj kilencszeresének megfizetésére kötelezheti."

(3) A R. - 46/1980. (XI. 11.) MT számú rendelettel módosított - 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. § Túlsúlyos - illetőleg az engedélyezett teljes terheléssel túlsúlyossá váló - járművet belföldi üzemeltetés céljára gyártani, vagy külföldről kereskedelmi forgalomban behozni csak a Közlekedési Főfelügyelet előzetes engedélyével szabad."

6. §

A magánszemélyek gépjárműhasználatáról szóló 3/1980. (II. 6.) MT számú rendelet 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A magánszemélyek gépjárműhasználatát a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve ellenőrzi. A közlekedési miniszter ilyen ellenőrzési feladatokkal jogszabályban a Közlekedési Főfelügyeletet is megbízhatja."

7. §

Az energiagazdálkodási bírságról szóló 22/1930. (VI. 20.) MT számú rendelet - a 36/1982. (VIII. 25.) MT számú rendelettel módosított - 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A gépjárművek tüzelő- és kenőanyaga mennyiségi és minőségi normáját megállapító jogszabályba ütköző magatartás esetén az energiagazdálkodási bírság kiszabása első fokon a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatokat ellátó szakigazgatási szerve, másodfokon a Közlekedési Főfelügyelet hatáskörébe tartozik."

8. §

(1) A polgári repülésről szóló 1981. évi 8. számú törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott 17/1981. (VI. 9.) MT számú rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 5. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A polgári légijármű)

"b) javító tevékenységre a légügyi hatóság"

(ad engedélyt).

(2) A Vhr. 7. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A légügyi hatóság a légijárművek, valamint a repülés biztonságára szolgáló berendezések és felszerelések egységesítése érdekében azok külföldről beszerezhető típusait korlátozhatja."

(3) A Vhr. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § Az üzemeltetés megkezdése előtt a lajstromozásra nem kötelezett légi járművek biztonságos repülésre alkalmasságát is meg kell vizsgálni. A vizsgálat rendjét és a légi alkalmasság feltételeit a légügyi hatóság állapítja meg."

(4) a) A Vhr. 22. §-a (2) bekezdésének második mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A légügyi hatóság a közforgalmú repülőteret nemzetközi repülőtérnek nyilváníthatja."

b) A Vhr. 22. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A repülőterek - a légügyi hatóság által meghatározott feltételek szerint - osztályokba sorolhatók."

(5) A Vhr. 24. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Állandó repülőtér létesítésére (a közforgalmú repülőtér kivételével), bővítésére, átalakítására és megszüntetésére - a Belügyminisztériummal és a Honvédelmi Minisztériummal, valamint az egyéb érdekelt minisztériumokkal (országos hatáskörű szervekkel) egyetértésben - a légügyi hatóság ad engedélyt. Az állandó repülőtér üzemeltetését ugyancsak a légügyi hatóság engedélyezi."

(6) A Vhr. 35. §-a (1) bekezdésének bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"A Belügyminisztériumnak - jogszabályban meghatározott esetben a Honvédelmi Minisztériummal és a légügyi hatósággal egyetértésben kiadott - külön engedélye szükséges."

8. §

(1) A hajólajstromról szóló 4/1974. (X. 9.) MT számú rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A magyar hajólajstromot a Közlekedési Főfelügyelet (a továbbiakban: lajstromozó hatóság) vezeti. A hajók lajstromozási kikötője: Budapest."

(2) A R. 3. §-a (1) bekezdésének d), e) és p) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A hajólajstromba a következő adatokat kell bejegyezni:)

"d) a hajó osztályba sorolását és osztályjelét;"

"e) a hajó működési területét;"

"p) a tengeri hajó bruttó és nettó űrtartalmát."

(3) A R. 4. §-ának (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

(A hajólajstromba a következő jogokat kell bejegyezni:)

"d) haszonélvezeti jog"

(4) A R. 11. §-a (1) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"Tengeri hajóra az ideiglenes okiratot magyar és angol nyelven kell kiállítani."

(5) A R. 3. §-a (1) bekezdésének r) pontja hatályát veszti.

10. §

A vasutakról szóló 1968. évi IV. törvény végrehajtása tárgyában kiadott 40/1968. (X. 31.) Korm. számú rendelet - 32/1980. (VIII. 4.) MT számú rendelettel módosított - 13. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha az (1) bekezdésben meghatározott vasút országos közforgalmú vasúthoz csatlakozik, illetőleg országos közforgalmú vasutat keresztez, az engedély megadásához az országos közforgalmú vasútnak, ha országos közutat keresztez, a közúti igazgatóság előzetes hozzájárulása szükséges."

11. §

Ez a rendelet 1983. évi július hó 1. napján lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti a bíróság által felülvizsgálható államigazgatási határozatokról szóló 63/1981. (XII. 5.) MT számú rendelet 1. §-a (1) bekezdésének 20. pontja.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke