Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

3/2025. (II. 27.) AM rendelet

az óvoda- és iskolatej program szabályozásáról szóló 19/2021. (V. 5.) AM rendelet módosításáról

[1] Kiemelt kormányzati cél, hogy minél több gyermek juthasson hozzá az óvoda- és iskolatej program keretében adható támogatott termékekhez, ezért általános igényként fogalmazódott meg a pályázási eljárás egyszerűsítése.

[2] A pályázási eljárás egyszerűsödése és az adminisztrációs terhek ezzel együtt járó mérséklődése vonzóbb környezetet teremt a nevelési-oktatási intézmények számára a programban való részvételre.

[3] Figyelemmel arra, hogy a Kormány fontosnak tekinti a program keretében adható termékek egészségjavító hatását, így a tervezet erre tekintettel módosításokat vezet be a termékkör összetételében.

[4] Érzékelve a tejágazatban időről időre tapasztalható nagymértékű és gyors ármozgásokat - a kiszámíthatóbb gazdasági tervezés és megalapozottabb vállalati döntéshozatal elősegítése érdekében - a tervezet a jövőre nézve a szállítási szerződések egy tanévre szóló megkötését írja elő. A még hatályban lévő többéves szerződéseket továbbra is évente módosítani szükséges az évenkénti változások lekövetése érdekében.

[5] Összhangban a környezetvédelmi elvárásokkal és serkentve a szereplők környezettudatos magatartását, az ajánlatok értékelési és kiválasztási eljárásában hangsúlyosabban kerülnek figyelembevételre a hulladékgazdálkodás alapelvei.

[6] A programban történő részvételhez előírt előzetes jóváhagyási kötelezettségre vonatkozó szabályozást - a következő tanévekben való részvétel zökkenőmentes biztosítása érdekében - az ÖVTJ és a TEÁOR kódszámok változására tekintettel, valamint az elektronikus benyújtásra való átállásra figyelemmel módosítani szükséges. A 2015/2016. tanévet megelőzően benyújtott előzetes jóváhagyási kérelmek ezen változások miatt már nem feleltethetőek meg a jelenlegi követelményrendszernek.

[7] A szerződéskötésre, valamint a kifizetési kérelem tartalmi elemeire vonatkozó előírások egyszerűsítése a Magyar Államkincstár mint Kifizető Ügynökség munkáját is segíti, hatékonyabbá téve azt.

[8] A tervezet az óvoda- és iskolatej program népszerűsítését célzó, a friss tej- és tejtermékfogyasztást ösztönző edukációs program szervezési szabályainak is egyértelműbb kereteket ad, ugyanakkor a tájékoztató kampány konkrét elemeinek összeállításában a résztvevő számára nagyobb szabadságot biztosít a későbbiekben.

[9] A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § Az óvoda- és iskolatej program szabályozásáról szóló 19/2021. (V. 5.) AM rendelet [a továbbiakban: 19/2021. (V. 5.) AM rendelet] 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § E rendelet alkalmazásában

1. általános iskolai tanuló: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: nemzeti köznevelési törvény) 7. § (1) bekezdés b), g) és i) pontja szerinti köznevelési intézményben, valamint a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: szakképzési törvény) 18. §-a szerinti intézményben általános iskolai nevelésben-oktatásban részt vevő tanuló;

2. fenntartó: a nemzeti köznevelési törvény 4. § 9. pontja szerinti, valamint a szakképzési törvény 25. § (1) és (2) bekezdése szerinti természetes vagy jogi személy;

3. intézmény:

a) a nemzeti köznevelési törvény 7. § (1) bekezdés a), b) és g) pontjában meghatározott köznevelési és 20. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott többcélú köznevelési intézmény,

b) a nemzeti köznevelési törvény 7. § (1) bekezdés i) pontja szerinti köznevelési intézmény,

c) a nemzeti köznevelési törvény 20. § (1) bekezdés c)-f) pontja szerinti többcélú köznevelési intézmény, valamint

d) a szakképzési törvény 18. §-a szerinti többcélú szakképző intézmény

óvodai nevelési, általános iskolai nevelési-oktatási feladatot ellátó intézményegysége;

4. natúr termék: ízesítés és hozzáadott cukor vagy édesítő nélküli folyadék tej vagy tejtermék;

5. óvodás: a nemzeti köznevelési törvény 7. § (1) bekezdés a) pontja, 20. § (1) bekezdés b) pontja, valamint a szakképzési törvény 18. §-a szerinti intézményben óvodai nevelésben részt vevő gyermek;

6. szállítási időszak: az adott tanév vagy nevelési év (a továbbiakban együtt: tanév)

a) szeptember 1. és október 31. közötti időszaka,

b) november 1. és december 31. közötti időszaka,

c) január 1. és február utolsó napja közötti időszaka,

d) március 1. és április 30. közötti időszaka, valamint

e) május 1. és június 30. közötti időszaka;

7. szállító: az (EU) 2017/40 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 5. cikk (2) bekezdés c) pontja szerinti tejfeldolgozással, tejtermeléssel, illetve tej beszállításával és forgalmazásával foglalkozó, a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezet, amely az ÖVTJ kód szerint vagy a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszer, a TEÁOR'25 nómenklatúra szerint 01.41, 10.51, 46.17 vagy 46.33 kódszámú tevékenységet folytat;

8. végső kedvezményezett: az óvoda- és iskolatej program célja szerint a támogatott termékkel ellátott óvodás és általános iskolai tanuló."

2. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az uniós támogatás forintban meghatározott értékének kiszámításakor az (EU) 2022/127 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 32. cikkét kell alapul venni."

3. § (1) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A program keretében a végső kedvezményezettek számára az alábbi termékek oszthatóak ki:)

"b) "I/a. zsírszegény tej": az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet VII. melléklet IV. rész III. szakasz c) pontja szerinti zsírszegény tej, laktóz-intoleranciában szenvedő gyermekek részére szánt termék esetében fogyasztásra kész állapotban kevesebb mint 0,1 g/100 g laktóztartalommal;"

(2) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 4. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A program keretében a végső kedvezményezettek számára az alábbi termékek oszthatóak ki:)

"d) "I/b. zsírszegény ízesített tej": a MÉ 13. melléklet B rész 1.1.1. pontja szerinti ízesített tejkészítmény,

da) amelyben a tejhányad legalább 90% (m/m),

db) amely a MÉ 13. melléklet B rész 1.3. pontja szerinti zsírszegény kategóriába esik,

dc) amely megfelel az (EU) 2017/40 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 10. cikk (2) bekezdésében foglalt feltételnek, valamint

dd) amelynek laktóztartalma - laktóz-intoleranciában szenvedő gyermekek részére szánt termék esetében -fogyasztásra kész állapotban kevesebb mint 0,1 g/100 g;"

(3) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 4. § (1) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A program keretében a végső kedvezményezettek számára az alábbi termékek oszthatóak ki:)

"g) "II. gyümölcsdarabos joghurt": a MÉ 13. melléklet B rész 2.1.2. pontja szerinti élőflórás, gyümölccsel ízesített savanyú tejkészítmény, amely

ga) legalább 75 tömegszázalékban tartalmaz tejet, és

gb) megfelel az (EU) 2017/40 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 10. cikk (2) bekezdésében foglalt feltételnek;"

(4) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 4. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A kiszállított termék tejegyenértéke meghatározása során)

"a) 1 liter kiszállított "I/a. teljes/félzsíros tej", "I/a. zsírszegény tej", "I/b. zsíros/félzsíros ízesített tej", "I/b. zsírszegény ízesített tej": 1 liter,"

(tejegyenértéknek felel meg.)

4. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A termék a hőkezelés módjától függően

a) pasztőrözött,

b) kiterjesztett eltarthatósági idejű (ESL) vagy

c) ultramagas hőmérsékleten hőkezelt (UHT)

lehet."

5. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § (1) A kérelmező előzetes jóváhagyási kérelmet évente február 1. és február 15. között nyújthat be a Kincstárhoz az erre a célra rendszeresített elektronikus űrlapon, a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 41. § (1) bekezdése szerinti elektronikus azonosítási szolgáltatással történő azonosítást (a továbbiakban: elektronikus azonosítás) követően. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) Az előzetes jóváhagyási kérelem tartalmazza

a) a kérelmező, a kérelmező képviselője vagy meghatalmazottja nevét és ügyfél-azonosítóját;

b) a kapcsolattartó nevét, telefonszámát, elektronikus levélcímét;

c) a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy

ca) a jogosulatlanul kapott támogatást visszafizeti, és ezen kötelezettségét a fenntartóval megkötendő szállítási szerződésben is rögzíti,

cb) a támogatott terméket kizárólag a kifizetési kérelemben megjelölt végső kedvezményezett részére biztosítja,

cc) a 19. § (3) bekezdése szerinti nyilvántartást vezeti,

cd) a helyszíni ellenőrzés lefolytatását elősegíti, a programmal kapcsolatos nyilvántartásokat és dokumentumokat az ellenőrök rendelkezésére bocsátja,

ce) az előzetes jóváhagyási kérelemben megadott adataiban bekövetkezett változásról az adatváltozástól számított tizenöt napon belül a Kincstárt tájékoztatja,

cf) a kérelemben megadott adatok a valóságnak megfelelnek.

(3) A Kincstár az előzetes jóváhagyási kérelemről a kérelem beérkezését követő tizenöt napon belül dönt. A jóváhagyó döntés visszavonásig érvényes.

(4) Ha a kérelmező által kiszállított termék minősége egy hónapon belül legalább három esetben dokumentáltan nem felel meg az 5. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott minőségi előírásnak, és erről a 15. § (7) bekezdése szerint a Kincstár értesítése megtörtént, a kérelmező előzetes jóváhagyását a Kincstár a következő tanévre visszavonhatja."

6. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A 2025/2026. tanévre, valamint az azt követő tanévekre vonatkozóan szállítási szerződést legfeljebb egy teljes tanévre lehet kötni."

7. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és a rendelet a következő 11/A. §-sal egészül ki:

"11. § (1) A fenntartó a programban való részvételre évente legkésőbb április 15-ig ajánlattételi felhívást tesz közzé a hivatalos honlapján. A fenntartó a közzétett ajánlattételi felhívást vagy a Kbt. szerinti ajánlati felhívást - legkésőbb a közzétételt követő tíz napon belül - tájékoztatásul megküldi a miniszternek a Kincstár honlapján közzétett közleményben megadott elektronikus címre. A fenntartó az ajánlattételi felhívás honlapján való elérhetőségét a közzétételtől számított öt évig biztosítja.

(2) Az ajánlattételi felhívás tartalmazza a részajánlattétel lehetőségét vagy annak kizárását, a program keretében ellátandó intézmény megnevezését és adatait, a végső kedvezményezettek létszámát, az intézményenként kiosztandó termékeket és azok mennyiségét, valamint a legalább heti egy alkalommal biztosítandó natúr termékre vonatkozó követelményeket.

(3) A (4) bekezdés alapján meghatározott termékektől és termékmennyiségtől eltérő ajánlattétel érvénytelen.

(4) Ha a fenntartó tudja, hogy valamely - programba bevonható - intézményének a következő tanévtől új fenntartója lesz, és annak személye legkésőbb április 15-ig ismertté válik, a fenntartó haladéktalanul beszerzi a 15. § (4) bekezdése szerinti nyilatkozatot a jövőbeni fenntartótól a programban való részvételi szándékáról. A jövőbeni fenntartó támogató nyilatkozata esetén az aktuális fenntartó a fenntartóváltás által érintett intézmény vonatkozásában az (1) bekezdésben meghatározott határidőig ajánlattételi felhívást tesz közzé.

(5) Az ajánlattételi felhívásra az előzetes jóváhagyással rendelkező kérelmező április 30-áig elektronikus úton nyújthat be ajánlatot. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A fenntartó a benyújtott ajánlatokat legkésőbb május 5-éig - az ajánlattevők előzetes értesítését követően - az ajánlatok bontásánál megjelent ajánlattevők jelenlétében, egyszerre bontja fel. A fenntartó az ajánlatok bontásáról jegyzőkönyvet készít, amelyet a jelenlévő ajánlattevő is aláír. A bontási jegyzőkönyvet az ajánlattevő a fenntartónál megtekintheti. A fenntartó a bontási jegyzőkönyv másolatát a bontást követő harminc napon belül - az (1) bekezdésben meghatározott módon - megküldi a miniszter részére.

11/A. § (1) A fenntartó az általa fenntartott intézmény igényeire - termékkategória, termék mennyisége és mennyiségi egysége - figyelemmel, valamint a (2) bekezdésben meghatározottakra tekintettel értékelési szempontrendszert alakít ki, amelyet az ajánlattételi felhívásban előzetesen közzétesz.

(2) Az ajánlat értékelése során az ajánlatban szereplő kiosztandó termékek árának figyelembevételekor

a) "I/a. teljes/félzsíros tej" esetében a 18. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint az "I/a. zsírszegény tej" esetében a 18. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott bruttó vételárnál magasabb ajánlat esetén 0 pont, a meghatározott bruttó vételár 3%-onkénti csökkenése esetén 2,5-2,5 pont, de legfeljebb 15 pont,

b) "I/b. zsíros/félzsíros ízesített tej" esetében a 18. § (1) bekezdés c) pontjában, valamint az "I/b. zsírszegény ízesített tej" esetében a 18. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott bruttó vételárnál magasabb ajánlat esetén 0 pont, a meghatározott bruttó vételár 8%-onkénti csökkenése esetén 1,5-1,5 pont, de legfeljebb 6 pont,

c) "I/c. natúr joghurt" és "I/c. natúr kefir" esetében a 18. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott bruttó vételárnál magasabb ajánlat esetén 0 pont, a meghatározott bruttó vételár 6%-onkénti csökkenése esetén 2-2 pont, de legfeljebb 8 pont,

d) "I/c. gyümölcsleves/ízesített joghurt" esetében a 18. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott bruttó vételárnál magasabb ajánlat esetén 0 pont, a meghatározott bruttó vételár 10%-onkénti csökkenése esetén 1,5-1,5 pont, de legfeljebb 6 pont,

e) "II. gyümölcsdarabos joghurt" esetében a 18. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott bruttó vételárnál magasabb ajánlat esetén 0 pont, a meghatározott bruttó vételár 10%-onkénti csökkenése esetén 1-1 pont, de legfeljebb 5 pont,

f) "III. ömlesztett sajt" esetében a 18. § (1) bekezdés h) pontjában meghatározott bruttó vételárnál magasabb ajánlat esetén 0 pont, a meghatározott bruttó vételár 6%-onkénti csökkenése esetén 1-1 pont, de legfeljebb 4 pont adható.

(3) Ha az (1) és (2) bekezdés szerinti értékelés alapján egyes ajánlatok között pontegyenlőség van, akkor a fenntartó a következő sorrendben elsődlegesen azt a kérelmezőt részesíti előnyben, amely

a) az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv által engedélyezett tejipari feldolgozóüzemmel vagy tejtermelést folytató tenyészettel rendelkezik,

b) legalább 80% tulajdoni hányaddal rendelkezik tejfeldolgozó üzemben vagy tejtermelést folytató tenyészetben,

c) a kis mennyiségű, helyi és marginális élelmiszer-előállítás és -értékesítés higiéniai feltételeiről szóló 60/2023. (XI. 15.) AM rendelet 2. § 29. pontja szerinti kistermelő vagy a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3. §-a alapján mikro-, kis- vagy középvállalkozás,

d) egy ellátási hét viszonylatában nagyobb termékvariációt biztosít,

e) több, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény szerint meghatározott újrahasználható csomagolószer alkalmazását vállalja,

f) a keletkező hulladék szelektív gyűjtésének megvalósítását nagyobb mértékben vállalja, vagy

g) hetente több kiosztási napra vállalja natúr termék szállítását.

(4) A (3) bekezdés d) és g) pontjában meghatározott szempont akkor értékelhető, ha az ajánlattételi felhívás kettőnél több termék szállítására vonatkozott, de nem határozta meg az igényelt termék pontos fajtáját és mennyiségét.

(5) A fenntartó az (1)-(4) bekezdés szerinti értékelési és rangsorolási szabályok alapján meghatározza a legjobb ajánlatok sorrendjét (a továbbiakban: rangsor).

(6) A fenntartó a rangsorolás eredményéről május 10-ig értesíti az ajánlattevőt, egyúttal a rangsor alapján nyertes ajánlattevő részére felajánlja a szállítási szerződés megkötését.

(7) A fenntartó a rangsort vagy a Kbt. szerinti írásbeli összegzés eredményét az arról való döntést követő öt napon belül a hivatalos honlapján közzéteszi, és egyúttal a miniszter részére - a 11. § (1) bekezdésében meghatározott módon - tájékoztatásul megküldi. A fenntartó a rangsornak vagy a Kbt. szerinti írásbeli összegzés eredményének a honlapján való elérhetőségét a közzétételtől számított öt évig biztosítja."

8. § (1) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 13. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szállítási szerződés jóváhagyásának feltétele, hogy az tartalmazza

1. a felek azonosító adatait (név, cím vagy székhely, adóazonosító jel vagy adószám, ügyfél-azonosító),

2. a felek képviselőinek azonosító adatait (név, cím),

3. a kapcsolattartó nevét, telefonszámát, elektronikus levélcímét,

4. a fenntartó - Kincstár vagy Oktatási Hivatal által kiadott - azonosítóját,

5. a szállítani tervezett termék következő adatait:

a) a termék neve,

b) a termékkategória megnevezése,

c) a termék kiszerelése,

d) a tanév során kiszállítani tervezett termék összmennyisége,

e) a terméket előállító üzem működési engedélyének száma termékenkénti bontásban,

6. a tanév megjelölését,

7. feladatellátási helyenként az átvevő feladatellátási helyének nevét és pontos címét, OM azonosítóját, az Oktatási Hivatal nyilvántartása szerinti feladatellátási hely azonosítóját,

8. az ellátni kívánt végső kedvezményezettek számát feladatellátási helyenként,

9. feladatellátási helyenként az adott tanév tanítási napjainak számát, a kiosztási napok számát,

10. feladatellátási helyenként a szállítások és a kiosztás tervezett ütemezését, gyakoriságát,

11. feladatellátási helyenként a szállítandó termék megnevezését, kategóriájának megjelölését, a szállítani tervezett termékmennyiséget kilogrammban vagy literben megadva, a kilogrammra vagy literre vetített bruttó árat, a termék kiszerelési módját, a kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiséget,

12. a megrendelés és a megrendelés módosítása menetének és teljesítésének leírását,

13. a minőségi kifogás kezelésének módját,

14. a számlázási és fizetési feltételekre vonatkozó következő adatokat:

a) a számla kötelező adattartalmának rögzítése,

b) a számlázás ütemezése,

15. a felek általános - az (EU) 2017/39 bizottsági végrehajtási rendeletben és az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott - szerződési kötelezettségeit,

16. az iratmegőrzési hely meghatározását,

17. nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy a kérelmező, illetve a fenntartó a szerződés teljesítésétől elállhat, ha a Kincstár a vonatkozó szerződést nem hagyja jóvá.

(2) Az (1) bekezdés szerinti adatokat tartalmazó szállítási szerződés mintáját és azok mellékleteit a Kincstár a honlapján közleményben teszi közzé.

(3) A szállítási szerződésben a végső kedvezményezettek számát az ellátni kívánt intézménybe a szállítási szerződés megkötését követő tanév első évfolyamára maximálisan beíratható végső kedvezményezetteknek, valamint a szállítási szerződés megkötésének tanévében az első és az utolsó előtti évfolyamra járó végső kedvezményezetteknek a szállítási szerződés megkötésekor fennálló számának alapulvételével kell meghatározni."

(2) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 13. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A kiszállított termékek mennyiségét a kérelmező saját üzemében előállított, illetve az (5) bekezdés szerinti szerződésben szereplő termékmennyiségnek biztosítania kell. Ha az e bekezdésben foglalt feltétel nem teljesül, a kiszállított termékek után támogatás nem nyújtható."

9. § (1) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 14. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A kérelmező a megkötött szállítási szerződést legkésőbb május 20-ig jóváhagyásra benyújtja a Kincstárhoz az erre a célra rendszeresített elektronikus űrlapon, elektronikus azonosítást követően. A benyújtási határidő jogvesztő. A Kincstár a benyújtott szállítási szerződés jóváhagyása iránti kérelemről legkésőbb augusztus 15-éig döntést hoz.

(2) Az (1) bekezdés szerinti szállítási szerződés jóváhagyása iránti kérelem tartalmazza

a) kérelmező azonosító adatait (név, ügyfél-azonosító, cím, adószám);

b) a benyújtó képviselő nevét és ügyfél-azonosítóját;

c) a kapcsolattartó nevét, telefonszámát, elektronikus levélcímét;

d) a tanév megjelölését;

e) a végső kedvezményezettek feladatellátási helyenkénti, valamint összesített létszámát óvodások és általános iskolai tanulók szerinti bontásban;

f) a szerződés azonosítóját;

g) a fenntartó nevét, címét és - a Kincstár vagy az Oktatási Hivatal által kiadott - azonosítóját;

h) a szállítandó terméket gyártó üzem(ek) nevét, címét és az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv által kiadott működési engedély számát;

i) a szerződésben szereplő intézmények nevét, címét, OM azonosítóját, feladatellátási helyének azonosítóját;

j) tanítási napok számát, kiosztási napok számát és megnevezését;

k) a szállítandó termékre vonatkozó következő adatokat:

ka) termék neve,

kb) termékkategória megnevezése,

kc) a tanév során kiszállítani tervezett termék mennyiségi egysége, összmennyisége és bruttó egységára;

l) a szerződés vagy a szerződésmódosítás teljes dokumentumának egy elektronikus másolati példányát;

m) a csatolt dokumentumok felsorolását;

n) a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy

na) a támogatott terméket kizárólag azon intézmény végső kedvezményezettjei által történő fogyasztásra szállítja, akik vonatkozásában támogatást igényel,

nb) a 19. § (3) bekezdése szerinti nyilvántartást vezeti, valamint

nc) a kérelemben megadott és a csatolt dokumentumokban szereplő adatok a valóságnak megfelelnek.

(3) A Kincstár a megkötött szállítási szerződések adatai alapján a következő tanévben várható költségvetési forrásigényről évente július 25-éig tájékoztatja a minisztert."

(2) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 14. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A Kincstár a szállítási szerződés jóváhagyásakor meghatározza a kérelmező által a teljes tanévre vonatkozóan igényelhető támogatás felső határát, valamint jóváhagyja a fenntartónként és termékkategóriánként szállítható termékmennyiséget. A kérelmező az egyes termékkategóriákra jóváhagyott termékmennyiségekről a vele szerződött fenntartót tájékoztatja."

10. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A kérelmező - a fenntartóval történő közös megegyezés alapján - jogosult az azonos fenntartóhoz tartozó intézmények között azonos termékkategórián belül termékmennyiséget átcsoportosítani. Termékmennyiség átcsoportosítására kizárólag a szállítási szerződésben a fogadó intézményre vonatkozóan jóváhagyott termékkategóriák tekintetében kerülhet sor. A kiosztott termékmennyiség nem haladhatja meg a szállítási szerződések jóváhagyására vonatkozó döntésben a kérelmező és a fenntartó vonatkozásában az egyes termékkategóriákra jóváhagyott teljes tanévi mennyiséget. A termékkategóriák mennyiségi kereteinek vizsgálatakor a Kincstár a kifizetési kérelmek alapján jóváhagyott mennyiséget veszi figyelembe."

11. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 17. § (3)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kifizetési kérelem tartalmazza

a) a kérelmező, a kérelmező képviselője vagy meghatalmazottja nevét és ügyfél-azonosítóját;

b) a kapcsolattartó nevét, telefonszámát, elektronikus levélcímét;

c) a szállítási szerződés jóváhagyása iránti kérelem és az arra hozott kincstári döntés iratazonosítóját;

d) a kifizetési kérelemre vonatkozó összesítő alapadatokat (tanév és a kifizetési kérelemmel érintett szállítási időszak megnevezése, végső kedvezményezettek összlétszáma óvodások és általános iskolai tanulók szerinti bontásban, ellátott intézmények száma, rögzített számlák darabszáma és bruttó értéke);

e) az ellátott intézmények nevét, címét, OM azonosítóját, feladatellátási helyének azonosítóját, fenntartójának nevét, címét, azonosítóját;

f) a nyári szünet kezdő napjának megjelölését ellátott intézményenként, ha a kifizetési kérelem a tanév utolsó szállítási időszakára vonatkozik;

g) a kiosztási napok számát ellátott intézményenként;

h) a végső kedvezményezettek létszámát óvodások és általános iskolai tanulók szerinti bontásban ellátott intézményenként;

i) az elszámolásra benyújtott számlák adatait [számla egyedi száma, számlakiállító és vevő adatai (név, cím, adószám), teljesítési időszak, bizonylat típusa, számla bruttó végösszege];

j) a számlán szereplő termékre vonatkozó következő adatokat:

ja) a termék neve,

jb) a termékkategória megnevezése,

jc) a termék kiszerelése és a kiszerelés mértékegysége,

jd) a tanév során kiszállítani tervezett termék összmennyisége és mértékegysége,

je) a tanév során kiszállítani tervezett termék bruttó értéke,

jf) a terméket előállító üzem neve és működési engedélyének száma;

k) gyártó üzemenkénti bontásban az előállított és kiosztott termék mennyiségét és mennyiségi egységét, ha a terméket több üzemben is előállítják;

l) a csatolt dokumentumok felsorolását.

(4) A kifizetési kérelemhez az elektronikus űrlapon csatolni kell az adott szállítási időszakra vonatkozó, a támogatott termékek értékesítését igazoló számlákat.

(5) A Kincstár legkésőbb az (EU) 2017/39 bizottsági végrehajtási rendelet 5. cikk (2) bekezdése szerinti határidőn belül elrendeli a támogatás jogos összegének a kérelmező által az ügyfél-nyilvántartási rendszerben megadott fizetési számlára történő átutalását."

12. § (1) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az intézmény az intézménybe felvett végső kedvezményezettek számáról, valamint a kiosztott tejtermékek mennyiségéről a 4. § (1) bekezdésében meghatározott termékkategóriánkénti bontás szerint nyilvántartást vezet, amelyet az adott támogatási időszak lejártát követő öt évig megőriz."

(2) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 19. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) A kérelmező a Kincstár honlapján közleményben közzétett nyomtatvány szerinti vagy annak adattartalmával megegyező elektronikus nyilvántartást vezet a programban részt vevő intézmények azonosító adatairól (név, cím, vármegye, fenntartó neve, OM azonosító, feladatellátási hely azonosítója), valamint az ezeknek az intézményeknek szállított termékekről és azok mennyiségéről.

(4) A Kincstár az intézményben, a fenntartónál, a kérelmezőnél és annak közreműködőjénél (alvállalkozójánál) helyszíni ellenőrzést végezhet. A helyszíni ellenőrzés során a Kincstár ellenőrzi az e rendeletben foglaltak megvalósulását, ideértve a 22. § (1) bekezdésében meghatározott népszerűsítő plakátra vonatkozó rendelkezések végrehajtását, valamint a felhasznált termék 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek, (EU) 2017/39 bizottsági végrehajtási rendeletnek, valamint (EU) 2017/40 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendeletnek való megfelelését."

(3) A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 19. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(6) Ha a Kincstár megállapítja, hogy az intézmény nem teljesítette az e rendeletben számára előírt kötelezettségeket, az érintett támogatás összege a fenntartónál a 2007. évi XVII. törvény 69. §-a szerinti, jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.

(7) Ha a Kincstár megállapítja, hogy az intézmény csak részben teljesítette az e rendeletben számára előírt kötelezettségeket, a Kincstár a fenntartónál kezdeményezheti az érintett intézmény tanulóinak kiosztott termékek alapján a kötelezettségek részbeni teljesítésével érintett időszakra vonatkozóan igényelt és kifizetett támogatás legfeljebb 15%-ának visszafizetését."

13. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"23. § (1) Az intézményben a program népszerűsítését célzó, valamint a friss tej- és tejtermékfogyasztást ösztönző edukációs program indítható - pályázat vagy közbeszerzési eljárás kiírása útján - a programban rendelkezésre álló források terhére. Az edukációs program éves szinten a nemzeti forrás legfeljebb 3%-áig, az európai uniós forrás legfeljebb 15%-áig támogatható.

(2) Az edukációs program a miniszter által közzétett pályázat vagy közbeszerzési eljárás lefolytatását követően megkötött szerződés alapján - tájékoztató kampány folytatása útján - valósítható meg.

(3) A (2) bekezdés szerinti pályázat vagy közbeszerzési eljárás előkészítése érdekében a miniszter az általa vezetett minisztérium három szakértőjéből és a Kincstár által delegált egy fő szakértőből álló bírálóbizottságot hoz létre.

(4) A pályázati vagy közbeszerzési kiírásban meghatározott feltételek alapján a bírálóbizottság a beérkezett ajánlatokat rangsorolja, és ez alapján döntési javaslatot terjeszt a miniszter elé. A nyertes ajánlatról a miniszter hoz döntést, és ezt - a Kincstár egyidejű tájékoztatása mellett - tíz napon belül írásban közli a nyertes ajánlat benyújtójával. Az edukációs program végrehajtásáról szóló szerződést a miniszter köti meg.

(5) A támogatásról szóló kifizetési kérelmét az edukációs program végrehajtója a Kincstárhoz nyújtja be

a) a megvalósítást alátámasztó dokumentumok,

b) a kifizetési bizonylatok,

c) a megbízási vagy vállalkozási szerződései másolati példánya, valamint

d) a miniszter által kiadott - a nyertes ajánlattevő vállalásának végrehajtását igazoló - teljesítésigazolás

egyidejű csatolásával."

14. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet 26. § e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet)

"e) az (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a kifizető ügynökségekre és más szervekre, a pénzgazdálkodásra, a számlaelszámolásra, a biztosítékokra és az euro használatára vonatkozó szabályokkal történő kiegészítéséről szóló, 2021. december 7-i (EU) 2022/127 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet,"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

15. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet a következő 27. §-sal egészül ki:

"27. § (1) A 2015/2016. tanévet megelőzően benyújtott előzetes jóváhagyási kérelmet újra be kell nyújtani előzetes jóváhagyásra a 9. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott előírások szerint.

(2) A 9. § (1) bekezdésében foglaltaktól eltérően 2025-ben a kérelmező előzetes jóváhagyási kérelmet 2025. március 15. és március 31. között nyújthat be a Kincstárhoz az erre a célra rendszeresített elektronikus űrlapon, elektronikus azonosítást követően. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(3) Az óvoda- és iskolatej program szabályozásáról szóló 19/2021. (V. 5.) AM rendelet módosításáról szóló 3/2025. (II. 27.) AM rendelet hatálybalépése előtt jóváhagyott, több tanévre szóló szállítási szerződést a következő tanévre vonatkozóan a 13. § (1) bekezdés 5-13. pontjában meghatározott adatokban és feltételekben bekövetkező változásokra tekintettel módosítani kell. A kérelmező a következő tanévre vonatkozóan módosított, több tanévre kötött szállítási szerződését a 14. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott szabályok szerint nyújtja be jóváhagyásra a Kincstárhoz."

16. § A 19/2021. (V. 5.) AM rendelet

1. 2. § (2) bekezdésében az "1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcsök és zöldségek, a banán és a tej oktatási intézményekben való biztosításához nyújtott uniós támogatás tekintetében történő alkalmazására vonatkozó szabályokról szóló, 2016. november 3-i 2017/39/EU bizottsági végrehajtási rendelet (a továbbiakban: 2017/39/EU bizottsági végrehajtási rendelet)" szövegrész helyébe az "(EU) 2017/39 bizottsági végrehajtási rendelet" szöveg,

2. 3. § (2) bekezdésében a "szerződő partnerenkénti" szövegrész helyébe a "fenntartónkénti" szöveg,

3. 4. § (1) bekezdés c), f) és h) pontjában, 21. §-ában, 22. § (1) bekezdésében, valamint 26. § a) pontjában a "2017/40/EU" szövegrész helyébe az "(EU) 2017/40" szöveg,

4. 4. § (3) bekezdésében az "a nevelési-oktatási intézmény" szövegrész helyébe az "az intézmény" szöveg,

5. 4. § (5) bekezdésében az "a nevelési-oktatási intézménybe" szövegrész helyébe az "az intézménybe" szöveg,

6. 5. § (3) bekezdésében az "ellátott nevelési-oktatási intézmény" szövegrész helyébe az "ellátott intézmény" szöveg, valamint az "azt a nevelési-oktatási intézmény" szövegrész helyébe az "azt az intézmény" szöveg,

7. 5. § (5) bekezdésében az "a nevelési-oktatási intézménynek" szövegrész helyébe az "az intézménynek" szöveg,

8. 8. § (1) bekezdés a) és b) pontjában, valamint 17. § (1) bekezdésében az "ügyfélkapus" szövegrész helyébe az "elektronikus" szöveg,

9. 10. § (4) bekezdésében az "a nevelési-oktatási intézményhez" szövegrész helyébe az "az intézményhez" szöveg, valamint az "a nevelési-oktatási intézményt" szövegrész helyébe az "az intézményt" szöveg,

10. 14. § (5) bekezdésében a "11. § (11) bekezdése" szövegrész helyébe a "11/A. § (5) bekezdése" szöveg,

11. 15. § (1) bekezdésében az "az összevont termékkategóriánként" szövegrész helyébe az "a termékkategóriánként" szöveg,

12. 15. § (3) bekezdésében az "A nevelési-oktatási intézmény fenntartója értesíti" szövegrész helyébe az "Az intézmény fenntartója tizenöt napon belül értesíti" szöveg,

13. 15. § (7) bekezdésében az "a nevelési-oktatási intézménnyel" szövegrész helyébe az "az intézménnyel" szöveg,

14. 15. § (8) bekezdésében és 16. § (1) bekezdésében az "A nevelési-oktatási intézmény" szövegrész helyébe az "Az intézmény" szöveg,

15. 17. § (1) bekezdésében a "11. pontjában" szövegrész helyébe a "6. pontjában" szöveg,

16. 17. § (2) bekezdésében, valamint 26. § c) pontjában a "2017/39/EU" szövegrész helyébe az "(EU) 2017/39" szöveg,

17. 19. § (4b) bekezdésében a "11. § (1)-(11) bekezdésében" szövegrész helyébe a "11. §-ban és 11/A. §-ban" szöveg, valamint a "végrehajtását" szövegrész helyébe a "lefolytatását" szöveg,

18. 19. § (7a) bekezdésében a "11. § (1)-(11) bekezdése" szövegrész helyébe a "11. § és 11/A. §" szöveg,

19. 22. § (1) bekezdésében a "nevelési-oktatási intézménynek" szövegrész helyébe az "intézménynek" szöveg, valamint a "nevelési-oktatási intézmény" szövegrész helyébe az "intézmény" szöveg

lép.

17. § Hatályát veszti a 19/2021. (V. 5.) AM rendelet

1. 3. § (2) bekezdésében az "összevont" szövegrész,

2. 5. § (4) és (6) bekezdésében, 10. § (2) és (3) bekezdésében, 14. § (5) és (7) bekezdésében, 15. § (4) bekezdés d) pontjában, 19. § (2), (7a) és (8) bekezdésében, 20. §-ában, valamint 22. § (2) bekezdésében a "nevelésioktatási" szövegrész,

3. 9. alcím címében a " , módosítása" szövegrész,

4. 10. § (6) bekezdése,

5. 12. §-a,

6. 13. § (4) és (7) bekezdése,

7. 14. § (2) bekezdés l) pontjában a "vagy a szerződésmódosítás" szövegrész,

8. 14. § (11) bekezdése,

9. 14. § (12) bekezdésében és 19. § (8) bekezdésében az "összevont" szövegrészek, 10. 4. melléklete.

18. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

(2) A 17. § 7. pontja 2026. szeptember 1-jén lép hatályba.

19. § (1) Ez a rendelet

a) a mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésével kapcsolatos egyes támogatások és visszatérítések megállapítására vonatkozó intézkedések meghatározásáról szóló, 2013. december 16-i 1370/2013/EU tanácsi rendelet,

b) a mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésének létrehozásáról, és a 922/72/EGK, a 234/79/EK, az 1037/2001/EK és az 1234/2007/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1308/2013/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet,

c) az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcsök és zöldségek, a banán és a tej oktatási intézményekben való biztosításához nyújtott uniós támogatás tekintetében történő alkalmazására vonatkozó szabályokról szóló, 2016. november 3-i (EU) 2017/39 bizottsági végrehajtási rendelet,

d) az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcsök és zöldségek, a banán és a tej oktatási intézményekben való biztosításához nyújtott uniós támogatás tekintetében történő kiegészítéséről és a 907/2014/EU felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet módosításáról szóló, 2016. november 3-i (EU) 2017/40 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet,

e) az (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a kifizető ügynökségekre és más szervekre, a pénzgazdálkodásra, a számlaelszámolásra, a biztosítékokra és az euro használatára vonatkozó szabályokkal történő kiegészítéséről szóló, 2021. december 7-i (EU) 2022/127 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

(2) Ez a rendelet a közbeszerzésről és a 2004/18/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. február 26-i 2014/24/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Dr. Nagy István s. k.,

agrárminiszter