45/2007. (IV. 4.) GKM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A gazdasági és közlekedési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 163/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának e) pontjában megállapított feladatkörömben eljárva a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pontjának 11. és 24. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 92. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, továbbá a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) hatálya alá tartozó M2, M3 és N kategóriába tartozó jármüvet - a hivatkozott rendeletben és a megállapodásban, továbbá a (3) bekezdésben meghatározott kivételekkel - menetíró műszerrel (a továbbiakban: tachográf) kell felszerelni.
(3) Nem kell tachográffal felszerelni a (2) bekezdésben meghatározott olyan járművet, amelyet kizárólag belföldön az a)-m) pontokban meghatározott valamely üzemeltetési célra használnak:
a) költségvetési szerv (intézmény), valamint települési önkormányzat üzemeltetésében lévő járművel történő - közúti közlekedési szolgáltatásnak nem minősülő - szállítás,
b) a mezőgazdasági (kertészet, erdőgazdálkodás, földművelés vagy halászat terén működő) vállalkozás által a telephelyétől számított 100 km sugarú körön belül végzett mezőgazdasági áruszállítás,
c) 7,5 tonna megengedett legnagyobb (együttes) össz-tömeget meg nem haladó gépjármüvei (járműszerelvénnyel) a telephelytől számított 50 km sugarú körön belül végzett szállítás, amennyiben a járművet vezető személynek nem a járművezetés a főtevékenysége és
ca) a szállítást a közösségi postai szolgáltatások belső piacának fejlesztésére és a szolgáltatás minőségének javítására vonatkozó közös szabályokról szóló 1997. december 15-i 97/67/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 2. cikkének (13) bekezdése szerinti egyetemes szolgáltató az egyetemes szolgáltatás keretébe tartozó szállításként végzi, vagy
cb) a járművet vezető személy a munkája során használt anyagot, felszerelést vagy gépet szállítja,
d) a sűrített- vagy cseppfolyós-gázüzemű, illetve elektromos meghajtású, a 7,5 tonna megengedett legnagyobb (együttes) össztömeget meg nem haladó gépjárművel (járműszerelvénnyel) végzett, a telephelytől 50 km-es sugarú körön belüli szállítás,
e) csatornázási, árvízvédelmi, víz-, gáz- és elektromos hálózat karbantartási, közútkarbantartási és ellenőrzési, lakossági hulladékgyűjtés és szállítási munkákhoz, távirati-és telefonos szolgáltatáshoz, rádiós és televíziós műsorszolgáltatáshoz, vagy rádió és televízió adó- és vevőállomások beméréséhez szükséges szállítás,
f) a vezetővel együtt 17 főt meg nem haladó személy szállítására alkalmas autóbusszal végzett saját számlás szállítás,
g) különleges járművel végzett cirkuszi és vidámpark-berendezés szállítás,
h) elsődlegesen álló helyzetben oktatási célú segédeszközként használt jármű,
i) a gazdaságokból tej begyűjtésére és a tejkonténereknek, illetve állateledel céljára készült tejtermékeknek a gazdaság területére való visszaszállítására használt járművek,
j) pénz és/vagy értékek szállítására kialakított járművek,
k) nem emberi fogyasztásra szánt állati hulladék vagy állati tetem szállítására szolgáló járművek,
l) kizárólag olyan csomópont jellegű helyeken, mint kikötőkben, kombinált árufuvarozási terminálokon és vasútállomásokon használt járművek,
m) az élő állatoknak a gazdaságokból a helyi piacokra és fordítva, vagy a piacokról a helyi vágóhídra legfeljebb 50 km-es sugarú körben történő szállításához használt járművek."
2. §
(1) Az MR. 120. §-ának 65. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)
"65. az Európái Parlament és a Tanács 97/24/EK irányelve (1997. június 17.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok egyes alkatrészeiről és jellemzőiről, valamint az azt módosító 2002/51/EK európai parlamenti és tanácsi, 2003/77/EK, 2005/30/EK, 2006/27/EK, 2006/72/EK és 2006/120/EK bizottsági irányelvek;"
(2) Az MR. 120. §-ának 96. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)
"96. az Európai Parlament és a Tanács 2001/56/EK irányelve (2001. szeptember 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik fűtéséről, a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról és a 78/548/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről, valamint az azt módosító 2004/78/EK és 2006/119/EK bizottsági irányelv;"
3. §
Az MR. a következő 121. §-sal egészül ki:
"121. § Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 13. cikkének végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg."
4. §
(1) Az MR. 1. számú melléklete e rendelet 1. melléklete szerint módosul.
(2) Az MR. A. Függelékének A/36, számú melléklete e rendelet 2. melléklete szerint módosul.
(3) Az MR. B. Függelékének B/12. számú melléklete e rendelet 3. melléklete szerint módosul.
5. §
(1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - 2007. április 11-én lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról szóló
a) 71/2006. (IX. 28.) GKM rendelet 1. §-ának (6) bekezdése, valamint
b) 35/2004. (III. 30.) GKM rendelet 6. §-ának (1) bekezdése.
(2) E rendelet 4. §-ának (3) bekezdése, továbbá az 1. melléklet 2. pontjában foglalt rendelkezés, valamint a 3. melléklet a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
(3) E rendelet 4. §-ának (2) bekezdése, továbbá az 1. melléklet 1. pontjában foglalt rendelkezés, valamint a 2. melléklet 2007. szeptember 30-án lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet A. Függelékének A/36, számú melléklet III. rész 9.3-9.3.4. pontja.
(4) Az e rendelet hatálybalépése előtt tachográf beszerelési kötelezettség alá nem tartozó járműveket az e rendelet 1. §-ával megállapított MR. 92. § bekezdése alapján 2007. december 31-ig kell ellátni tachográffal.
6. §
(1) Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. és 13. cikkének, valamint a 26. cikk 2. pontjának végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
(2) Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
a) a Bizottság 2006/119/EK irányelve (2006. november 27.) a gépjármüvek és pótkocsijaik fűtéséről szóló 2001/56/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítása céljából történő módosításáról;
b) a Bizottság 2006/120/EK irányelve (2006. november 27.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról szóló 97/24/EK és 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazítás érdekében történő módosításáról szóló 2005/30/EK bizottsági irányelv helyesbítéséről és módosításáról.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
1. melléklet a 45/2007. (IV. 4.) GKM rendelethez
Az MR. 1. számú mellékletének módosítása
1. Az MR. 1. számú melléklet l/A. táblázatának A/36. sora helyébe a következő sor lép:[1]
[Jóváhagyási kötelezettségek: 1/A. táblázat
GÉPKOCSIKRA ÉS PÓTKOCSIKRA VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK]
[MR | EK (EGK) | ENSZ-EGB | Műszaki terület | A | B | |||
Alkalmazási kötelezettség | ||||||||
függelék/ melléklet (műszaki terület sorszáma) | alapirányelv | utolsó módosító irányelv | előírás | módosítási sorozat | típusjóváhagyási eljárásban M1 kategória | típusjóváhagyási eljárásban M2, M3, N, O kategória | egyedi engedélyezési eljárásban] | |
"A/36. | 2001/56 | 2004/78 2006/119 | Fűtés | + | + | __" |
2. Az MR. 1. számú melléklet 1/B. táblázatának B/12. sora helyébe a következő sor lép:[2]
[1/B. táblázat
MOTORKERÉKPÁROKRA ÉS SEGÉDMOTOROS KERÉKPÁROKRA VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK
MR | EK (EGK) | ENSZ-EGB | Műszaki terület | A | B | ||
Alkalmazási kötelezettsége | |||||||
függelék/ melléklet (műszaki terület) sorszáma | alapirányelv | legutolsó módosító irányelv | előírás | módosítási sorozat | típusjóváhagyási eljárásban | egyedi eljárásban] | |
"B/12. | 97/24 2005/30 | 2006/120 | Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok tulajdonságai" |
2. melléklet a 45/2007. (IV. 4.) GKM rendelethez
Az MR. A. Függeléke A/36. számú mellékletének módosítása
1. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete címéhez tartozó lábjegyzet a következőre módosul:
"1 Ez a melléklet a Parlament és a Tanács 2001/56/EK, valamint az azt módosító, a Bizottság 2004/78/EK és 2006/119/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz."
2. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete a címet követően a következő 1. és 2. ponttal egészül ki: "1. A MELLÉKLET ALKALMAZÁSÁRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK
1.1. 2004. október 1. napját követően a 9. pont hatálya alá tartozó, a III. rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott
- járműtípushoz EK típusjóváhagyás, típusbizonyítvány, valamint
- új járműhöz vagy járműsorozathoz egyedi vagy sorozat forgalomba helyezési engedély, továbbá
- LPG-vel működő új típusú fűtőberendezésre, illetőleg LPG-fűtőrendszerre típusjóváhagyás
kiadása az e mellékletben meghatározott követelményekre hivatkozással nem tagadható meg, ha a járműtípus CO2-kibocsátási és a tüzelőanyag-fogyasztási értékeit a melléklet rendelkezései alapján állapították meg.
1.2. 2006. január 1. napját követően a 9. pont hatálya alá tartozó, a III. rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott
- járműtípushoz kiadott típusbizonyítvány, valamint
- új járműhöz vagy járműsorozathoz egyedi vagy sorozat forgalomba helyezési engedély, továbbá
- az LPG-vel működő fűtőberendezésre, illetőleg LPG-fűtőrendszerre típusjóváhagyás
csak abban az esetben adható ki, ha a járműtípus, az új jármű, illetőleg az LPG-fűtőrendszer vagy LPG-fűtőberen-dezés megfelel az I. Részben, a II. Részben, továbbá a III. Rész 5-9. pontjaiban foglalt követelményeknek.
1.3. 2007. január 1. napját követően nem tekinthető érvényesnek az - 9. pont hatálya alá tartozó, a III. rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott - olyan járműhöz kiállított "Megfelelőségi nyilatkozat", valamint "Műszaki adatlap", továbbá nem helyezhető forgalomba az az új jármű, amely a melléklet I. Részében, a II. Részében, illetőleg a III. Rész 5-9. pontjaiban foglalt követelményeket nem teljesíti.
1.4. 2007. január 1. napját követően a melléklet I. Részének, II. Részének és a III. Rész 5-9. pontjainak az LPG-gáz-tüzelésű fűtőberendezésekre, mint alkatrészekre vonatkozó követelményeit kell alkalmazni az ER. A. Függelék 7. cikke (2) bekezdésében előírtak tekintetében.
1.5. 2007. október 1-jét követően az általános és a sorozat forgalomba helyezési engedélyezési engedély nem tagadható meg az LPG tüzelőanyagú fűtésrendszerrel felszerelt járműtípus tekintetében a fűtésrendszerekkel kapcsolatos okból, amennyiben az megfelel az e mellékletben meghatározott követelményeknek.
1.6. 2007. október 1-jét követően az EK-típusjóváhagyás vagy az alkatrész-jóváhagyás nem tagadható meg, valamint az értékesítés nem tiltható meg az LPG tüzelőanyagú, az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezés-típusok, mint részegységek (alkatrészek) tekintetében a fűtésrendszerekkel kapcsolatos okból, amennyiben az megfelel az e mellékletben meghatározott követelményeknek.
1.7. 2008. április 1-jét követően nem adható meg az EK-típusjóváhagyás az e mellékletben meghatározott követelményeknek meg nem felelő, LPG tüzelőanyagú fűtőberendezéssel felszerelt járműtípusra, valamint LPG tüzelőanyagú, égéshő felhasználásával működő fűtőberendezés típusra.
2. MELLÉKLET RÉSZEI ÉS PONTJAI
I. Rész: | Az EK-típusjóváhagyási eljárás |
I/1. Rész: | Adatközlő lap - a járművek fűtőrendszerével kapcsolatos (EK) típusjóváhagyáshoz |
I/2. Rész: | (EK) típus-jóváhagyási bizonyítvány |
I/3. Rész: | Adatközlő lap a tüzelőanyaggal önállóan működő fűtőberendezés önálló műszaki egységként |
történő (EK) típusjóváhagyásához | |
I/4. Rész: | EK-típus-jóváhagyási bizonyítvány |
I/5. Rész: | (EK) alkatrész-típusjóváhagyó jel |
II. Rész: | Alapvető rendelkezések |
III. Rész: | Követelmények |
3. | Általános követelmények |
4. | Veszteséghőt hasznosító, közvetítő közegként levegőt használó fűtőrendszerek követelményei |
5. | A fűtőlevegő minőségére vonatkozó vizsgálati előírás |
6. | A hőmérséklettel kapcsolatos vizsgálati előírás |
7. | A füstgáz szennyezőanyag tartalmának vizsgálati előírása |
8. | A tüzelőanyaggal önállóan működő fűtőberendezésekre és felszerelésükre vonatkozó követel- |
mények | |
9. | Az LPG tüzelőanyagú fűtőberendezésekre és az LPG tüzelőanyaggal működő fűtőrendszerekre |
vonatkozó biztonsági követelmények | |
10. | Egyes veszélyes árut szállító járművekre vonatkozó kiegészítő rendelkezések" |
3. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklet III. Rész 9.1. pontjának címe helyébe a következő rendelkezés lép:
"9.1. LPG tüzelőanyaggal (a továbbiakban: LPG-vel) működő fűtőrendszerek közúti használatra a járművekben "
4. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklet III. Rész 9.1.1.6.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"9.1.1.6.2. véletlen szétkapcsolódás következtében ne legyen ellenőrizhetetlen. Az LPG-gázáramlás lezárására egy készüléket kell felszerelni közvetlenül a tartályba vagy palackra szerelt nyomásszabályozóba, vagy ezek után, illetve amennyiben a nyomásszabályozót a palacktól vagy tartálytól távol szerelték fel, a készüléket közvetlenül a palack vagy tartály kivezető csöve elé kell felszerelni, és egy segédkészüléket kell felszerelni a nyomásszabályozóba vagy az után."
5. Az MR. A. Függelékének A/36, számú melléklet III. Rész 9.2. pontjának címe helyébe a következő rendelkezés lép:
"9.2. LPG tüzelőanyagú fűtőberendezések, kizárólag álló járműben történő használatra"
6. Az MR. A. Függelék A/36. számú melléklete II. Rész 10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: "10. Egyes, veszélyes árut szállító járművekre vonatkozó kiegészítő rendelkezések
10.1. ALKALMAZÁSI KÖR
A melléklet III. rész 10. pontja azokra a járművekre vonatkozik, amelyekre az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezések és azok beszerelése vonatkozásában a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás "A" és "B" Mellékletének kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 20/1979. (IX. 18.) KPM rendelet módosításáról szóló 46/2005. (VI. 28.) GKM rendeletben meghatározott, különleges követelmények érvényesek.
10.2. MEGHATÁROZÁSOK
A melléklet III. rész 10. pontja alkalmazásában a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás "A" és "B" Mellékletének kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 20/1979. (IX. 18.) KPM rendelet módosításáról szóló 46/2005. (VI. 28.) GKM rendelet mellékletében kihirdetett - a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás - "B" melléklet 9. rész 9.1 fejezetében megállapított EX/II, EX/III, AT, FL és OX jármű meghatározások érvényesek.
10.3. MŰSZAKI KÖVETELMÉNYEK
10.3.1. Általános követelmények (EX/II, EX/III, AT, FL és OX járművekre)
10.3.1.1. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezést, illetve az égéstermék elvezető rendszerét úgy kell kialakítani, elhelyezni, védeni vagy lefedni, hogy a rakomány meggyulladásának vagy megengedhetetlen felmelegedésének veszélyét elkerüljük. E követelmény teljesítettnek tekinthető, ha a berendezés tüzelőanyag-tartálya és az égéstermék elvezető rendszere megfelel a 10.3.1.1.1. és a 10.3.1.1.2. pontban előírtaknak. Az ezen követelményeknek való megfelelést a befejezett járművön kell ellenőrizni.
10.3.1.1.1. A berendezést ellátó tüzelőanyag-tartályoknak a következő követelményeket kell kielégíteniük:
a) szivárgás esetén a tüzelőanyag a talajra folyjon, anélkül, hogy érintkezésbe kerülne a jármű forró részeivel vagy a rakománnyal;
b) a benzint tartalmazó tüzelőanyag-tartályok töltőnyílását hatékony lángzáró szerkezettel vagy légmentesen zárva tartható zárószerkezettel kell ellátni.
10.3.1.1.2. A kipufogórendszert, valamint a kipufogó csővezetékeket olyan irányban kell elhelyezni vagy úgy kell védeni, hogy elkerüljük a rakomány melegedésének vagy gyulladásának veszélyét. A kipufogórendszernek közvetlenül az tüzelőanyag-tartály (dízelolaj-tartály) alatt elhelyezett részeinek attól legalább 100 mm távolságban vagy hőszigetelő pajzzsal védettnek kell lenniük.
10.3.1.2. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezésnek kézzel kapcsolhatónak kell lennie. Programozott kapcsoló nem alkalmazható.
10.3.2. EX/II és EX/III járművekre vonatkozó követelmények Gáznemű tüzelőanyaggal működő fűtőberendezés nem használható.
10.3.3. FL járművekre vonatkozó követelmények
10.3.3.1. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezésnek legalább a következő esetekben ki kell kapcsolnia: a) a kézi kapcsoló vezetőfülkéből történő, szándékos működtetésekor;
b) a jármű motorjának leállásakor, ez esetben a fűtőberendezést a gépjárművezető kézzel visszakapcsolhatja;
c) a gépjárműnek a szállítandó anyag betöltéséhez használt szivattyúja beindításakor.
10.3.3.2. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezés kikapcsolása után utóégés megengedett. A 10.3.3.1. pont b) és c) alpontjában meghatározott esetekben a porlasztólevegő ellátást legfeljebb 40 s-ig tartó utóégés után, alkalmas eszközzel meg kell szakítani. Csak olyan fűtőberendezések használhatók, amelyeknél bizonyított, hogy normális használati idejük alatt a hőcserélő elviseli a 40 s-ig tartó mérsékelt utóégéseket."
3. melléklet a 45/2007. (IV. 4.) GKM rendelethez
Az MR. B. Függeléke B/12. számú mellékletének módosítása
1. Az MR. B.Függelékének B/12. számú melléklet V. Fejezetének címéhez tartozó lábjegyzet a következőre módosul: "A melléklet V. fejezete összeegyeztethető szabályozást tartalmaz a 97/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezéseivel, amint azt legutóbb a 2005/30/EK, valamint a 2006/120/EK bizottsági irányelv módosította. A melléklet e fejezete vizsgálati módszer tekintetében összhangban áll az ENSZ-EGB 40, 47 számú előírásaival."
2. Az MR. B. Függelék B/12. számú melléklete V. fejezetének 1. pontja a következő 1.3-1.5. ponttal egészül ki: [1. A MELLÉKLET ALKALMAZÁSÁRA VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK]
"1.3. Az ezen melléklet 2006. május 18-ától hatályos követelményeinek megfelelő - a melléklet alkalmazásával kiadott típusjóváhagyással rendelkező járművekbe beszerelendő - új cserekatalizátorok tekintetében
a) nem tagadható meg a típusjóváhagyás megadása, valamint
b) nem tiltható meg az értékesítés és a járműre történő felszerelés.
1.4. 2006. május 18-tól kezdődően az ER. B. Függelék szerinti típusjóváhagyás csak olyan új cserekatalizátorra adható meg, amely a levegőszennyezés elleni intézkedések, a megengedhető zajszint, illetőleg a meghamisítás elleni intézkedések tekintetében megfelel az ezen mellékletben meghatározott követelményeknek.
1.5. 2009. január 1-jétől nem értékesíthető és járműbe nem építhető be olyan új cserekatalizátor, amely nem kapott típusjóváhagyást az ezen mellékletben meghatározott követelmények alapján."
Lábjegyzetek:
[1] Az e pontban foglalt rendelkezés 2007. szeptember 30-án lép hatályba.
[2] Az e pontban foglalt rendelkezés 2007. április 4-én lép hatályba.