19/2006. (IV. 19.) GKM rendelet

a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pontjának 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 2. §-ának (4) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(A rendelet alkalmazásában)

"f) "integrált vizsgálat" a használt gépjármű és pótkocsi forgalomba helyezés előtti vizsgálata, illetőleg időszakos vizsgálata során elvégzett vizsgálat, amely kiterjed a jármű gyári azonosító jeleinek ellenőrzésére, valamint mindezek adattartalmának és a járműnyilvántartás* adatainak összevetésére."[1]

2. §

Az ER. 10. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) A használt gépjármű és pótkocsi forgalomba helyezés előtti vizsgálata során integrált vizsgálatot is kell végezni."

3. §

Az ER. 12. §-a a következő (14) (17) bekezdéssel egészül ki:

"(14) Az időszakos vizsgálat során a vizsgabiztos - a (15) bekezdésben meghatározott kivétellel - a gépjármű és a pótkocsi azonosító adatainak ellenőrzését az 5. számú mellékletben meghatározott technológia alkalmazásával integrált vizsgálat keretében végzi.

(15) Az integrált vizsgálat mellőzésével - a járműazonosítók szemrevételes ellenőrzése mellett - végezhető az időszakos vizsgálat, ha a vizsgált járművön már végeztek előzetes eredetiségvizsgálatot, illetőleg integrált vizsgálatot. Az előzetes eredetiségvizsgálat megtörténte a következő módokon igazolható:

a) a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala által kiállított, az előzetes eredetiségvizsgálat megtörténtét igazoló határozattal vagy hatósági bizonyítvánnyal,

b) a járműhöz kiállított - az előzetes eredetiségvizsgálat mellőzésével történt kiadásra vonatkozó záradékot nem tartalmazó - törzskönyvvel,

c) a forgalmi engedélybe bejegyzett 1998. január 1. napját követő forgalomba helyezési időpont bejegyzéssel, illetőleg

d) a forgalmi engedélybe bejegyzett 1999. július 12. napját követően tulajdonjog megszerzési időponttal.

(16) A (14) bekezdésben meghatározott integrált vizsgálati kötelezettség hatálya alá tartozó jármű időszakos műszaki vizsgálata csak olyan vizsgáló állomáson végezhető el, ahol biztosított az integrált vizsgálat 5. számú mellékletben meghatározott technológiája.

(17) Az integrált vizsgálat eredményét az időszakos vizsgálatról kiadott határozat tartalmazza."

4. §

Az ER. 31. §-ának a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)

"a)[2]

b) az Európai Parlament és a Tanács 2002/24/EK irányelve (2002. március 18.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról és a 92/6 1/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről, valamint az azt módosító 2003/77/EK és 2005/30/EK bizottsági irányelv;"

5. §

(1) Az ER. 5. számú melléklete e rendelet 1. számú melléklete szerint módosul.

(2) Az ER. A. Függeléke e rendelet 2. számú melléklete szerint módosul.

(3) Az ER. B. Függeléke e rendelet 3. számú melléklete szerint módosul.

6. §

(1) Ez a rendelet - a (2)-(4) bekezdés kivételével -2006. április 20-án lép hatályba.

(2) Az 5. § (3) bekezdése, valamint a 3. számú melléklet 2006. május 18-án lép hatályba.

(3) Az 5. § (2) bekezdése, valamint a 2. számú melléklet 3., 4., 6., 7., 9. és 10. pontjai 2006. július 1-jén lépnek hatályba.

(4)[3] A 2. §-sal módosított ER. 10. § (7) bekezdése és a 3. §-sal megállapított ER. 12. § (14)-(17) bekezdése 2007. május 1-jén lép hatályba.

(5) A 2. számú melléklet 1., 2., 5., 8., 11., 12. és 13. pontjai 2006. augusztus 25-én lépnek hatályba.

7. §

Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

a) a Bizottság 2005/30/EK irányelve (2005. április 22.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról szóló 97/24/EK és 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazításuk érdekében;

b) az Európai Parlament és a Tanács 2005/66/EK irányelve (2005. október 26.) a gépjárművekre szerelt elülső védelmi rendszerek használatáról és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról;

c) a Bizottság 2006/28/EK irányelve (2006. március 6.) a gépjárművekben jelentkező rádiózavarokra (elektromágneses összeférhetőségre) vonatkozó 72/245/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a gépjárművek és pótkocsijaik típusjóváhagyására vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 70/156/EGK irányelvnek a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítása érdekében történő módosításáról.

Dr. Kóka János s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

1. számú melléklet a 19/2006. (IV. 19.) GKM rendelethez

1. Az ER. 5. számú mellékletének I. fejezet 1.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat technológiája, a tárgyi feltételek és az ügyrend

I. fejezet: A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat technológiájára, a tárgyi feltételekre és az ügyrendre vonatkozó általános szabályok

1. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat technológiája]

"1.1.4. A vizsgabiztos a használt gépjármű és pótkocsi forgalomba helyezés előtti vizsgálata, valamint a gépjármű és pótkocsi időszakos vizsgálata során integrált vizsgálatot is végez. Az integrált vizsgálat részletes technológiáját a Közlekedési Főfelügyelet a külön jogszabályban* meghatározott előzetes eredetiségvizsgálati módszerek közül - a biztonsági követelményekre tekintettel - választja ki és adaptálja (integrált vizsgálati technológia) ."[4]

2. Az ER. 5. számú mellékletének I. fejezet 2.1.10. és 2.1.11. pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:

[A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat technológiája, a tárgyi feltételek és az ügyrend

I. fejezet: A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat technológiájára, a tárgyi feltételekre és az ügyrendre vonatkozó általános szabályok

2. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat végzésének tárgyi feltételei

2.1. Általános követelmények]

"2.1.10. Gépjárművek és pótkocsik időszakos vizsgálata csak azon a vizsgáló állomáson végezhető, amely a közlekedési hatóság információs rendszerével való adatcseréhez rendelkezik legalább 1024 Kbit/sec sávszélességű internet kapcsolattal, valamint az adatcserét végző számítástechnikai eszközökkel.

2.1.11.[5]

3.[6]

4.[7]

2. számú melléklet a 19/2006. (IV. 19.) GKM rendelethez

1. Az ER. A. Függelékének címéhez tartozó 1 jelű lábjegyzet a következőre módosul:

"1 Ez a Függelék a gépkocsik és a pótkocsik típus-jóváhagyására vonatkozó tagállami jogszabályok összehangolásáról szóló 70/156/EGK tanácsi irányelvvel (1970. február 6.), valamint az azt módosító 98/91/EK, 2000/40/EK, 2001/56/EK, 2001/85/EK, 2003/102/EK, 2004/3/EK, 2003/97/EK és 2005/66/EK európai parlamenti és tanácsi, továbbá 2001/92/EK, 2001/116/EK, 2004/78/EK, 2004/104/EK, 2005/49/EK és 2006/28/EK bizottsági irányelvekkel megegyező szabályozást tartalmaz."

2. Az ER. A. Függelékének A/1. melléklete a következő 9.-9..2. pontokkal egészül ki:

"9.. Elülső védelmi rendszerek

9..1. Be kell nyújtani a jármű részletes, fényképeket és/vagy rajzokat tartalmazó leírását az elülső védelmi rendszer, valamint a jármű elülső részének felépítésére, méreteire, számottevő referenciavonalaira és összetevő anyagaira vonatkozóan.

9..2. Be kell nyújtani a jármű elülső védelmi rendszere rögzítési módjának részletes, fényképeket és/vagy rajzokat tartalmazó leírását. E leírásnak tartalmaznia kell valamennyi csavar méretét és a szükséges forgatónyomatékokat."

3. Az ER. A. Függelékének A/1. mellékletének 12.7.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"12.7.1. a járművet felszerelték 24 GHz-es rövid hatótávolságú radarkészülékkel: Igen / Nem / Opcionális (a nem megfelelő törlendő)

4. Az ER. A. Függelékének A/1. mellékletének 12.7.2. pontja hatályát veszti.

5. Az ER. A. Függelék A/3. melléklete I. Részének A. szakasza a következő 9.-9..2. pontokkal egészül ki:

"9.

9..1. Be kell nyújtani a jármű részletes, fényképeket és/vagy rajzokat tartalmazó leírását az elülső védelmi rendszer, valamint a jármű elülső részének felépítésére, méreteire, számottevő referenciavonalaira és összetevő anyagaira vonatkozóan.

9..2. Be kell nyújtani a jármű elülső védelmi rendszere rögzítési módjának részletes, fényképeket és/vagy rajzokat tartalmazó leírását. E leírásnak tartalmaznia kell valamennyi csavar méretét és a szükséges forgatónyomatékokat."

6. Az ER. A. Függelékének A/3. melléklete I. Részének A. szakasz 12.7.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"12.7.1. a járművet felszerelték 24 GHz-es rövid hatótávolságú radarkészülékkel: Igen / Nem / Opcionális (a nem megfelelő törlendő)

7. Az ER. A. Függelékének A/3. melléklete I. Részének A. szakasz 12.7.2. pontja hatályát veszti.

8. Az ER. A. Függelék A/4. számú mellékletének I. részében foglalt táblázat a következő 60. számú sorral és (*) lábjegyzettel egészül ki:

[Járművek típus-jóváhagyására vonatkozó előírások felsorolása

TárgyAz MR A. Függeléke mellékletei és az azonos szabályozást tartalmazó irányelv számaOfficial Journal hivatkozásAlkalmazási kör
M1M2M3N1N2N3O1O2O3O4]
"60.Elülső védelmi rendszer2005/66/EK A/60L309., 25. 11.2005., 37.o.X(*)--X

(*) Nem haladja meg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget."

9. Az ER. A. Függelékének IX. Mellékletében meghatározott "Megfelelőségi nyilatkozat" minták 2. oldalainak 50. pontjai helyébe a következő -(1) jelű lábjegyzettel ellátott - pont lép:

"50. Megjegyzések(1) :"

"(1) Amennyiben a gépjárművet a 2005/50/EK határozatnak megfelelően 24 GHz-es rövid hatótávolságú radarkészülékkel szerelték fel, a gyártónak itt az alábbi szöveget kell feltüntetnie: '24 GHz-es rövid hatótávolságú radarkészülékkel felszerelt jármű'

10. Az ER. A. Függelékének - a megfelelőségi igazolás mintáinak 2. oldaláról szóló - A/9. mellékletének 50.1., 50.2. és 50.3. pontjai hatályukat vesztik, törlendők.

11. Az ER. A. Függelék A/11. melléklet 1. "Lakóautók, mentőautók, halottszállító kocsik" című táblázata a következő 60. számú sorral egészül ki:

[Különleges rendeltetésű járművek tulajdonságai és az ilyen járművekre vonatkozó követelmények Az irányelv száma és az azonos szabályozást tartalmazó MR A. Függeléke mellékletei 1. Lakóautók, mentőautók, halottszállító kocsik

SorszámTárgyAz irányelv száma és az azonos szabályozást tartalmazó MR A. Függeléke mellékleteiM1=<2500 kgM1>2500kg(M2M3]
"60.Elülső védelmi rendszer2005/66/EK A/60XX--

(1) Nem haladja meg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget."

12. Az ER. A. Függelék A/11. melléklet 2. "Páncélozott járművek" című táblázata a következő 60. számú sorral egészül ki:

[Különleges rendeltetésű járművek tulajdonságai és az ilyen járművekre vonatkozó követelmények Az irányelv száma és az azonos szabályozást tartalmazó MR A. Függeléke mellékletei 2. Páncélozott járművek

SorszámTárgyAz irányelv száma és az azonos szabályozást tartalmazó MR A. Függeléke mellékleteiM1M2M3N1N2N3O1O2O3O4]
"60.Elülső védelmi rendszer2005/66/EK A/60----------

13. Az ER. A. Függelék A/11. melléklet 3. "Egyéb különleges célú járművek (beleértve a lakókocsikat) " című táblázata a következő 60. számú sorral egészül ki:

[Különleges rendeltetésű járművek tulajdonságai és az ilyen járművekre vonatkozó követelmények

Az irányelv száma és az azonos szabályozást tartalmazó MR A. Függeléke mellékletei

3. Egyéb különleges célú járművek (beleértve a lakókocsikat)

A megadott alóli mentesítés csak akkor engedélyezhető, ha a gyártó hitelt érdemlően igazolja, hogy a jármű a különleges rendeltetés következtében nem tudja teljesíteni az összes követelményt.

SorszámTárgyAz irányelv száma és az azonos szabályozást tartalmazó MRA. Függeléke mellékleteiM2M3N1N2N3O1O2O3O4]
"60.Elülső védelmi rendszer2005/66/EK A/60---------

3. számú melléklet a 19/2006. (IV. 19.) GKM rendelethez

1. Az ER. B. Függelékének címéhez tartozó 1 jelű lábjegyzet a következőre módosul:

"Ez a Függelék a 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel és az azt módosító 2005/30/EK bizottsági irányelvvel megegyező szabályozást tartalmaz."

2. Az ER. B. Függelék B/2. melléklet 3.2.12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.2.12. Levegőszennyezés elleni intézkedések

3.2.12.1. Kartergázok visszavezetésére szolgáló berendezés, kizárólag csak négyütemű motoroknál (leírás és rajzok):

3.2.12.2. További szennyezés elleni berendezések (ha vannak ilyenek, és ha nem egy másik címsorhoz tartoznak):

3.2.12.2.1. Katalizátor: igen/nem1:

3.2.12.2.1.1. Katalizátorok és elemek száma:

3.2.12.2.1.2. A katalizátor(ok) méretei, alakja és térfogata:

3.2.12.2.1.3. A katalitikus hatás típusa:

3.2.12.2.1.4. Összes értékes fémtöltés:

3.2.12.2.1.5. Viszonylagos koncentráció:

3.2.12.2.1.6. Szubsztrátum (szerkezet és anyag):

3.2.12.2.1.7. Cellasűrűség:

3.2.12.2.1.8. Katalizátor(ok) házának típusa:

3.2.12.2.1.9. Katalizátorok elhelyezése (hely és referenciatávolság a kipufogóvezetékben):

3.2.12.2.2. Oxigénérzékelő: igen/nem1:

3.2.12.2.2.1. Típus:

3.2.12.2.2.2. Hely:

3.2.12.2.2.3. Vezérlőtartomány:

3.2.12.2.3. Levegőbefúvás: igen/nem1:

3.2.12.2.3.1. Típus (kipufogógáz-levegő bevezetés, levegőszivattyú stb.):

3.2.12.2.4. Kipufogógáz-visszavezetés: igen/nem1:

3.2.12.2.4.1. Jellemzők (áramlási sebesség stb.):

3.2.12.2.5. Egyéb rendszerek (leírás és működés):"

3. Az ER. B. Függelék B/5. melléklet I. Részének 1. pontjában foglalt felsorolás a következőkkel egészül ki:

"7: Magyarország; 8: Csehország; 20: Lengyelország; 26: Szlovénia; 27: Szlovák Köztársaság; 29: Észtország; 32: Lettország; 36: Litvánia; 49: Ciprus; 50: Málta."

4. Az ER. B. Függelék B/5. melléklet II. Részének 1.1. pontjában foglalt lista a következőkkel egészül ki:

"- 7. Magyarország

- 8. Csehország

- 20. Lengyelország

- 26. Szlovénia

- 27. Szlovák Köztársaság

- 29. Észtország

- 32. Lettország

- 36. Litvánia

- 49. Ciprus

- 50. Málta"

1 A nem kívánt rész törlendő.

Lábjegyzetek:

[1] * A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 2. §-ának 2. pontja.

[2] Az ER. 31. § a) pontját megállapító rendelkezést hatályon kívül helyezte a 89/2006. (XII. 26.) GKM rendelet 6. § (3) bekezdés c) pontja. Hatálytalan 2006.12.29.

[3] Megállapította az 52/2006. (VII. 31.) GKM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.01.

[4] * A közúti járművek előzetes eredetiségvizsgálatában közreműködők képzésének, továbbképzésének és a vizsgálóállomások működési feltételeinek részletes szabályairól, valamint az alkalmazható vizsgálati módszerekről szóló 20/2005. (IV. 12.) BM rendelet.

[5] Hatályon kívül helyezte az 52/2006. (VII. 31.) GKM rendelet 2. § (3) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2006.08.01.

[6] Hatályon kívül helyezte az 52/2006. (VII. 31.) GKM rendelet 2. § (3) bekezdés b) pontja. Hatálytalan 2006.08.01.

[7] Hatályon kívül helyezte az 52/2006. (VII. 31.) GKM rendelet 2. § (3) bekezdés b) pontja. Hatálytalan 2006.08.01.

Tartalomjegyzék