15/2006. (III. 31.) GKM rendelet
a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló 56/2005. (VII. 7.) GKM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-ának (3) bekezdése b) pontjának 1. alpontjában kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 19. §-ának (2) bekezdésére - a következőket rendelem el:
1. §
A Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló 56/2005. (VII. 7.) GKM rendelet mellékletének helyébe e rendelet melléklete lép.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Melléklet a 15/2006. (III. 31.) GKM rendelethez
[Melléklet az 56/2005. (VII. 7.) GKM rendelethez]
Útmutató a CEMT multilaterális engedélyek használatához
1. Meghatározások
A rendelet alkalmazásában:
- CEMT: az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája, amely egy 1953-ban megalakult kormányközi szervezet.
- Tagország; az engedélyrendszerben részt vevő ország.
2005. január 1-jén az alábbi országok tagjai a kvótarendszernek: Albánia, Azerbajdzsán, Ausztria, Belorusszia, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Cseh-, ország, Dánia, az Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Grúzia, Hollandia, Horvátország, Izland, Írország, Németország, Lengyelország, Lettország, Liechtenstein, Litvánia, Luxemburg, Macedónia, Magyarország, Málta, Moldávia, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Örményország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szerbia és Montenegro, Szlovákia, Szlovénia, Törökország és Ukrajna.
- Harmadik ország: olyan ország, amely nem tagja a CEMT kvótarendszernek.
- Bejegyzési ország: az az ország, ahol a jármű nyilvántartásba vételre került. Ez a jármű rendszámán is szerepel.
- Engedély: egy adott időszakon belül a tagországok közötti korlátlan számú, a 3.18. pontban meghatározott fuvarozás teljesítésére jogosító multilaterális engedély, amely a megfelelően kitöltött fuvarnaplóval együtt érvényes.
- Illetékes hatóság: valamely tagországnak a jelen Útmutatóval összefüggő tevékenységek végzésére feljogosított hatósága vagy szerve (lásd CEMT/CM(2000) 10/FINAL).
- Multilaterális jelleg: az engedély felhasználható a fuvarozó vállalkozás bejegyzési országán kívüli tagországok között történő fuvarozási műveletekhez.
- Fuvarnapló: az engedély elválaszthatatlan részét képező nyilvántartás, amely időrendi sorrendben ad információkat az adott engedéllyel teljesített fuvarozási műveletekről, beleértve a rakott és üres járatokat.
- Nemzetközi fuvarozás: megrakott vagy üres jármű olyan útja, amelynek indulási és érkezési pontja két különböző tagországban van, függetlenül attól, hogy az utazás során történik-e tranzit egy vagy több tagországon, illetve harmadik országon keresztül; utóbbi esetben az engedély a harmadik országban nem érvényes.
- Díjazás ellenében/szolgáltatás formájában kínált szállítás: olyan közúti árufuvarozási művelet, amelyet ellenszolgáltatás fejében teljesít valamely fuvarozó vállalkozás.
- Saját számlás szállítás: olyan szállítás, amely nem díjazás ellenében történik, s ennek tényét a járművön lévő dokumentumok igazolják.
- Kabotázs: olyan közúti árufuvarozási művelet, amelynek során az áru felrakása és a lerakása nem a jármű bejegyzési országában, hanem egy másik országban fekvő két különböző ponton történik.
- Ismétlődő fuvarozás: kizárólagos fuvarozás a bejegyzési ország és egy másik tagország, vagy a bejegyzési országon kívüli két tagország között.
- Fuvarozó vállalkozás: az a gazdálkodó szervezet, amely nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet folytat és a bejegyzési országában működő illetékes hatóságtói megfelelő engedéllyel rendelkezik e tevékenység folytatására.
- Tranzit: áthaladás egy olyan ország területén, ahol nem kerül sor sem az áru berakodására, sem kirakodására.
- Jármű: kizárólag árufuvarozásra használt, valamely tagországban nyilvántartásba vett gépjármű, illetve járműszerelvény, utóbbi akkor, ha legalább a gépjárművet valamely tagországban nyilvántartásba vették. A jármű a fuvarozó vállalkozás tulajdonában állhat, illetve azt a vállalkozás bérleti/lízing szerződés keretében is üzemeltetheti.
- Bérelt jármű: minden olyan jármű, amely a jármű tulajdonosával megkötött bérleti, illetve lízing szerződés alapján egy adott időszakra, díjazás ellenében, olyan vállalkozás birtokában van, amely közúti árufuvarozási, illetve saját számlás közúti áruszállítási tevékenységet folytat.
- Alapkvóta: valamely tagország részére megállapított kvóta.
- Kvóta: valamely CEMT tagország részére évente biztosított engedélyek száma, illetve az összes kiadott engedélyek száma. A kvóta számítási elveit a Miniszterek Tanácsa határozza meg.
2. Liberalizált fuvarozási műveletek
A CEMT tagországok közötti nemzetközi fuvarozás fejlődésének elősegítése és a járművek jobb kihasználása érdekében az alábbi fuvarozási kategóriák mentesülnek a multilaterális és bilaterális fuvarozási engedély-követelmények alól (lásd TRANS/SCl/2004/4/Rev4., 16. old.):
1. Olyan gépjárművel történő árufuvarozások, amelyek esetében a megengedett legnagyobb össztömeg, beleértve a pótkocsikat is, nem haladja meg a 6 tonnát, illetve ha az engedélyezett terhelés, beleértve a pótkocsikat is, nem haladja meg a 3,5 tonnát.[1]
2. Repülőterekről induló, illetve oda irányuló, eseti alapon történő áruszállítás, légijáratok átirányítása esetén.[2]
3. Sérült, illetve üzemképtelen járművek szállítása és az üzemzavar-elhárító járművek mozgása.
4. Másik országban üzemképtelenné vált jármű helyettesítése céljából elküldött üres jármű közlekedése, valamint a javítást követően az üzemképtelenné vált jármű visszaútja.
5. Élőállat szállítása erre a célra épített, illetve erre a célra véglegesen átalakított, és a tagországok érintett hatóságai által ilyen járműként elismert járművön.[3]
6. Alkatrészek és élelmiszerek szállítása óceánjáró hajók és repülőgépek részére.[4]
7. Vészhelyzetekben, különösen természeti katasztrófák esetén és humanitárius célból szükséges orvosi eszközök és berendezések szállítása,
8. Művészeti alkotások és munkák nem kereskedelmi célból történő szállítása bemutatókra és kiállításokra.[5]
9. Különböző eszközök, tartozékok és állatok nem kereskedelmi célból történő szállítása színházi, zenés, filmés cirkuszi előadásokhoz, kiállításokhoz, illetve ünnepségekhez, valamint rádió-, film-, illetve televíziófelvételek készítéséhez.[6]
10. Saját számlás áruszállítás.[7]
11. Temetkezési szállítások.
12. Közszolgáltatásként teljesített postai szállítás.[8]
13. Újonnan beszerzett járművek rakomány nélküli szállítása végső rendeltetési helyükre.[9]
Különleges esetek
A különleges eszközökkel és személyzet segítségével végrehajtott nemzetközi költöztetések nem tartoznak a kvóta hatálya alá, hanem külön engedélyekhez kötöttek. Ilyen esetben az erre vonatkozó CEMT engedély-mintát kell használni (lásd 2. Melléklet).
3. A CEMT engedélyek kiadása és használatának korlátai
3.1. Az CEMT engedélyek (lásd 1. Melléklet) olyan multilaterális engedélyek, amelyek feljogosítják a CEMT tagországokban működő fuvarozó vállalkozásokat arra, hogy nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet folytassanak egy meghatározott kvótarendszer alapján, és ennek keretében fuvarozási műveleteket teljesítsenek:
- a CEMT tagországok között, és
- tranzitforgalomban egy vagy több CEMT tagország területén keresztül, valamely CEMT tagországban nyilvántartásba vett járművei.
3.2. Az engedélyek nem érvényesek az egyes tagországok és harmadik országok között lebonyolított fuvarozási műveletekre. [Például az a jármű, amely Norvégia (a kvótarendszerben részt vevő CEMT tagország) és Irán (nem CEMT tagország, de határos a CEMT egyik tagországával) között bonyolít le fuvarozást, nem használhatja a CEMT engedélyt az ilyen fuvarozásokhoz.]
3.3. A CEMT engedélyek érvényesek, ha a szállítás során a jármű áthalad egy harmadik ország területén (pl. fel-rakóhely Norvégiában, lerakóhely Oroszországban, tranzit Iránon keresztül).
3.4. Ha a szállítás egy olyan CEMT tagország érintésével történik, amelynek területén a CEMT engedély nem érvényes, az adott országon történő áthaladás bilaterális közlekedési engedéllyel, közösségi engedéllyel vagy más fuvarozási mód (pl. gördülő országút) igénybevételével történhet oly módon, hogy a CEMT engedélyt a felrakóhelytől a lerakóhelyig a járművön kell tartani.
3.5. Az éves engedélyek zöld színűek, egy naptári évre (január 1-jétől december 31-ig) érvényesek, a rövid távra szóló engedélyek érvényessége 30 nap, színük sárga és "rövid távra érvényes engedély" bélyegzéssel vannak ellátva.
3.6. A CEMT engedélyeket és a fuvarnaplókat a fuvarozó vállalkozás bejegyzésének helye szerinti CEMT tagország illetékes hatósága adja ki az adott ország által meghatározott előírásokkal és követelményekkel összhangban.
3.7. CEMT engedélyt az a fuvarozó vállalkozás kaphat, az egyes tagországokban meghatározott követelmények függvényében, amely részére a bejegyzési országában működő illetékes hatóság közúti árufuvarozási tevékenység végzésére feljogosító engedélyt adott ki. Az engedélyeken nem szerepel a járművek forgalmi rendszáma.
3.8. A CEMT ezeket az engedélyeket díjmentesen bocsátja a tagországok rendelkezésére. Ezért a fuvarozók által a CEMT engedélyekért fizetendő díjakat kizárólag a tagországok határozzák meg nemzeti jogszabályaikkal összhangban.
Az engedélyek érvényessége és az érvényesség korlátai
3.9. A CEMT tagországok - az alábbiakban részletezett korlátozások figyelembevételével - elismerik a többi tagország által kiadott és az ezen Útmutatóban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felhasznált engedélyek érvényességét.
3.10. Tekintettel arra, hogy mivel az engedélyen kevés a hely, az érvényességi időtartamot továbbra is arab számokkal kell kitölteni, alatta a hónap teljes nevét betűvel ki kell írni nemzeti nyelven és - ahol szükséges - angol vagy francia nyelven, illetve csak angol vagy francia nyelven.
Általános korlátozások
3.11. A3.13., 3.15. és 3.16. pontban említett pecséteket az engedélyt kiadó illetékes nemzeti hatóság az engedély első oldalának jobb szélén helyezi el.
3.12. Ha a fuvarozást járműszerelvénnyel hajtják végre, az engedélyt annak az országnak az illetékes hatóságától kell megszerezni, ahol a vontatót nyilvántartásba vették. Ez az engedély az egész járműszerelvényre érvényes, még abban az esetben is, ha a pótkocsi, illetve a félpótkocsi üzemben tartója nem azonos az engedély birtokosával, illetve azokat más országban vették nyilvántartásba.
Területi korlátozások
3.13. Bizonyos engedélyek nem használhatóak néhány tagország területén, a korlátozást piros színű pecsét jelzi (lásd 3. Melléklet). Ebbe a körbe tartoznak azok az engedélyek, amelyek Ausztriában, Görögországban, Magyarországon és Olaszországban nem érvényesek.
3.14. A rövid távra szóló engedélyek nem érvényesek Ausztria területén.
3.15. Az Ausztria, Görögország, Magyarország vagy Olaszország államjelzését tartalmazó piros színű pecséttel ellátott engedélyek (lásd 3, Melléklet) a jelzett tagországok területén nem érvényesek.
Műszaki korlátozások
3.16. Bizonyos engedélyek csak az alábbi járművekkel történő fuvarozásokhoz használhatók fel:
3.16.1. "zöld tehergépkocsi" besorolással rendelkező járművek (lásd a "zöld" tehergépkocsi minősítéssel foglalkozó 9. Fejezetet), mely esetben az engedélyen egy tehergépkocsi alakját kirajzoló zöld színű pecsét szerepel,
3.16.2. "zöldebb és biztonságos tehergépkocsi" besorolással rendelkező járművek (lásd a "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsi minősítéssel foglalkozó 10. Fejezetet), mely esetben az engedélyen egy különleges zöld színű, középen "S" betűt tartalmazó pecsét szerepel,
3.16.3. "EURO 3 biztonságos tehergépkocsi" besorolással rendelkező járművek (lásd az "EURO 3 biztonságos tehergépkocsi" minősítéssel foglalkozó 11. Fejezetet), mely esetben az engedélyen egy különleges zöld színű, középen a "3" számot tartalmazó pecsét szerepel,
3.16.4. "EURO 4 biztonságos tehergépkocsi" besorolással rendelkező járművek (lásd az "EURO 4 biztonságos tehergépkocsi" minősítéssel foglalkozó 12. Fejezetet), mely esetben az engedélyen egy különleges zöld színű, középen a "4" számot tartalmazó pecsét szerepel.
3.17. Azon tény igazolására, hogy a bejegyzési országba történő visszatérésre tranzit járat keretében kerül sor, a járművezetőnek a "külön megjegyzések" oszlop adott szállítási műveletre vonatkozó sorába egy nagy "T" betűt kell írnia, valamint fel kell tüntetnie a jármű bejegyzési országának területére való belépés idejét és helyét.
3.18. 2006. január 1-jétől CEMT engedélyekkel fuvarozási műveletek a következő feltételekkel végezhetők:
- a bejegyzési tagország és egy másik tagország között megtett első rakott járat után a fuvarozó vállalkozás maximum három rakott járatot végezhet a bejegyzési ország érintése nélkül,
- e maximum három rakott járatot követően a járműnek rakománnyal vagy üresen vissza kell térnie a bejegyzési országba.
A bejegyzési országon kívül megtett üresjáratokat nem kell figyelembe venni, tekintettel arra, hogy azok nem minősülnek szállítási műveletnek. A bejegyzési országba irányuló, illetve azon áthaladó rakott vagy üres járatot visszatérésnek kell tekinteni.
3.19. A fuvarozó ugyanazért a szabálysértésért kétszer nem büntethető. A három járatra vonatkozó, 3.18. pont szerinti korlátozás megsértése egy és ugyanazon esetének ismételt szankcionálását elkerülendő, az esetet felderítő és szankcionáló tagország ellenőrző hatóságának a fuvarnapló "külön megjegyzések" oszlopában jeleznie kell az ellenőrzött utak számát, amelyen belül a szabálysértést elkövették (pl. 3+1), valamint az ellenőrzés időpontját és az ellenőrző hatóság bélyegzőjét. A szabálysértő járműnek ezért a lehető leghamarabb vissza kell térnie a bejegyzési országába. Ilyen esetben egy további szállítási művelet új szabálysértésnek minősül.
4. A CEMT engedélyek használata
4.1. Egy adott engedély egy időben csak egy járműre használható fel. Az engedélyt a jármű vezetőfülkéjében kell tartani a berakodási és a kirakodási pont között (a rakomány járművön történő elhelyezésétől annak lerakása időpontáig), illetve a rakott járatot megelőző vagy követő üresen történő közlekedés teljes ideje alatt.
4.2. A berakodási ország eltérhet a rakomány eredete szerinti országtól.
4.3. A CEMT engedély nem jogosít kabotázs végzésére.
4.4. Az engedély nem mentesíti a fuvarozót a rendkívüli rakományok (rendkívüli méretű, tömegű, illetve jellegű áruk, pl. veszélyes áruk) szállítására vonatkozó egyéb engedélyekhez kapcsolódó követelmények betartása alól.
4.5. A CEMT engedélyt járművezető nélkül bérelt, illetve lízingelt járművekre is felhasználhatja az a fuvarozó vállalkozás, amelynek részére az engedélyt kiadták. Bérelt jármű esetén azt kizárólag a bérlő használhatja és a járművet a vállalkozás által alkalmazott járművezetőnek kell vezetnie. Ilyen esetben az alábbi dokumentumokat kell a járműben tartani:
4.5.1. a bérleti, illetve lízing szerződés vagy a szerződés hitelesített kivonata, amelyen szerepel a bérbeadó és a bérlő neve, a szerződés aláírásának időpontja és időtartama és a jármű azonosítási száma (VIN);
4.5.2. ha a jármű vezetője nem azonos a járművet bérlő személlyel, a járművezető munkaszerződése vagy a szerződés hitelesített kivonata, amelyen szerepel a munkáltató és a munkavállaló neve, valamint a munkaszerződés aláírásának időpontja és érvényességi ideje vagy egy bérkifizetési szelvény.
Szükség esetén az érintett tagország illetékes hatósága által kiállított azonos tartalmú dokumentumok is elfogadhatóak az előzőekben felsorolt okmányok helyett. Ezeket a dokumentumokat mellékletként legalább angol, francia vagy német nyelvre is le kell fordítani.
4.6. Az engedélyek nem ruházhatóak át harmadik félre.
4.7. Mivel a vállalkozás nevét fel kell tüntetni az engedély első oldalán, szükséges, hogy az megegyezzen a járművet üzemeltető személy nevével.
4.8. Amennyiben a járatot egy éves vagy rövid távra szóló engedéllyel kezdték meg, és a soron következő időszakra vonatkozó másik engedély alapján folytatják, mindkét engedélyt az út teljes időtartama alatt a járművön kell tartani.
4.9. A CEMT engedélyek, a fuvarnaplók és a kapcsolódó igazolások nem fóliázhatók be és nem vonhatók be egyéb hasonló védőréteggel sem.
5. A fuvarnapló
5.1. A CEMT engedély birtokosának fuvarnaplót kell vezetnie (lásd 10. Melléklet).
5.2. Minden egyes országnak annyi számú fuvarnaplót kell kinyomtatnia a saját nyelvén, amennyi az éves, illetve rövid távra szóló engedélyekhez szükséges. A havi engedélyekhez általában ötoldalas fuvarnaplót adnak ki. Az éves engedélyek kapcsán célszerű 52 oldalas fuvarnaplót készíteni, az év 52 hetének megfelelően.
5.3. A fuvarnaplót a fuvarozó nevére kell kiállítani és az nem ruházható át más gazdálkodó szervezetre.
5.4. A fuvarnaplók sorszámának meg kell egyeznie a vonatkozó engedély sorszámával, részletező számozással, (amennyiben szükséges) mert új fuvarnapló csak akkor adható ki, ha az előző már betelt. Amennyiben ez a kitétel nem teljesül, maga az engedély érvénytelennek tekinthető.
5.5. A lebonyolított fuvarozási műveletek kapcsán időrendi sorrendben kell beírni az egyes utazások szakaszait a berakodási és a kirakodási pont között, valamint az egyes határátlépő üresjáratok esetében. A tranzitálási helyek is feltüntethetők, azonban ez nem kötelező.
5.6. A fuvarnaplót az út megkezdése előtt kell kitölteni minden rakománnyal megtett út esetében valamennyi berakodási és kirakodási pont között, és minden üresjárat esetében.
5.7. Amennyiben az áru be- vagy kirakodására egy járat során különböző helyeken kerül sor, ennek tényét az 1., 2., 3., 5. és 6. oszlopok megfelelő rovatában egy "+" jelzéssel fel kell tüntetni, pl. 2 a) oszlop felrakóhely. Ventspils + Riga + Bauska, 5. oszlop össztömeg: 12+5+5.
5.8. Bármilyen javítás csak úgy végezhető, hogy az eredeti szöveg vagy számok olvashatóak maradjanak.
5.9. Az illetékes ellenőrző hatóságok nem követelhetik meg, hogy a fuvarnapló minden tranzitország bélyegzőjét tartalmazza, de dönthetnek úgy, hogy a fuvarnaplót ellenőrzés után lepecsételik. A CEMT engedély birtokosától nem követelhető meg, hogy a fuvarnaplóban minden tranzitország bélyegzője szerepeljen.,
5.10. A 4.8. pontban említett esetekben azon engedélyhez kapcsolódó fuvarnaplónak, amely alapján a járatot befejezik, tartalmaznia kell a teljes járatra vonatkozó információkat és a "Külön megjegyzések" oszlopban fel kell tüntetni azon engedély sorszámát, amellyel a járatot megindították.
5.11. Az engedélyt, a fuvarnaplót, és a "zöld", a "zöldebb és biztonságos", az "EURO 3 biztonságos" vagy az "EURO 4 biztonságos" igazolást a járműben kell tartani, és kérés esetén ellenőrzés céljából be kell mutatni az illetékes ellenőrző hatóságoknak. Ezek az ellenőrző testületek lebélyegezhetik a fuvarnaplót.
5.12. A kitöltött nyilvántartási lapokat az engedélyen jelzett érvényességi időtartam lejártáig meg kell őrizni a fuvarnaplóban. A nyilvántartási lapok másolatait ki kell tépni és el kell küldeni az illetékes hatóságnak, éves engedély esetén az egyes naptári hónapok végét követően két héten belül, rövid távra szóló engedély esetén az érvényességi idő végét követő két héten belül.
5.13. Az illetékes hatóságnak a nyilvántartási lapokat a következő naptári év során meg kell őriznie.
5.14. Az így szerzett információk kizárólag az engedélyek felhasználásának ellenőrzése céljára alkalmazhatóak, adózási célból, illetve személyes adatok közléséhez nem.
6. Érvényesség és bevonás
6.1. Az engedély érvénytelen, ha nem tartalmazza kitörölhetetlenül:
- a fuvarozási vállalkozás nevét, illetve cégnevét és teljes címét;
- az engedélyt kiadó hatóság aláírását és pecsétjét;
- az engedély érvényességi idejének kezdetét és végét;
- az engedély kiadásának időpontját.
6.2. Az elveszett, pótolt de később megtalált engedélyek tovább már nem érvényesek. Ezen engedélyeknek a pótlásukra kiadott engedéllyel párhuzamosan történő használatát az illetékes szervezetnek mindkét engedély visszavonásával kell büntetnie.
6.3. Érvénytelenek azok az engedélyek is, amelyekhez nem tudnak megfelelően kitöltött fuvarnaplót, illetve az engedély típusának való megfelelőséget bizonyító "zöld", "zöldebb és biztonságos", "EURO 3 biztonságos" vagy "EURO 4 biztonságos" igazolást felmutatni.
6.4. Egy magasabb kategóriába (pl. "EURO 3 biztonságos") tartozó járművek használhatnak alacsonyabb kategóriára (pl. "zöldebb és biztonságos") kiállított engedélyt, ami fordítva nem lehetséges.
6.5. Az engedélyek akkor is érvénytelennek minősülnek, ha a helyszíni ellenőrzéseken történt mérések alapján a jármű nem felel meg az adott kategóriára vonatkozóan meghatározott emissziós, illetve biztonsági követelményeknek.
6.6. A CEMT engedélyek használatára vonatkozó előírások vagy a szociális és forgalmi szabályok súlyos, illetve ismétlődő megsértése esetén, továbbá nem megfelelő használat, illetve kizárólag kétoldalú fuvarozási műveletekhez történő felhasználás esetén az engedélyt a kiállító hatóságnak be kell vonnia.
6.7. Abban az esetben, ha a CEMT multilaterális engedéllyel rendelkező fuvarozó ismétlődő jelleggel szabálysértést követett el vagy a CEMT engedély használatához kapcsolódó okmányok bármelyikét meghamisította, a CEMT engedélyek birtoklásától legalább két évig el kell tiltani.
7. Visszavonás és ismételt kiadás
7.1. A bevont, illetve visszaadott engedélyeket a fennmaradó érvényességi időre újra ki lehet adni más fuvarozóknak. Ilyen esetben az érintett engedélyt vissza kell vonni és egy ún. pótengedéllyel kell helyettesíteni.
7.2. Abban az esetben, ha egy engedély elveszett vagy ellopták, a kiállító hatóságot, illetve testületet azonnal értesíteni kell. Az elveszett/ellopott engedély helyett új engedély állítható ki a fennmaradó érvényességi időre.
7.3. Az engedély visszavonásáról és ismételt kiadásáról, elveszett/ellopott engedélyek, valamint a helyettük kiállított új engedélyek sorszámáról értesíteni kell a CEMT Titkárságot, amely tájékoztatja erről a tagországokat.
7.4. Hasonló módon, az elveszett, ellopott vagy hamis "zöld", "zöldebb és biztonságos", "EURO 3 biztonságos", illetve "EURO 4 biztonságos" besorolási igazolásokat vissza kell juttatni a jármű nyilvántartásba vétele szerinti ország illetékes hatóságához.
8. Kölcsönös segítségnyújtás
8.1. A tagországoknak kölcsönösen segíteniük kell egymást az engedélyek használatára vonatkozó rendelkezések alkalmazása, az előírások betartásának ellenőrzése és a szabályok megsértése miatti büntetések terén.
8.2. Amennyiben valamelyik tagország illetékes hatósága tudomást szerez arról, hogy a területén egy másik országban kiadott CEMT engedély birtokosa megsértette az engedély felhasználására vonatkozó előírásokat, értesítenie kell az esetről a CEMT Titkárságot és a bejegyzési ország hatóságait annak érdekében, hogy azok megtehessék a szükséges büntető intézkedéseket (beleértve az engedély bevonását is).
8.3. Az érintett hatóságoknak a szabálysértést követő három hónapon belül az összes rendelkezésükre álló információt meg kell osztaniuk egymással és a CEMT Titkársággal a szabályok megsértése miatt foganatosított vagy tervezett büntető intézkedésekkel kapcsolatban. A Titkárság ezekről tájékoztatja a többi tagországot.
8.4. Abban az esetben, ha a rendszerben részt vevő valamely CEMT Tagország ismétlődő jelleggel megsérti a CEMT multilaterális kvóta végrehajtására vonatkozó különböző előírásokat, a panaszos hatóságnak feljegyzést kell készítenie erről, és azt továbbítania kell a CEMT Titkárságához. Minden ilyen ügyet a Közúti Munkacsoportnak vagy esetlegesen a Helyettesek Bizottságának kell kivizsgálnia és döntenie arról, hogy befagyasztja vagy bevonja-e az érintett országnak juttatott kvótákat.
8.5. Ezek az eljárások a kvótarendszer hatékony igazgatása érdekében alkalmazandó minimum előírások.
9. A "zöld" tehergépkocsi minősítés
A "zöld" tehergépkocsira az alábbi követelmények vonatkoznak:
Jármű zajkibocsátása
(az ENSZ-EGB 51. sz. előírásban vagy a 92/97/EGK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően):
77 dB (A) a 75 kW és annál kisebb teljesítményű járművek esetén,
78 dB (A) a 75 és 150 kW közötti teljesítményű járművek esetén,
80 dB (A) a 150 kW-nál nagyobb teljesítményű járművek esetén.
Dízelmotorok kipufogógáz-emissziója
(a gyártási igazolás vonatkozásában az ENSZ-EGB 49. sz. előírás 'A' emissziószint ["EURO 1"] szerint, illetve a 91/542/EGK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően):
CO: 4,9 g/kWh
HC: 1,23 g/kWh
NO: 9,0 g/kWh
Részecske: 0,4 g/kWh[10]
A fenti előírásoknak való megfelelésről szóló igazolást/tanúsítványt a járműben kell tartani a fuvarnaplóval együtt.
Az igazolás kiállítására a gyártó, illetve a gyártónak a nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője jogosult. Utóbbi esetben a felhatalmazott képviselőnek jeleznie kell azt is, hogy melyik gyártó nevében adta ki az igazolást.
Az igazolást egyszer kell kiadni és nincsen szükség annak megújítására, kivéve abban az esetben, ha az igazoláson jelzett emissziós alapadatokban változás történt.
Az igazolást a bejegyzési ország nemzeti nyelvén, vagy angol vagy francia vagy német nyelven kell kiállítani. Az igazoláshoz mellékelni kell a szöveg legalább két fenti másik nyelvre történt lefordítását (lásd 4. Melléklet).
Abban az esetben, ha valamilyen helyszíni ellenőrzés során a mért emissziós értékek meghaladják az igazolásban szereplő értékeket, azt a műszaki előírások teljesítésének elmulasztásaként kell kezelni. Ilyen esetben az igazolás érvénytelennek minősül.
A határátkelés megkönnyítése és meggyorsítása érdekében célszerű és javasolt a "zöld tehergépkocsik" elejére mágneses jelzést, illetve matricát ragasztani. A fehér szélű és zöld hátterű jelzésen "U" vagy "E" betűt kell feltüntetni (Umwelt=Environment, azaz környezet) (lásd 11. Melléklet).
10. A "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsi minősítés
A "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsikra az alábbi követelmények vonatkoznak:
Jármű zajkibocsátása
(az ENSZ-EGB 51. sz. előírásban vagy az 1999/101/EK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően):
77dB (A) a 75 kW-nál kisebb teljesítményű járművek esetén,
78 dB (A) a 75 kW-ot meghaladó, 150 kW-nál kisebb teljesítményű járművek esetén,
80 dB (A) a 150 kW és annál nagyobb teljesítményű járművek esetén.
Dízelmotorok kipufogógáz-emissziója
(az ENSZ-EGB 49. sz. előírás ('B' emissziószint ["EURO2"]) szerint, vagy a 91/542/EGK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően):
CO: 4,0 g/kWh
HC: 1,1 g/kWh
NOx: 7,0 g/kWh
Részecske: 0,15 g/kWh
Minimális műszaki és biztonsági követelmények
1. A vontató járművek és pótkocsik összes gumiabroncsán a mintázat-mélységnek legalább 2 mm-nek kell lennie a 92/23/EGK irányelvnek vagy az ENSZ-EGB 54. sz. előírásnak megfelelően, felújított gumiabroncsok esetében az EGB 109. sz. előírásnak megfelelően.
2. Az idézett rendeletekben hivatkozott járműveknek és pótkocsiknak (a nyergesvontatók kivételével) hátsó alá-futás-gátló védelemmel kell rendelkezniük (az ENSZ-EGB 58. sz. előírás, illetve a 70/221/EGK irányelv értelmében, a 2000/8/EK irányelvben foglalt legújabb módosítások szerint).
3. Az idézett rendeletekben hivatkozott járműveknek és pótkocsiknak (a nyergesvontatók kivételével) oldalsó aláfutás-gátló védelemmel kell rendelkezniük, az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően.
4. A járműveknek veszélyre figyelmeztető jelzéssel (a 48. sz. ENSZ-EGB rendeletben, illetve az 97/28/EK irányelvvel módosított 76/759/EGK irányelvben foglaltak szerint, és az ENSZ-EGB 27. sz. előírásban foglaltak szerint elakadásjelző háromszöggel kell rendelkezniük.
5. A járműveknek tachográfot kell használniuk, a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodásban (AETR), illetve a 3821/85/EGK rendeletben foglaltak szerint, az 1056/97/EK, illetve a 2135/98/EK rendeletekben foglalt legújabb módosításoknak megfelelően.
6. A járművekre sebesség-korlátozó berendezést kell felszerelni az ENSZ-EGB 89. sz. előírásban, illetve a 92/24/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően.
7. A nehéz- és hosszú járművek hátuljára fényvisszaverő jelzést kell felszerelni az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően.
8. A járműveknek blokkolásgátló fékrendszerrel kell rendelkezniük (az ENSZ-EGB 13. sz. előírásban, illetve a 98/12/EK irányelvvel módosított 71/320/EGK irányelvben foglaltak szerint).
9. A járműveknek az ENSZ-EGB 79. sz. előírásban, illetve a 70/311/EGK irányelvben meghatározott, a 92/62/EGK irányelvben, illetve az 1999/7/EK irányelvben foglalt legújabb módosításoknak megfelelő kormányművel kell rendelkezniük.
10. A járműveknek meg kell felelniük a 96/96/EK irányelvben meghatározott közlekedésbiztonsági követelményeknek. Az ebben az irányelvben foglaltak értelmében, az 1999/52/EK irányelvben történt módosításoknak megfelelően, a közlekedésbiztonsági ellenőrzést minden évben el kell végezni, tehát a megfelelőségi igazolás nem lehet 12 hónapnál régebbi.
Ezenfelül a "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsikra kiadott CEMT engedélyeket csak olyan járművekre lehet felhasználni, amelyek megfelelnek a fent részletezett műszaki előírásoknak és az engedélyek csak akkor érvényesek, ha megfelelően kiállított igazolások állnak rendelkezésre arról, hogy a jármű megfelel a fent részletezett műszaki előírásoknak.
Az igazolásokat a jármű bejegyzési országának nemzeti nyelvén vagy angol vagy francia vagy német nyelven kell kiállítani. Az igazoláshoz mellékelni kell a szöveg legalább két fenti másik nyelvre készült fordítását (lásd az 5., 8. és 9. Mellékleteket).
A "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsik zaj- és kipufogógáz-emissziós követelményeire vonatkozó igazolást (lásd 5A. Melléklet) a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője állíthatja ki. Utóbbi esetben a felhatalmazott képviselőnek jeleznie kell azt is, hogy melyik gyártó nevében adta ki az igazolást.
Az igazolást egyszer kell kiadni és nincsen szükség annak megújítására, kivéve abban az esetben, ha az igazoláson jelzett emissziós alapadatokban változás történt. A korábban (2001-ben) kiállított igazolások tehát mindaddig érvényesek maradnak, amíg a rajtuk feltüntetett alapadatok nem változnak meg. Az új járművekre vonatkozó igazolások, illetve az olyan járművekre kiadott igazolások esetében azonban, amelyeknél megváltoztak az alapadatok, a tagországoknak az 5. Mellékletben szereplő új igazolási mintákat kell használniuk.
A "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsik biztonsági követelményeire vonatkozó igazolást (lásd 5B. Melléklet) az alábbi szervezetek állíthatják ki:
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága, amennyiben az adott országban erre a gyártók képviselői nem jogosultak, vagy
- a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője, vagy
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést.
Amennyiben az igazolást a felhatalmazott képviselő állítja ki, jeleznie kell, hogy azt melyik gyártó nevében adta ki.
A "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsik biztonsági követelményeire vonatkozó igazoláson szereplő specifikációkat legalább évente ellenőrizni kell, forgalombiztonsági ellenőrzés keretében (lásd 9. Melléklet).
A minimális biztonsági követelmények a vontató járműre és a pótkocsira is érvényesek. Ezért a pótkocsikra külön igazolást kell kiállítani nyilvántartásba vételükkor, és a forgalombiztonsági ellenőrzésekkel együtt ellenőrizni kell a biztonsági követelményeknek való megfelelést is (lásd 8. és 9. Mellékletek).
A fentebb említett különböző igazolásokat a vonatkozó Mellékletekben foglaltaknak megfelelően kell kiállítania:
- a nyilvántartási ország által a 96/96/EK irányelvben foglaltaknak megfelelően erre a célra kijelölt és közvetlenül irányított hatóságnak, illetve testületnek, vagy
újonnan gyártott járművek esetében:
- a nyilvántartási ország illetékes hatóságának, vagy
- a jármű gyártójának, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselőjének, vagy
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatóságának és a jármű gyártójának, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselőjének együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést.
Abban az esetben, ha valamilyen helyszíni ellenőrzés során kiderül, hogy az igazolásban szereplő emissziós értékek és biztonsági követelmények nem teljesülnek, azt a műszaki előírások teljesítésének elmulasztásaként kell kezelni. Ilyen esetben az igazolás érvénytelennek minősül.
A határátkelés megkönnyítése és meggyorsítása érdekében célszerű és javasolt a "zöldebb és biztonságos tehergépkocsik" elejére felhelyezni a 11. Mellékletben bemutatott mágneses jelzést, illetve matricát. A fehér szélű és zöld hátterű jelzésen fehér színű "S" betűt kell feltüntetni (Sur=Safe=Sicher, azaz biztonságos).
11. Az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsi minősítés
Az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsikra az alábbi követelmények vonatkoznak:
Jármű zajkibocsátása
(az ENSZ-EGB 51. sz. előírásban vagy az 1999/101/EK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően):
77 dB (A) a 75 kW-nál kisebb teljesítményű járművek esetén,
78 dB (A) a 75 kW-ot meghaladó, 150 kW-nál kisebb teljesítményű járművek esetén,
80 dB (A) a 150 kW és annál nagyobb teljesítményű járművek esetén.
Dízelmotorok kipufogógáz-emissziója
(az ENSZ-EGB 49. sz. előírásban ('A' emissziószint) vagy az 1999/96/EK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően, továbbá az ESC és ELR teszt-ciklusok szerint):
CO: 2,1 g/kWh
HC: 0,66 g/kWh
NO: 5,0 g/kWh
Részecske: 0,10 [0,13] g/kWh[11]
Abszorpciós kofficiens
korrigált értéke: 0,8 m-1
(az ENSZ-EGB 49. sz. előírásban ('A' emissziószint), illetve az 1999/96/EK irányelvvel módosított a 88/77/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően, továbbá az ETC teszt-ciklus szerint):
CO: 5,45 g/kWh
NM.HC: 0,78 g/kWh
CH4: 1,6 g/kWh[12]
NO: 5,0 g/kWh
Részecske: 0,16 g/0,2114/g/kWh
Minimális műszaki és biztonsági követelmények
1. A vontató járművek és pótkocsik összes gumiabroncsán a mintázat-mélységnek legalább 2 mm-nek kell lennie a 92/23/EGK irányelvnek vagy az ENSZ-EGB 54. sz. előírásnak megfelelően, felújított gumiabroncsok esetében az EGB 109. sz. előírásnak megfelelően.
2. Az idézett rendeletekben hivatkozott járműveknek és pótkocsiknak (a nyergesvontatók kivételével) hátsó aláfutás-gátló védelemmel kell rendelkezniük (az ENSZ-EGB 58. sz. előírás, illetve a 70/221/EGK irányelv értelmében, a 2000/8/EK irányelvben foglalt legújabb módosítások szerint).
3. Az idézett rendeletekben hivatkozott járműveknek és pótkocsiknak (a nyergesvontatók kivételével) oldalsó aláfutás-gátló védelemmel kell rendelkezniük, az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően.
4. A járműveknek visszapillantó tükörrel kell rendelkezniük, az ENSZ-EGB 46. sz. előírásban, illetve a 71/127/EGK irányelvben foglaltak szerint, a 88/321/EGK vagy 2003/97/EK irányelvben foglalt módosításoknak megfelelően.
5. A járműveknek rendelkezniük kell az ENSZ-EGB 48. sz. előírásban, illetve a 97/28/EK irányelvvel módosított 76/756/EGK irányelvben meghatározott világító és fényjelző eszközökkel.
6. A járműveknek tachográfot kell használniuk a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodásban (AETR), illetve a 3821/85/EGK rendeletben foglaltak szerint, az 1056/97/EK, illetve a 2135/98/EK rendeletekben foglalt legújabb módosításoknak megfelelően.
7. A járművekre sebességkorlátozó berendezést kell felszerelni az ENSZ-EGB 89. sz. előírásban, illetve a legutóbb a 2004/11/EK irányelvvel módosított 92/24/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően.
8. A nehéz- és hosszú járművek hátuljára fényvisszaverő jelzést kell felszerelni az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően.
9. A járműveknek blokkolásgátló fékrendszerrel kell rendelkezniük (az ENSZ-EGB 13. sz. előírásban, illetve a 71/320/EGK irányelvben foglaltak szerint, a 98/12/EK irányelvben foglalt legújabb módosításoknak megfelelően).
10. A járműveknek az ENSZ-EGB 79. sz. előírásban, illetve a 70/311/EGK irányelvben meghatározott, az 1999/7/EK irányelvben foglalt legújabb módosításoknak megfelelő kormányművel kell rendelkezniük.
11. A járműveknek meg kell felelniük a 96/96/EK irányelvben meghatározott közlekedésbiztonsági követelményeknek, figyelembe véve az 1999/52/EK irányelvben történt módosításokat. A fenti irányelvekben foglaltak értelmében a közlekedésbiztonsági ellenőrzést minden évben el kell végezni, tehát a megfelelőségi igazolás nem lehet 12 hónapnál régebbi. :
Ezen túlmenően az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsikra kiadott CEMT engedélyeket csak olyan járművekre lehet felhasználni, amelyek megfelelnek a fentebb felvázolt műszaki előírásoknak és az engedélyek csak akkor érvényesek, ha megfelelően kiállított igazolások/tanúsítványok állnak rendelkezésre arról, hogy a jármű megfelel a fentebb felsorolt műszaki és biztonsági előírásoknak.
Az igazolásokat a jármű bejegyzési országának nemzeti nyelvén, vagy angol, vagy francia, vagy német nyelven kell kiállítani. Az igazoláshoz mellékelni kell a szöveg legalább két fenti másik nyelvre készült fordítását (lásd a 6., 8. és 9. Mellékleteket).
Az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsik zaj- és kipufogógáz-emissziós követelményeire vonatkozó igazolást (lásd 6A. Melléklet) a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője állíthatja ki. Utóbbi esetben a felhatalmazott képviselőnek jeleznie kell azt is, hogy melyik gyártó nevében adta ki az igazolást.
Az igazolást egyszer kell kiadni és nincsen szükség annak megújítására, kivéve azt az esetet, ha változás történt az igazoláson jelzett emissziós alapadatokban.
Az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsik biztonsági követelményeire vonatkozó igazolást (lásd 6B. Melléklet) az alábbi szervezetek állíthatják ki:
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága, amennyiben az adott országban nem jogosultak erre a gyártók képviselői; vagy
- a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője; vagy
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem. szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést.
Amennyiben az igazolást felhatalmazott képviselő állítja ki, jeleznie kell, hogy azt melyik gyártó nevében adta ki.
Az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsik biztonsági követelményeire vonatkozó igazoláson szereplő specifikációkat legalább évente ellenőrizni kell forgalombiztonsági ellenőrzés keretében (lásd 9. Melléklet).
A minimális biztonsági követelmények a vontató járműre és a pótkocsira is érvényesek. A pótkocsikra külön igazolást kell kiállítani nyilvántartásba vételükkor és a forgalombiztonsági ellenőrzésekkel együtt ellenőrizni kell a biztonsági követelményeknek való megfelelést is (lásd 8. és 9. Mellékletek).
A fent említett különböző igazolásokat a vonatkozó Mellékletekben foglaltaknak megfelelően kell kiállítania:
- a nyilvántartási ország által a 96/96/EK irányelvben foglaltaknak megfelelően erre a célra kijelölt és közvetlenül irányított hatóságnak, illetve testületnek, vagy
újonnan gyártott járművek esetében:
- a nyilvántartási ország illetékes hatóságának; vagy
- a jármű gyártójának, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselőjének; vagy
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatóságának és a jármű gyártójának, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselőjének együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést.
Abban az esetben, ha valamilyen helyszíni ellenőrzés során kiderül, hogy az igazolásban szereplő emissziós értékek és biztonsági követelmények nem teljesülnek, az a műszaki specifikációk teljesítésének elmulasztásaként kezelendő. Ilyen esetben az igazolás érvénytelennek minősül.
A határátkelés megkönnyítése és meggyorsítása érdekében célszerű és javasolt az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsik elejére felhelyezni a 11. Mellékletben bemutatott mágneses jelzést, illetve matricát. A fehér szélű és zöld hátterű jelzésen fehér színű "3"-as számjegyet kell feltüntetni (3=EURO 3).
12. Az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsi minősítés
Az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsikra az alábbi követelmények vonatkoznak:
Jármű zajkibocsátása
(az ENSZ-EGB 51/02. sz. előírásban vagy az 1999/101/EK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően):
77 dB (A) a 75 kW-nál kisebb teljesítményű járművek esetén,
78 dB (A) a 75 kW-ot meghaladó, 150 kW-nál kisebb teljesítményű járművek esetén,
80 dB (A) a 150 kW és annál nagyobb teljesítményű járművek esetén.
Dízelmotorok kipufogógáz-emissziója
(az ENSZ-EGB 49. sz. előírásban ('B1' emissziószint) vagy a 2001/27/EK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően, továbbá az ESC és ELR teszt-ciklusok szerint):
CO: 1,5 g/kWh
HC: 0,46 g/kWh
NO:3,5g/kWh
Részecske: 0,02 g/kWh
Abszorpciós kofficiens
korrigált értéke: 0,5 m-1
(az ENSZ-EGB 49. sz. előírásban ('B1' emissziószint), illetve a 2001/27/EK irányelvvel módosított a 88/77/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően, továbbá az ETC teszt-ciklus szerint):
CO: 4,0 g/kWh
NM.HC: 0,55 g/kWh
CH4: 1,1 g/kWh[13]
NO: 3,5 g/kWh
Részecske: 0,03 g/kWh[14]
Minimális műszaki és biztonsági követelmények
1. A vontató járművek és pótkocsik összes gumiabroncsán a mintázat-mélységnek legalább 2 mm-nek kell lennie az ENSZ-EGB 54. sz. előírásnak vagy a legutóbb a 2005/11/EK irányelvvel módosított 92/23/EGK irányelvnek megfelelően, felújított gumiabroncsok esetében az ENSZ-EGB 109. sz. előírásnak megfelelően.
2. Az idézett rendeletekben hivatkozott járműveknek és pótkocsiknak (a nyergesvontatók kivételével) hátsó aláfutásgátló védelemmel kell rendelkezniük (az ENSZ-EGB 58. sz. előírás, illetve a 70/221/EGK irányelv értelmében, a 2000/8/EK irányelvben foglalt legújabb módosítások szerint).
3. Az idézett rendeletekben hivatkozott járműveknek és pótkocsiknak (a nyergesvontatók kivételével) oldalsó aláfutás-gátló védelemmel kell rendelkezniük, az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően.
4. A járműveknek visszapillantó tükörrel kell rendelkezniük az ENSZ-EGB 46. sz. előírásban, illetve a. 71/127/EGK irányelvben foglaltak szerint, a 88/321/EGK vagy 2003/97/EK irányelvben foglalt módosításoknak megfelelően.
5. A járműveknek rendelkezniük kell az ENSZ-EGB 48. sz. előírásban, illetve a 97/28/EK irányelvvel módosított 76/756/EGK irányelvben meghatározott világító és fényjelző eszközökkel.
6. A járműveknek tachográfot kell használniuk az ENSZ-EGB "Átdolgozott AETR Megállapodásban", illetve a 3821/85/EGK rendeletben foglaltak szerint, az 1056/97/EK, illetve a 2135/98/EK rendeletekben foglalt legújabb módosításoknak megfelelően, továbbá az 1360/2002/EK és 432/2004/EK bizottsági rendeletek szerint.
7. A járművekre sebesség-korlátozó berendezést kell felszerelni az ENSZ-EGB 89. sz. előírásban, illetve a legutóbb a 2004/1 l/EK irányelvvel módosított 92/24/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően.
8. A nehéz- és hosszú járművek hátuljára fényvisszaverő jelzést kell felszerelni az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően.
9. A járműveknek blokkolásgátló fékrendszerrel kell rendelkezniük (az ENSZ-EGB 13. sz. előírásban, illetve a 71/320/EGK irányelvben foglaltak szerint, a 98/12/EK irányelvben foglalt legújabb módosításoknak megfelelően).
10. A járműveknek az ENSZ-EGB 79. sz. előírásban, illetve a 70/311/EGK irányelvben meghatározott, az 1999/7/EK irányelvben foglalt legújabb módosításoknak megfelelő kormányművel kell rendelkezniük.
11. A járműveknek meg kell felelniük a legutóbb a 2003/27/EK irányelvvel módosított 96/96/EK irányelvben foglalt közlekedésbiztonsági követelményeknek, vagy a kerekes járművekre vonatkozó egységes műszaki előírások elfogadásáról és ezen ellenőrzések kölcsönös elismerésének feltételeiről szóló 1997. november 13-i ENSZ-EGB Megállapodásban rögzített követelményeknek a 2001. november 13-án befejezett módosításoknak megfelelően, vagy az R.E.1 (TRANS/SC.l/294/Rev.5) sz. ENSZ-EGB Egységes Szerkezetű Határozatban foglalt követelményeknek, figyelembe véve a 2001-ben történt módosításokat (TRANS/WP.1/25).
A fenti irányelvekben foglaltak értelmében a közlekedésbiztonsági ellenőrzést minden évben el kell végezni, tehát a megfelelőségi igazolás nem lehet 12 hónapnál régebbi.
Ezen túlmenően az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsikra kiadott CEMT engedélyeket csak olyan járművekre lehet felhasználni, amelyek megfelelnek a fentebb felvázolt műszaki előírásoknak és az engedélyek csak akkor érvényesek, ha megfelelően kiállított igazolások állnak rendelkezésre arról, hogy a jármű megfelel a fentebb felsorolt műszaki és biztonsági előírásoknak.
Az igazolásokat a jármű bejegyzési országának nemzeti nyelvén, vagy angol, vagy francia, vagy német nyelven kell kiállítani. Az igazoláshoz mellékelni kell a szöveg legalább két fenti másik nyelvre készült fordítását (lásd a 7., 8. és 9. Mellékleteket).
Az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsik zaj- és kipufogógáz-emissziós követelményeire vonatkozó igazolást (lásd 7A. Melléklet) a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője állíthatja ki. Utóbbi esetben a felhatalmazott képviselőnek jeleznie kell azt is, hogy melyik gyártó nevében adta ki az igazolást.
Az igazolást egyszer kell kiadni és nincsen szükség annak megújítására, kivéve azt az esetet, ha változás történt az igazoláson jelzett emissziós alapadatokban.
Az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsik biztonsági követelményeire vonatkozó igazolást (lásd 7B. Melléklet) az alábbi szervezetek állíthatják ki:
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága, amennyiben az adott országban nem jogosultak erre a gyártók képviselői; vagy
- a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője; vagy
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést.
Amennyiben az igazolást felhatalmazott képviselő állítja kijeleznie kell, hogy azt melyik gyártó nevében adta ki.
Az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsik biztonsági követelményeire vonatkozó igazoláson szereplő specifikációkat legalább évente ellenőrizni kell forgalombiztonsági ellenőrzés keretében (lásd 9. Melléklet).
A minimális biztonsági követelmények a vontató járműre és a pótkocsira is érvényesek. A pótkocsikra külön igazolást kell kiállítani nyilvántartásba vételükkor és a forgalombiztonsági ellenőrzésekkel együtt ellenőrizni kell a biztonsági követelményeknek való megfelelést is (lásd 8. és 9. Mellékletek).
A fent említett különböző igazolásokat a vonatkozó Mellékletekben foglaltaknak megfelelően kell kiállítania:
- a nyilvántartási ország által a 96/96/EK irányelvben, az 1997. évi ENSZ-EGB Megállapodásban vagy az R.E. 1 Egységes Szerkezetű Határozatban foglaltaknak megfelelően erre a célra kijelölt és közvetlenül irányított testületnek vagy szervezetnek;
újonnan gyártott járművek esetében:
- a nyilvántartási ország illetékes hatóságának; vagy
- a jármű gyártójának, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselőjének; vagy
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatóságának és a jármű gyártójának, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselőjének együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést.
Abban az esetben, ha valamilyen helyszíni ellenőrzés során kiderül, hogy az igazolásban szereplő emissziós értékek és biztonsági követelmények nem teljesülnek, az a műszaki specifikációk teljesítésének elmulasztásaként kezelendő. Ilyen esetben az igazolás érvénytelennek minősül.
A határátkelés megkönnyítése és meggyorsítása érdekében célszerű és javasolt az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsik elejére felhelyezni a 11. Mellékletben bemutatott mágneses jelzést, illetve matricát. A fehér szélű és zöld hátterű jelzésen fehér színű "4"-es számjegyet kell feltüntetni (4=EURO 4).
2. MELLÉKLET
A nemzetközi költözési engedély mintája | |
CEMT | az engedélyt kibocsátó ország országjele |
…számú ENGEDÉLY NEMZETKÖZI KÖLTÖZÉSRE | |
Ez az engedély feljogosítja ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. | |
(a vállalkozó neve vagy cégneve és teljes címe) | |
költözési ingóságok nemzetközi szállítására Albánia, Ausztria, Azerbajdzsán, Belorusszia, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Macedónia, Málta, Grúzia, Németország, Görögország, Magyarország, Izland, Írország, Olaszország, Lettország, Liechtenstein, Litvánia, Luxemburg, Moldova, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Örményország, Portugália, Románia, Oroszország, Szlovákia, Szlovénia, Szerbia és Montenegro, Spanyolország, Svédország, Svájc, Törökország, Egyesült Királyság és Ukrajna között egy járművel vagy járműszerelvénnyel, valamint ezen járművek üresen történő áthaladására a CEMT-tagállamainak területén. | |
Ez az engedély ...............................-tól ...................................................-ig érvényes. | |
Kiállítva........................... dátum.................................. | |
(a kiállító hatóság aláírása és bélyegzője- a jármű nyilvántartási országa) |
Általános feltételek
Az engedélyt a járművön kell tartani, és az ellenőrzésre jogosult személy felszólítására be kell mutatni.
Csak nemzetközi költözésre jogosít. Belföldi fuvarozásra nem érvényes. Az engedély harmadik félre nem ruházható át.
A fuvarozó köteles betartani valamennyi tagállam törvényeit, rendeleteit és adminisztratív előírásait, különösen azokat, amelyek a fuvarozásra és a közlekedésre vonatkoznak.
3. MELLÉKLET
Az engedélyeken szereplő lehetséges pecsétek
A, GR, I és H pecsétek piros színben
"Zöld" tehergépkocsi pecsét zöld színben "Zöldebb és biztonságos" tehergépkocsi pecsét zöld színben
"EURO 3 biztonságos" tehergépkocsi pecsét zöld színben
"EURO 4 biztonságos" tehergépkocsi pecsét zöld színben
Ezek a pecsétek az engedély első oldalán szerepelnek, rendszerint a lap jobb szélén.
4. MELLÉKLET
"Zöld" tehergépkocsi minősítésre vonatkozó igazolás mintája
Halványzöld papír, A4-es méret |
Sorszám:
"ZÖLD" TEHERGÉPKOCSIKRA VONATKOZÓ ZAJ- ÉS KIPUFOGÓGÁZ-EMISSZIÓS KÖVETELMÉNYEK
Igazolás a CEMT/CM(91) 26/Final sz. határozatban megfogalmazott műszaki előírásoknak való megfelelésről.
A |
mint az alábbi jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő felhatalmazott képviselője 17: |
igazolja, hogy a szóban forgó jármű............................. -án megegyezik azzal a járművel, amely.................................-án megfelelt a CEMT/CM(91)26 sz. határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy a hátoldalon közölt adatok megfelelnek a valóságnak. |
A gyártó, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő felhatalmazott képviselőjének cégszerű aláírása |
Kelt: Aláírás: |
1 A nem kívánt rész törlendő. |
Jármű típusa: | |||
Jármű azonosítószáma: | |||
Motor típusa: | |||
Motor száma: | |||
Mérési norma1: ISO/ENSZ-EGB 85. sz. előírás, a 89/491/EGK irányelvvel | |||
módosított 80/1269/EGK irányelv szerint | |||
Maximális motor-teljesítmény [kW]:................../min-1 fordulatszámnál | |||
Mérési norma1: ENSZ-EGB 51.02. sz. előírás, a 92/97/EGK irányelvvel | |||
módosított 70/157/EGK irányelv szerint | |||
Maximum értékek /dB(A)/2 Motor-teljesítmény Mért értékek [dB(A)] | |||
77 <=75kW | |||
78 < 75 kW vagy < 150 kW | |||
80 => 150 kW | |||
Mérés ideje: Mérés helye: | |||
Mérést végezte: | |||
Megközelítési sebesség [km/h]: Sebességben: | |||
Sűrített levegő zajkibocsátása [dB(A)]: | |||
Közelségi zajszint [dB(A)]:................/min-1 fordulatszámnál. | |||
Mérési norma1: ENSZ-EGB 49/02 sz. előírás, 'A' emissziószint, a | |||
91/542/EGK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelv, 'A' emissziószint | |||
szerint | |||
Maximum értékek [g/kWh] : | Szennyező anyag | Mért | érték |
[g/kWh] | |||
CO | |||
HC | |||
NOx | |||
Teljesítmény <=85 kW: 0,68 | Részecske | ||
Teljesítmény > 85 kW: 0,4 | |||
1 A nem kívánt rész törlendő. 2 CEMT/CM(91)26/Final CEMT Határozat. |
5. MELLÉKLET
"Zöldebb és biztonságos" tehergépkocsi minősítésre vonatkozó igazolás mintája
Halványzöld papír, rajta átlós sáv (a bal alsó saroktól a jobb felső sarokig) A4-es méret |
5A A kipufogógáz- és zaj-emisszióra vonatkozó műszaki előírásoknak való megfelelésről szóló igazolás
5B A biztonsági előírásoknak való megfelelésről szóló igazolás
"Zöldebb és biztonságos" tehergépkocsi 'A' megfelelőségi igazolásának sorszáma: Igazolás a "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsikra vonatkozó műszaki előírásoknak megfelelő gépjárműről |
Jármű típusa és gyártmánya Jármű azonosító száma (VIN): Motor típusa/száma: |
A jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő felhatalmazott képviselője1, (A társaság neve) |
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megegyezik azzal a járművel, amely ................-án megfelelt a CEMT/CM(2005)9/Final sz. határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak. |
Mérési norma1: ENSZ-EGB 85. sz. előírás, az 1999/99/EK irányelvvel módosított 80/1269/EGK irányelv szerint Maximális motor-teljesítmény [kW]:.............../min-1 fordulatszámnál |
ZAJ- ÉS KIPUFOGÓGÁZ EMISSZIÓS ELŐÍRÁSOK |
Zajmérési norma1: ENSZ-EGB 51.02. sz. előírás, az 1999/101/EK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelv szerint Maximum értékek /dB (A)/ Motor teljesítmény Mért értékek /db(A)/ 77 <= 75kW 78 > 75 kW vagy < 150 kW 80 => 150 kW |
Mérés ideje: Mérés helye: Mérést végezte: Megközelítési sebesség (km/h) Sebességben: Sűrített levegő zajkibocsátása /dB(A)/: Közelségi zajszint /dB(A)/:........................./min-1 fordulatszámnál |
Mérési norma1: ENSZ-EGB 49.02. sz. előírás, 'B' emissziószint, illetve a 91/542/EGK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelv alapján | |||
Maximum értékek [g/kWh] | Szennyező anyag | Motor-típus jóváhagyási tesztek alapján mért értékek (g/kWh) | |
4,0 | CO | ||
1,1 | HC | ||
7,0 | NOx | ||
0,15 | Részecske | ||
Kelt: Aláírás és bélyegző: | |||
1 A nem kívánt rész törlendő. |
"Zöldebb és biztonságos" tehergépkocsi 'B' megfelelőségi igazolásának sorszáma:........... BIZTONSÁGI ELŐÍRÁSOK Alulírott1, mint | ||
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága2; - a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője; illetve - a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést3 | ||
(A társaság és/vagy a hatóság neve) | ||
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megfelel a CEMT/CM(2005)9/FINAL sz. határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak. | ||
A gépjárművet felszerelték az alábbi eszközökkel: | ||
֤ | ֤ | Hátsó védőeszköz4 az ENSZ-EGB 58. sz. előírás, illetve a 2000/8/EK irányelvvel módosított 70/221/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Oldalsó védelem4 az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Figyelmeztető fényjelzések az ENSZ-EGB 48. sz. előírás, illetve az 1999/15/EK irányelvvel módosított 76/759/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Tachográf az ENSZ-EGB AETR Megállapodás vagy a 3821/85/EGK rendelet szerint, az 1056/97/EK, illetve a 2135/98/EK irányelvben foglalt módosításoknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Sebesség-korlátozó berendezés az ENSZ-EGB 89. sz. előírásban, illetve a 92/24/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Nehéz és hosszú járművek számára előírt hátsó (fényvisszaverő) jelzések az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Fékrendszer, blokkolásgátlóval felszerelve, az ENSZ-EGB 13. sz. előírásnak, illetve a 98/12/EK irányelvvel módosított 71/320/EGK irányelvnek megfelelően. |
֤ | ֤ | Kormánymű, az ENSZ-EGB 79. sz. előírásban, illetve az 1999/7/EK irányelvvel módosított 70/311/EGK irányelvben foglaltak szerint. |
Kelt: Aláírás( ok) és bélyegző(k): | ||
1 A nem kívánt rész törlendő. 2 Azokban az országokban, ahol a gyártók képviselői nem jogosultak erre. 3 Ebben az esetben az első aláíró tölti ki a baloldali oszlopot, a második aláíró pedig a jobb oldalit. 4 Nyerges vontatók kivételével. |
6. MELLÉKLET
"EURO 3 biztonságos" tehergépkocsi minősítésre vonatkozó igazolás mintája
Halványzöld papír, A4-es méret |
6A A kipufogógáz- és zaj emisszióra vonatkozó műszaki előírásoknak való megfelelésről szóló igazolás
6B A biztonsági előírásoknak való megfelelésről szóló igazolás
"EURO 3 biztonságos" tehergépkocsi 'A' igazolásának sorszáma:........
Igazolás az "EURO 3 biztonságos" tehergépkocsikra vonatkozó műszaki előírásoknak megfelelő gépjárműről |
Jármű típusa és gyártmánya: Jármű azonosító száma (VIN): Motor típusa/száma: |
A jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő felhatalmazott képviselője1,
(A társaság neve)
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megegyezik azzal a járművel, amely ................-án megfelelt a CEMT/CM(2005) 9/Final sz. határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak.
Mérési norma1: ISO/ENSZ-EGB 85. sz. előírás, az 1999/99/EK irányelvvel módosított 80/1269/EGK irányelv szerint Maximális motor-teljesítmény [kW]: ............/min"1 fordulatszámnál |
ZAJ- ÉS KIPUFOGÓGÁZ EMISSZIÓS ELŐÍRÁSOK
Zajmérési norma1: ENSZ-EGB 51.02. sz előírás, az 1999/101/EK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelv szerint Maximum értékek2 [dB(A)] Motor-teljesítmény Mért értékek [dB(A)] 77 <= 75 kW 78 > 75 kW vagy < 150 kW 80 => 150 kW |
Mérés ideje: Mérés helye: Mérést végezte: Megközelítési sebesség (km/h): Sebességben: Sűrített levegő zajkibocsátása [dB(A)] Közelségi zaj szint [dB(A)]: ............./min'1 fordulatszámnál |
Mérési norma1: ENSZ-EGB 49/03 sz. előírás, illetve az 1999/96/EK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelv és az ESC és ELR teszt-ciklusok szerint |
Maximum értékek (g/kWh) | Szennyező anyag | Motor-típus jóváhagyási tesztek alapján mért értékek |
[g/kWh] | ||
2,1 [g/kWh] | CO | [g/kWh] |
0,66 [g/kWh] | HC | [g/kWh] |
5,0 [g/kWh] | NOX | [g/kWh] |
0,10(0,13)3 [g/kWh] | Részecske | [g/kWh] |
0,8 [m-1] | Füstgáz | [m-1] |
Mérési norma1: ENSZ/EGB R.49/03, illetve 88/77/EGK irányelv, az 1999/96/EK irányelvben foglalt módosításoknak megfelelően és az ETC teszt-ciklus szerint
Maximum értékek [g/kWh] | Szennyező anyag Motor-típus jóváhagyási | ||
tesztek alapján mért értékek | |||
[g/kWh] | |||
5,45 | CO | ||
0,78 | NM.HC | ||
1.6 | CH44 | ||
5.0 | NOX | ||
0,16(0,21) | Részecske | ||
Kelt: | Aláírás és bélyegző: | ||
1 A nem kívánt rész törlendő. | |||
2 CEMT/CM(95) 4 sz. és CEMT/CM(98) 8 sz. végleges Határozatok. | |||
3 Olyan motoroknál, amelynek minden egyes hengere 0,75 dm3-nél kisebb és névleges fordulatszáma 3000 min-1 fölött van. | |||
4 Csak földgáz üzemű motoroknál és az ETC tesztekre vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően (lásd: 1999/96/EK irányelv -III. Melléklet, 2. Függelék, 3.9 pont) | |||
"EURO 3 biztonságos" tehergépkocsi 'B' igazolásának sorszáma: | ||
BIZTONSÁGI ELŐÍRÁSOK Alulírott1, mint | ||
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága2; - a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője; illetve - a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést3, | ||
(A társaság és/vagy a hatóság neve) | ||
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megfelel a CEMT/CM(2005)9/FINAL sz. Határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak. | ||
A gépjármű fel van szerelve az alábbi eszközökkel: | ||
֤ | ֤ | Hátsó aláfutásgátló4 az ENSZ-EGB 58. sz. előírás, illetve a 2000/8/EK irányelvvel módosított 70/221/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Oldalról aláesés elleni védelem4 az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Visszapillantó tükör az ENSZ-EGB 46. sz előírás, illetve a 88/321/EGK irányelvvel vagy a 2003/97/EK irányelvvel módosított 71/127/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Világító és fényjelző berendezések, az ENSZ-EGB 48. sz. előírásban, illetve a 97/28/EK irányelvvel módosított 76/756/EGK irányelvben foglaltak szerint. |
֤ | ֤ | Tachográf az ENSZ-EGB AETR Megállapodás vagy a 3821/85/EGK rendelet szerint, az 1056/97/EK, illetve a 2135/98/EK irányelvben foglalt módosításoknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Sebesség-korlátozó berendezés az ENSZ-EGB 89. sz. előírásban, illetve a 2004/1 l/EK irányelvvel módosított 92/24/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Nehéz és hosszú járművek számára előírt hátsó (fényvisszaverő) jelzések az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Fékrendszer, blokkolásgátlóval felszerelve, az ENSZ-EGB 13. sz előírás, illetve a 98/12/EK irányelvvel módosított 71/320/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Kormányberendezés, az ENSZ-EGB 79. sz előírásban, illetve az 1999/7/EK irányelvvel módosított 70/311/EGK irányelvben foglaltak szerint. |
Kelt: Aláírás(ok) és bélyegző(k): | ||
1 A nem kívánt rész törlendő. 2 Azokban az országokban, ahol a gyártók képviselői nem jogosultak erre. 3 Ebben az esetben az első aláíró tölti ki a baloldali oszlopot, a második aláíró pedig a jobb oldalit. 4 Nyerges vontatók kivételével. |
7. MELLÉKLET
"EURO 4 biztonságos" tehergépkocsi minősítésre vonatkozó igazolás mintája
Halványzöld papír, A4-es méret |
7A A kipufogógáz- és zajemisszióra vonatkozó műszaki előírásoknak való megfelelésről szóló igazolás
7B A biztonsági előírásoknak való megfelelésről szóló igazolás
"EURO 4 biztonságos" tehergépkocsi 'A' igazolásának sorszáma;........ | |||
Igazolás az "EURO 4 biztonságos" tehergépkocsikra vonatkozó műszaki előírásoknak megfelelő gépjárműről | |||
Jármű típusa és gyártmánya: | |||
Jármű azonosító száma (VIN): | |||
Motor típusa/száma: | |||
A jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő felhatalmazott képviselője1, | |||
(A társaság neve) | |||
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megegyezik azzal a járművel, amely ................-án megfelelt a CEMT/CM(2005)9/Final sz. határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak. | |||
Mérési norma1: ENSZ-EGB R.85. sz. előírás, vagy a legutóbb az | |||
1999/99/EK irányelvvel módosított 80/1269/EGK irányelv szerint | |||
Maximális motor-teljesítmény [kW]:............/min-1 fordulatszámnál | |||
ZAJ- ÉS KIPUFOGÓGÁZ EMISSZIÓS ELŐÍRÁSOK | |||
Zajmérési norma1: ENSZ-EGB R.51. sz előírás, vagy a legutóbb az | |||
1999/101/EK irányelvvel módosított 70/157/EGK irányelv szerint | |||
Maximum értékek2 [dB(A)] Motor-teljesítmény Mért értékek [dB(A)] | |||
77 <=75kW | |||
78 > 75 kW vagy < 150 kW | |||
80 => 150 kW | |||
Mérés ideje: Mérés helye: | |||
Mérést végezte: | |||
Megközelítési sebesség (km/h): Sebességben: | |||
Sűrített levegő zajkibocsátása [dB(A)] | |||
Közelségi zaj szint [dB(A)]: ............./min-1fordulatszámnál | |||
Mérési norma1: ENSZ-EGB R.49 sz. előírás, illetve a legutóbb a | |||
2001/27/EK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelv és az ESC és ELR | |||
teszt-ciklusok szerint | |||
Maximum értékek (g/kWh) | Szennyező anyag | Motor-típus jóváhagyási | |
tesztek alapján mért értékek | |||
[g/kWh] | |||
1,5 [g/kWh] | CO | [g/kWh] | |
0,46 [g/kWh] | HC | [g/kWh] | |
3,5 [g/kWh] | NOX | [g/kWh] | |
0,02 [g/kWh] | Részecske | [g/kWh] | |
0,5 [m-1] | Füstgáz | [m-1] |
Mérési norma1: ENSZ-EGB R.49, illetve a legutóbb a 2001/27/EK irányelvvel módosított 88/77/EGK irányelv és az ETC teszt-ciklus szerint
Maximum értékek [g/kWh] | Szennyező anyag Motor-típus jóváhagyási tesztek alapján mért értékek [g/kWh] |
4,0 | CO |
0,55 | NM.HC |
1,1 | CH43 |
3,5 | NOX |
0,03 | Részecske4 |
Kelt: | Aláírás és bélyegző: |
1 A nem kívánt rész törlendő.
2 CEMT/CM(95) 4 sz. és CEMT/CM(98) 8 sz. végleges Határozatok.
3 Csak földgáz üzemű motoroknál
4 Gáz üzemű motorokra nem vonatkozik
"EURO 4 biztonságos" tehergépkocsi 'B' igazolásának sorszáma:
BIZTONSÁGI ELŐÍRÁSOK
Alulírott1, mint
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága;
- a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője; illetve .
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést3,
(A társaság és/vagy a hatóság neve)
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megfelel a CEMT/CM(2005) 9/Final sz. Határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak.
A gépjármű fel van szerelve az alábbi eszközökkel:
֤ | ֤ | Hátsó aláfutásgátló4 az ENSZ-EGB 58. sz. előírás, illetve a 2000/8/EK irányelvvel módosított 70/221/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Oldalról aláesés elleni védelem4 az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Visszapillantó tükör az ENSZ-EGB 46. sz. előírás, illetve a 88/321/EGK irányelvvel vagy a 2003/97/EK irányelvvel módosított 71/127/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Világító és fényjelző berendezések, az ENSZ-EGB 48. sz. előírásban, illetve a legutóbb a 97/28/EK irányelvvel módosított 76/756/EGK irányelvben foglaltak szerint. |
֤ | ֤ | Tachográf az ENSZ EGB AETR Egyezménynek vagy a legutóbb a 2135/98/EK irányelvvel, továbbá a 1360/2002/EK és 432/2004/EK rendeletekkel módosított 3821/85/EGK rendeletnek megfelelően |
֤ | ֤ | Sebesség-korlátozó berendezés az ENSZ-EGB 89. sz, előírásban, illetve a legutóbb a 2004/11/EK irányelvvel módosított 92/24/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Nehéz és hosszú járművek számára előírt hátsó (fényvisszaverő) jelzések az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Fékrendszer, blokkolásgátlóval felszerelve, az ENSZ-EGB 13. sz. előírás, illetve a 98/12/EK irányelvvel módosított 71/320/EGK irányelv szerint. |
֤ | ֤ | Kormányberendezés, az ENSZ-EGB 79. sz előírásban, illetve a legutóbb az 1999/7/EK irányelvvel módosított 70/311/EGK irányelvben foglaltak szerint. |
Kelt:
Aláírás(ok) és bélyegző(k):
1 A nem kívánt rész törlendő.
2 Azokban az országokban, ahol a gyártók képviselői nem jogosultak erre.
3 Ebben az esetben az első aláíró tölti ki a baloldali oszlopot, a második aláíró pedig a jobb oldalit.
4 Nyerges vontatók kivételével.
8. MELLÉKLET
Pótkocsikra vonatkozó igazolás mintája
Halványsárga papír, A4-es méret | ||
Az igazolás sorszáma:................. | ||
Igazolás a biztonságos tehergépkocsikra (zöldebb, EURO 3, EURO 4...) vonatkozó műszaki előírásoknak megfelelő pótkocsiról1, a CEMT/CM (2005)9/Final sz. határozatában foglaltak alapján | ||
Jármű típusa és gyártmánya: Jármű azonosító száma (VIN): | ||
Alulírott2, mint | ||
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága3; | ||
- a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője; illetve | ||
- a nyilvántartási ország erre illetékes hatósága és a jármű gyártója, illetve a gyártó nyilvántartási országban működő, erre felhatalmazott képviselője együttesen, ha a jármű gyártója nem szerelte be az összes szükséges eszközt/berendezést4. | ||
(A társaság és/vagy a hatóság neve) | ||
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megegyezik azzal a járművel, amely .......................-án megfelelt a CEMT/CM(2005)9/Final sz. határozatban megfogalmazott előírásoknak, továbbá igazolja, hogy az alábbiakban közölt adatok megfelelnek a valóságnak. | ||
A pótkocsi fel van szerelve az alábbi eszközökkel: | ||
֤ | ֤ | Hátsó aláfutásgátló az ENSZ-EGB 58. sz. előírásnak, illetve a 2000/8/EK irányelvvel módosított 70/221/EGK irányelvnek megfelelően. |
֤ | ֤ | Oldalról aláesés elleni védelem4 az ENSZ-EGB 73. sz. előírásban, illetve a 89/297/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Irányjelző lámpák az ENSZ-EGB 48. sz. előírásban, illetve a legutóbb a 97/28/EK irányelvvel módosított 76/759/EGK irányelvben foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Nehéz és hosszú járművek számára előírt hátsó (fényvisszaverő) jelzések az ENSZ-EGB 70. sz. előírásban foglaltaknak megfelelően. |
֤ | ֤ | Blokkolásgátlóval felszerelt fékrendszer, az ENSZ-EGB 13. sz. előírás, illetve a legutóbb a 98/12/EK irányelvvel módosított 71/320/EGK irányelv szerint. |
Kelt: | Aláírás(ok) és bélyegző(k): | |
1A félpótkocsikat is beleértve. 2A nem kívánt rész törlendő. 3Azokban az országokban, ahol a gyártók képviselői nem jogosultak erre. 4 Ebben az esetben az első aláíró tölti ki a baloldali oszlopot, a második aláíró pedig a jobb oldalit. |
9. MELLÉKLET
Járművek és pótkocsik közlekedésbiztonsági ellenőrzésére vonatkozó igazolás mintája
Hagyományos fehér papír, A4-es méret |
Közlekedésbiztonsági ellenőrzésre vonatkozó igazolás sorszáma:.......
Igazolás a 96/96/EK irányelvben meghatározott és az 1999/52/EK irányelvben foglalt módosító rendelkezéseknek megfelelő közlekedésbiztonsági ellenőrzés elvégzéséről, a CEMT/CM (2005) 9/FINAL sz. határozatában előírtak alapján
Forgalmi rendszám: Megfelelőségi igazolás száma: Jármű típusa és gyártmánya1 : Jármű azonosító száma (VIN): Motor típusa/száma2: |
1 Pótkocsi esetén a pótkocsi típusa. 2 Pótkocsikra nem vonatkozik. |
Alulírott, mint[15]
a nyilvántartási országban az 1997. évi ENSZ-EGB Egyezményben, vagy a 2001-ben módosított (TRANS/WP.1/2001/25) R.E.1 egységes szerkezetű ENSZ-EGB határozatban (TRANS/SC.1/294/REV.5), vagy a 96/96/EK irányelvben foglaltaknak megfelelően erre a célra kijelölt hatóság, illetve testület,
igazolja, hogy a szóban forgó jármű megfelel az 1999/52/EK irányelvvel módosított 96/96/EK irányelvben meghatározott előírásoknak, beleértve legalább az alábbi tételek kötelező ellenőrzésének elvégzését, a fenti irányelv II. Mellékletében foglaltaknak megfelelően:
- Fékrendszerek (a pótkocsinak megfelelő blokkolásgátló rendszerrel együtt, és fordítva)
- Kormánykerék és kormánymű[16]
- Láthatóság
- Lámpák, fényszórók és elektromos berendezések
- Tengelyek, kerekek, gumiabroncsok és felfüggesztés (a gumiabroncs mintázatmélységét is beleértve)
- Alváz és az alvázhoz kapcsolódó elemek (az oldalsó és hátsó védőelemeket is beleértve)
- Egyéb eszközök, többek között az alábbiak:
- Elakadásjelző háromszög[17]
- Tachográf (megléte és pecsétzár sértetlensége)
- Sebességkorlátozó berendezés[18]
- Környezetszennyezés - abszorpciós koefficiens értéke: [m-1][19]
Kelt:
Aláírás(ok) és bélyegző(k):
Megjegyzés:
Következő forgalombiztonsági ellenőrzés elvégzésének határideje:[20]
10. MELLÉKLET
A fuvarnapló első három oldalának mintája
A fuvarnapló zöld színű, A4-es méretű lapokból áll, amelyet saját hivatalos nyelvükön kell kiállítaniuk a tagországoknak |
1. oldal | |
………………….. | Fuvarnapló száma:..... (az engedély számával megegyezően) |
FUVARNAPLÓ | |
nemzetközi árufuvarozáshoz | |
a...............számú CEMT engedély alapján | |
Fuvarozó:...................................... (név) | |
............................................... | |
(a fuvarozó teljes címe) | |
P.H Kiadás kelte:............................... (Hely és időpont) |
2. oldal
FONTOS TUDNIVALÓK
1. A fuvarnaplót és az ahhoz kapcsolódó CEMT engedélyt a járműben kell tartani. Egy engedélyhez csak egy fuvarnapló tartozhat.
2. A fuvarnaplók sorszámának meg kell egyezniük a vonatkozó engedélyek sorszámával, részletező számozással, (amennyiben szükséges) mert új fuvarnapló csak akkor adható ki, ha az előző már betelt. Amennyiben ez a kitétel nem teljesül, maga az engedély érvénytelennek tekinthető.
3. A lebonyolított fuvarozási műveletek kapcsán időrendi sorrendben kell beírni az egyes járatok szakaszait a berakodási és a kirakodási pont között, valamint az egyes határátlépő üresjáratok esetében. A tranzitálási helyek is feltüntethetők, azonban ez nem kötelező.
4. A fuvarnaplót minden rakománnyal történő és rakomány nélküli közlekedés megkezdése előtt ki kell tölteni, rakománnyal történő közlekedés esetén minden egyes be- és kirakodási pont közötti útvonalra vonatkozóan külön.
5. Ha egy járat során a rakomány felvételére különböző gyűjtő pontokon, vagy lerakására különböző terítési pontokon kerül sor, akkor ennek tényét az 1., 2., 3., 5. és 6. oszlopok megfelelő rovataiban fel kell tüntetni, "+" jellel jelezve pl. a 2 a) oszlopban a felrakóhelyet Ventspils + Riga + Bauska; az 5. oszlopban az össztömeget: 12 + 5 + 5.
6. A fuvarnaplóban az esetleges javításokat úgy kell elvégezni, hogy az eredeti beírás, illetve számok olvashatóak maradjanak.
7. Amennyiben a járatot egy éves vagy rövid távra szóló engedéllyel kezdték meg, és a soron következő időszakra vonatkozó másik engedély alapján folytatják, mindkét engedélyt az út teljes időtartama alatt a járművön kell tartani. Azon engedélyhez kapcsolódó fuvarnaplónak, amely alapján a járatot befejezik, tartalmaznia kell a teljes járatra vonatkozó információkat és a "Külön megjegyzések" oszlopban fel kell tüntetni azon engedély sorszámát, amellyel a járatot megindították.
8. A fuvarnapló kitöltött lapjait legalább egy hónapig meg kell őrizni a fuvarnaplóban. Ezt követően a kitöltött lapokat éves engedély esetén az egyes naptári hónapok végét követő két héten belül, rövid távra szóló engedély esetén az érvényességi idő lejártát követő két héten belül el kell küldeni az illetékes hatóságnak vagy testületnek.
3. oldal
CEMT engedély száma:....................
a) Indulás időpontja | a) Berakodás helye | a) Berakodási ország | Rendszám/bejegyzési ország (egy tizedesjegyig) | Össztömeg (tonna) | Km-ek száma indulásnál | Külön megjegyzések |
b) Érkezés időpontja | b) Kirakodás helye | b) Kirakodási ország | Km-ek száma érkezésnél | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | |||
a) b) | a) b) | a) b) | a) b) |
11. MELLÉKLET
A "zöld", a "zöldebb és biztonságos", az "EURO 3 biztonságos" és az "EURO 4 biztonságos" minősítéssel rendelkező tehergépkocsikra felragasztandó matricák mintái
A matricák előírt mérete az alábbi: zöld átmérő: 200 mm, fehér átmérő: 220 mm. A háttérnek zöld színűnek kell lennie, a külső peremnek és a betűnek pedig fehérnek.
A "zöld" tehergépkocsik esetében "E" vagy "U" betűt, a "zöldebb és biztonságos" tehergépkocsik esetén "S" betűt, az "EURO 3 biztonságos" járművek esetében "3"-as számjegyet, az "EURO 4 biztonságos" járművek , esetében "4"-es számjegyet kell használni.
Lábjegyzetek:
[1] Ausztria, Finnország és Olaszország fenntartást nyújtott be az 1. pontra vonatkozóan.
[2] Németország és az Orosz Föderáció fenntartást nyújtott be a 2. pontra vonatkozóan.
[3] Ausztria, Csehország, Észtország, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, az Orosz Föderáció és Svájc fenntartást nyújtott be az 5. pontra vonatkozóan.
[4] Csehország, Németország és az Orosz Föderáció fenntartást nyújtott be a 6. pontra vonatkozóan.
[5] Németország fenntartást nyújtott be a 8. pontra vonatkozóan.
[6] Németország fenntartást nyújtott be a 9. pontra vonatkozóan.
[7] Ausztria, Belorusszia, Csehország, Észtország, Finnország, Franciaország, Magyarország, Olaszország, Litvánia, Lengyelország, Portugália, az Orosz Föderáció, Svédország és Törökország fenntartást nyújtott be a 10. pontra vonatkozóan.
[8] Ausztria és Olaszország fenntartást nyújtott be a 12. pontra vonatkozóan.
[9] Finnország fenntartást nyújtott be a 13. pontra vonatkozóan.
[10] 85 kW, illetve annál kisebb teljesítményű motorok esetében 1.7.-es koefficienst kell használni a részecske-emisszióra vonatkozó határértéknél.
[11] Olyan motoroknál, amelynek minden egyes hengere 0,75 dm3-nél kisebb és névleges fordulatszáma 3000 min-1 fölött van.
[12] Csak földgáz üzemű motoroknál és az ETC tesztekre vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően (lásd 1999/96/EK irányelv - III. Melléklet, 2. Függelék, 3.9. pont).
[13] Csak földgáz üzemű motoroknál.
[14] Nem vonatkozik a gázüzemű motorokra.
[15] (Társaság, illetve hatóság neve és címe)
[16] Pótkocsikra nem vonatkozik.
[17] Pótkocsikra nem vonatkozik.
[18] Pótkocsikra nem vonatkozik.
[19] Pótkocsikra nem vonatkozik.
[20] 12 hónap az ellenőrzés időpontjától számítva.