30/2024. (VIII. 8.) NGM rendelet
az ESG tanácsadókat oktató intézményként történő akkreditálás követelményrendszeréről, az akkreditált oktató intézményeket tartalmazó nyilvántartás vezetésére vonatkozó részletes eljárási szabályokról, valamint az ESG tanácsadói képzésről, továbbá a képzés és a vizsga díjáról
A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 52. § (2) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 52. § (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. és a 4. alcím, valamint az 1. melléklet tekintetében a fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 52. § (2) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. Az akkreditáció követelményrendszere
1. § A vállalkozásfejlesztési ügynökség a kérelmezőt ESG tanácsadókat oktató intézményként akkreditálja, ha a kérelmező megfelel az e rendeletben meghatározott feltételeknek.
2. § (1) Az akkreditációs eljárás során a kérelmezőnek a következő feltételeknek kell megfelelnie:
a) nem áll csődeljárás, végelszámolás, kényszertörlési, illetve felszámolási eljárás hatálya alatt;
b) a kérelem benyújtását megelőző utolsó lezárt, teljes üzleti év jóváhagyott éves beszámolója alapján a saját tőkéje a jegyzett tőke jogszabályban előírt legkisebb mértéke alá nem csökkent;
c) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alkalmazása szempontjából megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének;
d) nincs érvényben vele szemben az Európai Bizottságnak valamely támogatás visszafizetésére kötelező határozata;
e) a kérelem benyújtásának időpontjában az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény szerint köztartozásmentes adózónak minősül;
f) rendelkezik legalább hároméves felsőoktatásban akkreditált oktatási tapasztalattal;
g) rendelkezik legalább két-két oktatóval az 1. melléklet 1. pont 1.3. alpontja szerinti szakterületeken;
h) rendelkezik az ESG tanácsadó képzésre vonatkozó saját honlappal;
i) rendelkezik legalább két olyan oktatóval, aki akkreditált ESG tanácsadóként szerepel a fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: ESG törvény) 41. § (1) bekezdése szerinti nyilvántartásban.
(2) Az ESG tanácsadó képzést folytató kérelmező köteles nyilatkozni arról, hogy
a) jelenléti képzés folytatása esetén rendelkezik legalább a képzést végzők számának megfelelő különálló munkaállomással;
b) az 1. mellékletnek megfelelő képzést - képzési formától függetlenül - legalább kétszáz órában biztosítja, amelyből legalább a fele jelenléti képzés, és amelybe a szakmai gyakorlat időtartama nem számít bele;
c) az ESG tananyagot a rendszeresen változó szabályozási környezetre tekintettel folyamatosan naprakészen tartja, azzal, hogy az ESG tanácsadók továbbképzésének feladatait is vállalja, azzal, hogy a továbbképzésben részt vevők részére legalább ötven óra képzést és szakmai konferencia megszervezését biztosítja.
(3) Az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény 15 napon belül köteles bejelenteni a vállalkozásfejlesztési ügynökségnek, ha e rendelet előírásainak már nem felel meg.
3. § (1) Az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény az akkreditációs tanúsítvány érvényességi idejének lejárta előtt legalább hatvan nappal kérheti annak megújítását az ESG tanácsadókat oktató intézményként történő akkreditálás részletes eljárási szabályairól szóló kormányrendelet szerinti adattartalommal benyújtott kérelemmel.
(2) Az akkreditációs tanúsítvány megújítására a tanúsítvány kiadására vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
2. Az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézményekre vonatkozó nyilvántartás
4. § (1) A vállalkozásfejlesztési ügynökség az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézményekről akkreditációs tanúsítványuk időbeli érvényessége alatt elektronikus nyilvántartást vezet.
(2) Az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény 15 napon belül köteles bejelenteni a vállalkozásfejlesztési ügynökségnek, ha az ESG tanácsadókat oktató intézményként történő akkreditálás részletes eljárási szabályairól szóló jogszabályban meghatározott adataiban változás következik be.
(3) A vállalkozásfejlesztési ügynökség az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézményekről vezetett nyilvántartásának következő adatait a www.vali.hu vállalkozói portálon közzéteszi
a) az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény hivatalos nevét, székhelyét, vezetőjének nevét,
b) az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény akkreditációs tanúsítványának számát,
c) az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény akkreditációs tanúsítványa érvényességi idejét.
3. Az ESG tanácsadó képzés
5. § (1) Az ESG tanácsadó képzést az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szerinti részismereti képzésként szervezi meg.
(2) Az ESG tanácsadó képzés speciális feltételeit és a tananyag minimumkövetelményeit az 1. melléklet tartalmazza.
4. A képzés és a vizsga díjának mértékére, megfizetésére és visszatérítésére vonatkozó szabályok
6. § (1) Az ESG tanácsadó képzés díja legfeljebb a mindenkori bruttó minimálbér négyszerese lehet, amelyet az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény állapít meg és szed be saját bevételeként.
(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsga díja legfeljebb a mindenkori bruttó minimálbér fele lehet, amelyet az akkreditált, ESG tanácsadókat oktató intézmény állapít meg és szed be saját bevételeként.
(3) A képzési díjat és a vizsga díját a képzésben részt vevő az ESG tanácsadókat oktató intézmény saját bankszámlájára történő átutalással, előre, egy összegben fizeti meg.
(4) A képzés, illetve a vizsga díjának részleges vagy teljes visszatérítésének eseteit az ESG tanácsadókat oktató intézmény állapíthatja meg. A visszatérítésre kizárólag a képzésben részt vevő bankszámlájára történő átutalással kerülhet sor.
5. Záró rendelkezések
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Nagy Márton István s. k.,
nemzetgazdasági miniszter
1. melléklet a 30/2024. (VIII. 8.) NGM rendelethez
Az ESG tanácsadókat oktató intézmény képzésére vonatkozó speciális akkreditációs feltételek
1. Az ESG tanácsadó képzés speciális feltételei
1.1. Az ESG tanácsadó képzésben alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) vagy osztatlan képzésben szerzett szakképzettséggel és oklevéllel rendelkezők vehetnek részt.
1.2. A képzés során a résztvevők megismerkednek az ESG szemlélet gyakorlatba történő átültetésének feltételeivel, lehetőségével, valamint módszereivel a gazdaság különböző területei, ágazatai vonatkozásában, különös figyelmet fordítva a vállalatok és szervezetek által a fenntartható működést, valamint hosszú távú értékteremtést célzó és egyben a piaci kihívásokra adandó válaszok, illetve gyakorlatok adaptálási megoldásaira.
1.3. Az ESG tanácsadókat oktató kérelmező elméleti és gyakorlati példákkal oktatja az alábbi ismereteket:
a) a fenntarthatósági alapozó ismeretkörben a fenntarthatósági alapkérdéseket, ökológiai, gazdasági, szakpolitikai és társadalmi vonatkozásokat és az ESG főbb ágazati vonatkozásait;
b) az ESG jogi, pénzügyi és gazdasági speciális ismeretkörben a nemzetközi és hazai ESG irányelveket és rendeleteket, szabályozókat, standardokat, jogi és etikai kérdéseket, a fogyasztói magatartásvizsgálat szabályait, az ESG finanszírozást, ezen belül a tőkepiacok, pénzpiacok, befektetések, hitelezés, hitel és kötvények, ESG minősítők témakörét;
c) a mindenkori magyar ESG szabályozás jogi és szakmai tartalmát;
d) a digitális transzformációt és az MI szerepét, az ESG keretrendszerben a digitális eszközök, a kiberbiztonság, az adatvédelem, az ESG szoftver, az ESG menedzsment platform használatát;
e) a vállalati szintű ESG szakmai ismeretkör során a kutatásmódszertani alapokat, a projektmunkát, az ESG ütemterv készítését, továbbá a fenntarthatósági kérdéseket a vállalatmenedzsmentben, valamint az értéklánc és az ESG kapcsolatát.
2. A tananyag minimumkövetelményei (az egyes pontok mögött zárójelben a minimális kötelező oktatási óraszám)
2.1. Alapok (33 óra):
2.1.1. Az ESG kialakulása, jelentése (1 óra);
2.1.2. Vállalati működés alapjai, vállalatirányítási áttekintés, vállalkozások adatai, közérdeklődésre számot tartó vállalatok köre (1 óra);
2.1.3. Projektmenedzsment, munka- és erőforrásterv összeállítása (1 óra);
2.1.4. ESG és fenntarthatóság, valamint ESG stratégia és akciótervezés dimenziói (1 óra);
2.1.5. Szabályozás és finanszírozás szerepe, EU Taxonómia, Taxonómiához igazítható "eligible", illetve a Taxonómiához igazodó "aligned" tevékenységek és a jegybanki/banki EU-s és hazai ösztönzők (1 óra);
2.1.6. Hazai szabályozói környezet bemutatása, az ESG törvényből és végrehajtási rendeleteiből fakadó kötelezettségek (4 óra);
2.1.7. Nemzetközi szabályozói környezet bemutatása, EU-s, illetve egyes uniós országok jogi szabályozása, nemzetközi egyezmények, harmadik országok kockázatai (4 óra);
2.1.8. Az 537/2014/EU rendeletnek, a 2004/109/EK irányelvnek, a 2006/43/EK irányelvnek és 2013/34/EU irányelvnek a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati beszámolás tekintetében történő módosításáról szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2464 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: CSRD), számviteli szabályok, fenntarthatósági jelentés (1 óra);
2.1.9. a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati átvilágításról, valamint az (EU) 2019/1937 irányelv és az (EU) 2023/2859 rendelet módosításáról szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1760 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: CSDDD), értéklánc vizsgálat (3 óra);
2.1.10. CSRD és CSDDD különbségei (2 óra);
2.1.11. Jelentéstételi rendszerek, szabványok, standardok bemutatása (1 óra);
2.1.12. Az európai fenntarthatósági jelentési szabvány (ESRS) - általános elvárások (1 óra);
2.1.13. Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS) (1 óra);
2.1.14. Kettős lényegesség fogalma, értelmezése (1 óra);
2.1.15. ESG szempontú kockázatértékelés (1 óra);
2.1.16. ESG beszámoló tartalma, ESG beszámoló mellékletét képező kérdőív, az Európai Pénzügyi Beszámolási Tanácsadó Csoport (EFRAG) végrehajtási iránymutatása (2 óra);
2.1.17. Tanúsítók, tanúsítás módszertana (1 óra);
2.1.18. Értékelési, minősítési rendszerek itthon és külföldön, alkalmazott technikák (1 óra);
2.1.19. Közzétételi követelmények (1 óra);
2.1.20. Jelentéstételi, beszámolót támogató IKT adatgyűjtő rendszerek, adatgyűjtési stratégiák, nyilvántartásba vett ESG szoftverek ismertetése (2 óra);
2.1.21. Digitális eszközök, szoftverek, kiberbiztonság, adatvédelem (1 óra).
2.2. ESG pillérei (56 óra):
2.2.1. Környezetvédelem (28 óra):
2.2.1.1. Éghajlatváltozás (1 óra);
2.2.1.2. Káros környezeti hatások, terhelések, szennyezések, víz-, levegő-, talajszennyezés és zajterhelés (5 óra);
2.2.1.3. ÜHG kibocsátás, Scope 1, Scope 2 esetleg Scope 3 meghatározása (5 óra);
2.2.1.4. Emissziókereskedelmi rendszerek, EU kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS) (1 óra);
2.2.1.5. Természetvédelem (2 óra);
2.2.1.6. Biodiverzitás védelme, biológiai sokféleség és az ökoszisztémák védelme, a működésből fakadó káros hatások ellentételezése, carbon offset (3 óra);
2.2.1.7. Erőforrások használata, energiahatékonyság, energiafogyasztás, ennek elemei, meghatározása (4 óra);
2.2.1.8. Hulladékgazdálkodás, körforgásos gazdaság, termékdíj, EPR díj (5 óra);
2.2.1.9. A veszélyes anyagok használata, a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról (REACH), az Európai Vegyianyag-ügynökség létrehozásáról, az 1999/45/EK irányelv módosításáról, valamint a 793/93/EGK tanácsi rendelet, az 1488/94/EK bizottsági rendelet, a 76/769/EGK tanácsi irányelv, a 91/155/EGK, a 93/67/EGK, a 93/105/EK és a 2000/21/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. december 18-i (EU) 1907/2006 európai parlamenti és tanácsi rendelet (REACH rendelet) alkalmazása (2 óra).
2.2.2. Társadalom (15 óra):
2.2.2.1. Érintettek (belső és külső érintettek, CSRD vagy ESRS) (2 óra);
2.2.2.2. Foglalkoztatással kapcsolatos mérőszámok, statisztikai állományi létszám, fluktuáció (2 óra);
2.2.2.3. Szociálisan érzékeny munkavállalók köre, várandós, megváltozott munkaképességű, egyszülős, nyugdíjazás előtt álló stb. munkavállalók (1 óra);
2.2.2.4. Foglalkoztatással kapcsolatos jogok, követelmények (2 óra);
2.2.2.5. Munka- és balesetvédelem, ezek mérőszámai (2 óra);
2.2.2.6. Emberi jogok (2 óra);
2.2.2.7. Családbarát Hely, családbarát intézkedések (1 óra);
2.2.2.8. Családbarát szemlélet erősítése családbarát intézkedésekkel és kezdeményezésekkel, a nemek közötti egyenlőség elismerése (1 óra);
2.2.2.9. CSR (2 óra).
2.2.3. Vállalatirányítás (16 óra):
2.2.3.1. ESG szempontrendszerek a vállalatirányításban (2 óra);
2.2.3.2. Javadalmazás (1 óra);
2.2.3.3. Beszállítói lánc vizsgálata, felelős beszerzés (4 óra);
2.2.3.4. Vállalatirányítási rendszerek, ISO és más, világszerte alkalmazott szabványok (3 óra);
2.2.3.5. Panaszkezelés (3 óra);
2.2.3.6. Etikai megfelelések, korrupció és vesztegetés (2 óra);
2.2.3.7. Adatvédelem (1 óra).
2.3. Szakmai gyakorlat:
2.3.1. A képzés része egy legalább egyhónapos, a képzési időtartamba be nem számító szakmai gyakorlat, amelynek lezárásaként a képzésben részt vevő azon, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény szerinti gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: gazdálkodó szervezet) vonatkozásában, ahol a szakmai gyakorlatot töltötte, a következőket teljesíti:
a) kitölti
aa) az ESG törvény szerinti vállalkozásnak minősülő gazdálkodó szervezet esetében az ESG beszámoló mellékletét képező kérdőívet, vagy
ab) az aa) alponttól eltérő gazdálkodó szervezet esetében a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnökének a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítésének részletszabályairól szóló rendelete szerinti közvetlen szállítók részére küldendő azon kérdőívet, amely megfelel a gazdálkodó szervezet ESG törvény szerinti 7. § 17., 19., 25. vagy 26. pontja szerinti minőségének, továbbá
b) az a) pont szerinti kérdőív és a gazdálkodó szervezet adatainak felhasználásával készít egy lényegességi elemzést és egy eltérési-egyezőségi elemzést (gap elemzést).
2.3.2. Ha a képzésben részt vevő a szakmai gyakorlatot tanácsadónál végzi, akkor a 2.3.1. pont szerinti kötelezettséget a tanácsadó valamely ügyfelére vonatkozóan teljesíti.
2.3.3. A szakmai gyakorlat 2.3.1. pont a) és b) alpontja szerinti eredménytermékét a képzésben részt vevőt képző akkreditált, ESG tanácsadóként nyilvántartásba vett oktatója bírálja el. A képzés vizsgával zárul.
2.4. Az ESG tanácsadókat képző kérelmező a képzés során biztosítja, hogy a képzésben részt vevő képes legyen a képzés elvégzése után a következőkre:
2.4.1. a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket feltárni, rendszerezni és elemezni, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket megfogalmazni, döntés-előkészítő javaslatokat készíteni, döntéseket hozni rutin- és részben ismeretlen hazai, illetve nemzetközi környezetben is;
2.4.2. követni és értelmezni a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe venni elemzései, javaslatai, döntései során;
2.4.3. a gazdasági folyamatok, vállalati szervezeti és társadalmi folyamatok és események - különös figyelemmel a nemek közötti egyenlőség, valamint a családbarát szemlélet - komplex következményeinek meghatározására, a jogi megfelelőség vizsgálatára;
2.4.4. az ESG célú vállalatirányítási szakértői és ESG adatszolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztató és tanácsadói szolgáltató tevékenység ellátására;
2.4.5. a vállalkozás fenntarthatósági célú átvilágításának teljesítésére, továbbá a teljes értékláncra vonatkozó adatok begyűjtésére;
2.4.6. a fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos adatok összegyűjtésére és elemzésére, a társadalmi felelősségvállalási és ESG stratégia elkészítésére, valamint a kockázatkezelésre, a kockázat elemzésre és megelőző intézkedésekre vonatkozó szabályok végrehajtására;
2.4.7. projektmenedzsment szemlélettel az ESG követelményrendszer adaptálásához szükséges szakmai feladatok megalkotására és ezek irányítására, továbbá az azokat ellátó szervezeti egységek közötti együttműködések koordinálására, valamint a felelős szakmai döntések előkészítésére és hatékony kivitelezésére, a megfelelő szakértők bevonására;
2.4.8. önállóan ESG beszámoló elkészítésére.