Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

42/2008. (IV. 4.) FVM rendelet

az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egységes területalapú támogatásokhoz (SAPS) kapcsolódó 2008. évi kiegészítő nemzeti támogatások (top up) igénybevételével kapcsolatos egyes kérdésekről

A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a következőket rendelem el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Fogalommeghatározás

1. §

E rendelet alkalmazásában

1. mezőgazdasági termelő: a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezőgazdasági termelők részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról, továbbá a 2019/93/EGK, 1452/2001/EK, 1453/2001/EK, 1454/2001/EK, 1868/94/EK, 1251/1999/EK, 1254/1999/EK, 1673/2000/EK, 2358/71/EGK és a 2529/2001/EK rendelet módosításáról szóló 2003. szeptember 29-i 1782/2003/EK tanácsi rendelet (a továbbiakban: 1782/2003/EK tanácsi rendelet) 2. cikk a) pontja szerinti termelő, aki rendelkezik támogatható SAPS területtel, és hasznosítja a földterületet, vagy legalább 1 db támogatható állatot tart;

2. nyilvánvaló hiba: a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 9. § m) pontjában meghatározott hiba;

3. gazdaság:

a) a mezőgazdasági termelő által hasznosított, a Magyar Köztársaság területén fekvő, és az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egységes területalapú támogatás (SAPS) 2008. évi igénybevételével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló FVM rendelet (a továbbiakban: R.) 5. §-a alapján bejelentett mezőgazdasági területek összessége,

b) a mezőgazdasági termelő rendelkezésére álló egyéni támogatási jogosultság és kvóta összessége, valamint

c) minden olyan magyarországi tenyészet, amelynek a mezőgazdasági termelő a bejelentett tartója;

4. történelmi bázis: a referencia időszakra vonatkozóan meghatározott termelési egység (állatlétszám, terület, tonna, kg) mértéke, amely a termeléstől elválasztott támogatások alapját képezi; a mezőgazdasági termelő rendelkezésére álló, az adott jogcímre vonatkozó történelmi bázis jogosultságok összessége;

5. történelmi bázis jogosultság: mezőgazdasági vagyoni értékű jog;

6. mezőgazdasági vagyoni értékű jog: a Tv. 9. § n) pontjában meghatározott jog;

7. termeléstől elválasztott támogatás: olyan támogatás, amelynek alapja a termelő rendelkezésére álló történelmi bázis; a termeléstől elválasztott támogatások esetében a termelőnél - ha jogszabály másként nem rendelkezik -termelési kötelezettség nem áll fenn a támogatáshoz való jogosultsághoz;

8. termeléshez kötött támogatás: olyan támogatás, amelynek feltétele a támogatható állat tartása, illetve növénykultúra termelése az e rendeletben meghatározottak szerint;

9. ENAR rendelet:

a) szarvasmarha ENAR rendelet: a szarvasmarhafajok egyedeinek jelöléséről, valamint Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszeréről szóló 99/2002. (XI. 5.) FVM rendelet,

b) juh ENAR rendelet: a juh- és kecskefajok egyedeinek Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszeréről szóló 47/2005. (V. 23.) FVM rendelet;

10. tenyészet: a tartási helyek, a tenyészetek és az ezekkel kapcsolatos egyes adatok országos nyilvántartási rendszeréről szóló 119/2007. (X. 18.) FVM rendelet [a továbbiakban: 119/2007. (X. 18.) FVM rendelet] szerint nyilvántartásba vett állattartó a hozzátartozó tenyészettel és tartási hellyel együtt;

11. bázisrendelet: a történelmi bázis jogosultságról szóló a 106/2007. (IX. 24.) FVM rendelet;

12. anyatehén: az 1782/2003/EK tanácsi rendelet 122. cikkének d) és e) pontjaiban meghatározott nőivarú, háziasított szarvasmarhaféle, figyelembe véve az 1782/2003/EK tanácsi rendelet 125. cikkének 6. bekezdését;

13. anyajuh: az 1782/2003/EK tanácsi rendelet 112. cikkének a) pontjában meghatározott nőivarú juh;

14. egyéni támogatási felsőhatár: a mezőgazdasági termelőt illető, külön jogszabály alapján nyilvántartott támogatási jogosultságok összege;

15. birtokon tartás: a kérelmezett állatnak a kérelmező gazdaságában történő tartása;

16. átruházás: a kérelmen bejelentett állatok (egyedek) összességének birtokon tartási időszak alatt egy átvevőnek történő eladása és a bázisrendelet 1. § ej pontja szerinti átruházás;

17. átruházó: az a mezőgazdasági termelő, akinek a kérelemben bejelentett állatai átruházásra kerültek egy másik mezőgazdasági termelő részére és a bázisrendelet 1. § g) pontja szerinti átadó;

18. átvevő: az a mezőgazdasági termelő, akire a kérelemben bejelentett összes állatot átruházzák és a bázisrendelet 1. § h) pontja szerinti átvevő;

19. tejtermelő: a tehéntej termékpálya szabályozásában alkalmazott kvótarendszerről szóló FVM rendelet (a továbbiakban: kvótarendelet) 2. § c) pontjában meghatározott termelő;

20. kvótanyilvántartás: a kvótarendszer működését elősegítő, a Tv. 26. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerinti nyilvántartási rendszer;

21. kvótaév: 2007. április 1-jétől 2008. március 31-ig tartó időszak;

22. kvótaigazolás: a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) által kiállított hatósági bizonyítvány, amely tartalmazza a tejtermelő egyéni referenciamennyiségét;

23. egyéni referenciamennyiség (kvóta): a tejtermelő részére meghatározott kvótamennyiség, amely a jogosult tulajdona, és amellyel a kvótarendelet által meghatározott keretek között szabadon rendelkezik;

24. elsődleges feldolgozó: olyan természetes vagy jogi személy, aki/amely a betakarított termény elsődleges feldolgozását végzi;

25. termelői csoport: a termelői csoportokról szóló 81/2004. (V. 4.) FVM rendelet 1. § a) és b) pontja szerinti termelői csoport és előzetesen elismert termelői csoport;

26. kvótarendelet: a tehéntej termékpálya szabályozásában alkalmazott kvótarendszerről szóló FVM rendelet.

Támogatási jogcímek

2. §

E rendelet alapján az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egységes területalapú támogatásokhoz kapcsolódóan kiegészítő nemzeti támogatás (a továbbiakban: támogatás) vehető igénybe az alábbi támogatási jogcímek vonatkozásában:

a) a hízottbika-támogatás (termeléstől elválasztott támogatás),

b) a tejtámogatás (termeléstől elválasztott támogatás),

c) az anyatehéntartás támogatás

ca) részben termeléshez kötött támogatás, cb) részben termeléstől elválasztott támogatás,

d) extenzifíkációs szarvasmarha-támogatás (termeléstől elválasztott támogatás),

e) az anyajuhtartás támogatás (kizárólag termeléshez kötött támogatás),

f) a kedvezőtlen adottságú területeken nyújtandó anyajuh-támogatás (termeléstől elválasztott támogatás),

g) egyes szántóföldi növények támogatása (termeléstől elválasztott támogatás),

h) a Burley dohány termesztése

ha) részben termeléshez kötött támogatás,

hb) részben termeléstől elválasztott támogatás,

i) a Virginia dohány termesztése

ia) részben termeléshez kötött támogatás,

ib) részben termeléstől elválasztott támogatás,

j) a héjas gyümölcsűek termesztése támogatás (kizárólag termeléshez kötött támogatás),

k) rizs termesztése

ka) részben termeléshez kötött támogatás, kb) részben termeléstől elválasztott támogatás, valamint

l) hüvelyesek támogatása (termeléstől elválasztott támogatás) .

A támogatás forrása

3. §

A támogatás forrását és annak mértékét külön jogszabály* határozza meg. A támogatások mértékének meghatározása - a Cseh Köztársaság, Észtország, Ciprus, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Lengyelország, Szlovénia és Szlovákia Európai Unióhoz való csatlakozása következtében a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezőgazdasági termelők részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról szóló 1782/2003/EK tanácsi rendelet, a mezőgazdasági piacok közös szervezésének létrehozásáról, valamint egyes mezőgazdasági termékekre vonatkozó egyedi rendelkezésekről ("az egységes közös piacszervezésről szóló rendelet") szóló 1234/2007/EK tanácsi rendelet, valamint az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garanciaalapból (EMOGA) nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1257/1999/EK rendelet módosításáról szóló, 2004. március 22-i 583/2004/EK tanácsi rendelet által - a Magyar Köztársaságra vonatkozóan meghatározott támogatható termelési egységek alapján történik.[1]

Támogatásra jogosult

4. §

A 2. § szerinti, kizárólag termeléshez kötött támogatások, valamint a részben termeléshez kötött támogatások esetében a támogatás alapfeltétele, hogy a mezőgazdasági termelő a 7. § alapján támogatási kérelmet nyújtson be.

5. §

Támogatási kérelmet az a mezőgazdasági termelő nyújthat be,

a) aki (amely) a támogatási időszakban a támogatás igénybevételéhez kapcsolódó kötelezettségek teljesítésével összefüggésben felmerülő költségeket, kockázatot viseli;

b) a 2. § c) pont ca) alpontja és e) pontja esetén, aki (amely) a támogatási kérelemben szereplő állatok tenyészetének állattartójaként - a Tv. 28-30. §-ai szerinti regisztrációs számának feltüntetésével - szerepel a 119/2007. (X. 18.) FVM rendelet szerinti tenyészet nyilvántartásban.

6. §

A termeléstől elválasztott támogatások esetében a támogatás alapfeltétele, hogy e rendeletben meghatározottak szerint a mezőgazdasági termelő az adott kiegészítő nemzeti támogatás esetében rendelkezzen az MVH által jogerősen megállapított történelmi bázis jogosultsággal. A 2. § g), hb), ib), kb) és l) pontjaiban rögzített történelmi bázis alapú támogatás feltétele, hogy a mezőgazdasági termelő az R. 7. § (1) bekezdése szerint kérelmet nyújt be és támogatható SAPS területtel rendelkezik.

Támogatási kérelem

7. §

(1) A támogatási kérelmet

a) a 2. § c) pont ca) alpontja és e) pontja szerinti támogatások esetében az MVH által közzétett 2008. évi formanyomtatványon, a vonatkozó MVH közleményre figyelemmel,

b) a 2. § ha), ia),j), illetve ka) pontjai szerinti támogatások esetében az MVH által közzétett 2008. évi formanyomtatványon a vonatkozó MVH közleményre figyelemmel vagy az egyes mezőgazdasági és agrár-vidékfejlesztési támogatások igénybevétele esetén az elektronikus kérelembenyújtás alkalmazásáról szóló Korm. rendeletben foglaltak alapján lehet benyújtani.

(2) A támogatási kérelmen fel kell tüntetni a Tv. 28-30. §-ai szerinti regisztrációs számot.

(3) Amennyiben a mezőgazdasági termelő a (2) bekezdésben meghatározott regisztrációs számmal nem rendelkezik, a kérelemhez egyidejűleg csatolnia kell a Tv. szerinti nyilvántartásba vételi kérelmet is.

(4) A 2. § c) pont ca) alpontjában és e) pontjában meghatározott támogatások esetén a támogatási évre vonatkozóan csak az első benyújtott kérelem fogadható el.

Hiánypótlás

8. §

(1) Amennyiben a kérelem kiegészítésre vagy javításra szorul, abban az esetben az 1782/2003/EK tanácsi rendelet által előírt kölcsönös megfeleltetés, moduláció, valamint integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló, 2004. április 21-i 796/2004/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: 796/2004/EK bizottsági rendelet) 15. cikke alapján kell eljárni.

(2) Amennyiben az ügyfél a támogatási kérelem benyújtásakor nem csatolja a kérelmet képező főlap vagy betétlap(ok) bármelyikét, úgy azok hiánypótlás tárgyai nem lehetnek.

A nyilvánvaló hibák helyesbítése

9. §

A támogatási kérelem nyilvánvaló hibáinak kijavítására a Tv. 40. §-ában és a 796/2004/EK bizottsági rendelet 19. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.

Késedelmes benyújtás

10. §

(1) A támogatási kérelem az egyes jogcímeknél meghatározott határidőn túl - a 796/2004/EK bizottsági rendelet 21. cikkében foglaltakra figyelemmel - nyújtható be.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt határidőn túl benyújtott kérelmeket az MVH érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

Támogatási kérelem visszavonása

11. §

(1) A kérelmet az MVH által közzétett formanyomtatványon lehet visszavonni.

(2) A támogatási kérelem visszavonására a 796/2004/EK bizottsági rendelet 22. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.

Elháríthatatlan külső ok (vis maior) és kivételes körülmények esetei

12. §

(1) Az elháríthatatlan külső ok (vis maior) miatti igazolási kérelem kizárólag az MVH által közzétett formanyomtatványon nyújtható be.

(2) Az elháríthatatlan külső ok (vis maior) eseteire, valamint annak igazolására a külön jogszabályban foglaltakat kell alkalmazni.

A támogatási kérelem elbírálása

13. §

(1) A támogatási kérelem elbírálásáról az MVH dönt. A döntésben - beleértve a termeléstől elválasztott támogatások esetén hozott döntést is - meg kell jelölni:

a) a kérelemben bejelentett területet vagy állatlétszámot;

b) a támogatás alapjául szolgáló

ba) területet,

bb) állatlétszámot,

bc) kvótát,

bd) történelmi bázist, vagy

be) egyéni támogatási felsőhatárt;

c) a támogatás összegét, illetve az annak kiszámítása során alkalmazott

ca) jogkövetkezményeket,

cb) visszaosztás mértékét,

cc) a támogatási összeget érintő csökkentések egyéb okait.

(2) A döntésnek tartalmaznia kell, hogy a támogatási összeg a mezőgazdasági termelő lejárt köztartozásának megfelelő összeggel csökkentve kerül kifizetésre.

(3) Legfeljebb a támogatási kérelemben feltüntetett területre, illetve állatlétszámra vonatkozóan állapítható meg támogatás.

(4) Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, az MVH a támogatási összegről szóló határozatot 2009. január 1. és 2009. június 30. között megküldi a mezőgazdasági termelőnek.

Kifizetés

14. §

(1) A támogatás forintban, a Tv. szerinti ügyfél-nyilvántartási rendszerében nyilvántartott bankszámlára történő átutalással kerül kifizetésre.

(2) A támogatás kifizetéséről az adóhatóságnak a köztartozással kapcsolatos tájékoztatását követően az MVH a köztartozás levonása mellett intézkedik.

(3) A 2. § ha), ia), j) és ka) pontjaiban meghatározott támogatás - függetlenül a támogatást igénylő mezőgazdasági termelő személyében bekövetkezett változástól - a támogatást eredetileg igénylő mezőgazdasági termelőnek kerül kifizetésre.

(4) A 2. § c) pont ca) alpontja és e) pontja szerinti támogatási jogcímekhez kapcsolódó átruházás esetén az átruházó által igényelt támogatás az átvevőnek kerül kifizetésre, ha az átvevő

a) az átruházást követően tizenöt napon belül az MVH által közzétett formanyomtatványon értesíti az MVH-t az átruházásról, és igényli a támogatást,

b) mellékeli az átruházásról szóló szerződés másolatát, és

c) teljesíti a támogatás igénybevételéhez szükséges összes feltételt.

(5) Ha a (4) bekezdés szerinti átruházás az átvevő egyéb támogatási kérelmével kapcsolatos feltételek teljesítését kedvezőtlenül érinti, az átruházott állatokat a 2008. támogatási év vonatkozásában különálló gazdaságnak kell tekinteni.

(6) A termeléstől elválasztott, történelmi bázis alapú támogatás esetén a 2. § a), b), cb), d), f), g), hb), ib), kb) és l) pontjaiban meghatározott támogatás a történelmi bázissal rendelkező mezőgazdasági termelőnek kerül kifizetésre, figyelembe véve a bázisrendeletben foglalt ügyleti határidőket és e rendelet 6. §-ában foglaltakat.

(7) Támogatásban csak az a mezőgazdasági termelő részesülhet, aki vagy amely nem áll csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt, továbbá az a természetes személy mezőgazdasági termelő, aki nem áll gazdálkodási tevékenységével összefüggő végrehajtási eljárás alatt.

(8) Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, a támogatásra jogosultnak járó támogatási összeg kifizetésére 2009. január 1-jétől kezdődően 2009. június 30-ig kerül sor.

(9) Amennyiben e rendelet másképp nem rendelkezik, túligénylés esetén a Tv. 32. § (1) bekezdés a) pontja alkalmazandó.

Történelmi bázis jogosultság

15. §

A történelmi bázis jogosultsággal kapcsolatos ügyletekre vonatkozóan a bázisrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

Jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszatérítése

16. §

A jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszatérítésére a 796/2004/EK bizottsági rendelet 73. cikkében, valamint a Tv. 69. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

II. Fejezet

HÍZOTTBIKA-TÁMOGATÁS

17. §

(1) A támogatás termeléstől elválasztva, történelmi bázis alapján kerül megállapításra. A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

(3) Amennyiben a mezőgazdasági termelő termelést folytat, akkor kötelezettsége, valamint a támogatás megállapításának feltétele, hogy

a) gondoskodjon az állattenyésztési törvényben foglaltak szerinti apaállat-használatról,

b) gondoskodjon a tenyészetében lévő szarvasmarhaállománynak a szarvasmarha ENAR rendelet szerinti jelöléséről és nyilvántartásáról.

(4) Amennyiben a mezőgazdasági termelő más szarvasmarhatartás támogatásban is részt vesz, az ellenőrzések során a támogatási feltételeknek való meg nem felelés esetén a támogatási összeg meghatározására a 796/2004/EK bizottsági rendelet 57., 59. és 69. cikke szerinti eljárást kell alkalmazni.

III. Fejezet

TEJTÁMOGATÁS

18. §

(1) A támogatás termeléstől elválasztva, történelmi bázis alapján kerül megállapításra. A tejtermelő egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A tejtermelés támogatás igénybevételéhez a termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatás a 2008. támogatási évre vonatkozóan legfeljebb 1 990 060 t kvóta (a továbbiakban: országos kvóta) után fizethető.

IV. Fejezet

ANYATEHÉN-TARTÁS TÁMOGATÁSA

19. §

A támogatás termeléstől elválasztva, történelmi bázis alapján és termeléshez kötötten, támogatható állatlétszám alapján vehető igénybe.

Termeléstől elválasztott, történelmi bázis alapú támogatás feltételei

20. §

(1) A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

(3) Amennyiben a mezőgazdasági termelő termelést folytat, akkor kötelezettsége, valamint a támogatás megállapításának feltétele, hogy

a) gondoskodjon az állattenyésztési törvényben foglaltak szerinti apaállat-használatról,

b) gondoskodjon a tenyészetében lévő szarvasmarhaállománynak a szarvasmarha ENAR rendelet szerinti jelöléséről és nyilvántartásáról.

(4) Amennyiben a mezőgazdasági termelő más szarvasmarhatartás támogatásban is részt vesz, az ellenőrzések során a támogatási feltételeknek való meg nem felelés esetén a támogatási összeg meghatározására a 796/2004/EK bizottsági rendelet 57., 59. és 69. cikke szerinti eljárást kell alkalmazni.

Termeléshez kötött támogatás feltételei

21. §

(1) Anyatehenenként termeléshez kötötten külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatás vehető igénybe. A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség terheli.

(2) A támogatás egyedenként, naptári évenként és mezőgazdasági termelőnként az egyéni támogatási felsőhatár figyelembevételével, egy alkalommal kerül megállapításra.

22. §

(1) A támogatásra az a mezőgazdasági termelő jogosult, akinek

a) a kvótarendelet szerinti rendelkezésre álló egyéni referenciamennyisége és a gazdasági társaságba vagy szövetkezetbe vagyoni hozzájárulásként bevitt vagy részükre használatba adott kvótamennyiségének összege nem haladja meg a 120 000 kg-ot, vagy

b) a kvótarendelet szerinti rendelkezésre álló egyéni referenciamennyisége és a gazdasági társaságba vagy szövetkezetbe vagyoni hozzájárulásként bevitt vagy részükre használatba adott kvótamennyiségének összege meghaladja a 120 000 kg-ot, és a támogatási kérelemben feltüntetett állatait tejtermelést nem folytató tenyészetben tartja, továbbá vállalja, hogy azokat a továbbiakban tejtermelésre nem hasznosítja, valamint a kérelemben feltüntetett állatai 2007. április 1-jétől nem állnak tejtermelési ellenőrzés alatt.

(2) Támogatás a támogatási kérelem beadásának napján a tenyészetben lévő olyan anyatehenek után igényelhető, amelyek nem tartoznak az 1973/2004/EK rendeletének XV. mellékletében felsorolt fajtákhoz, valamint az adatbázisban "99 kódon egyéb tejhasznú" fajtával bejelentett fajtákhoz.

(3) A támogatás feltétele, hogy a mezőgazdasági termelő

a) gondoskodjon az állattenyésztési törvényben foglaltak szerinti apaállat-használatról,

b) gondoskodjon a tenyészetében lévő állatállományra vonatkozóan a szarvasmarha ENAR rendelet szerinti jelöléséről és nyilvántartásáról,

c) a támogatásra bejelentett állományában központi lajstromszámmal ellátott, a (2) bekezdés alapján támogatható fajtájú tenyészbikát vagy mélyhűtött szaporítóanyagot használ, és a termékenyítéseket, fedeztetéseket, a szabad és háremszerű pároztatásokat, valamint az embrióátültetéseket az erre a célra a Termékenyítési Rendszerben (TER) rendszeresített bizonylatokon a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (a továbbiakban: MgSzH) központi adatbázisába szabályosan bejelentette, és a bejelentett adatokat a központi adatbázisban regisztrálták,

d) a támogatásra bejelentett tenyészetében jellemzően hústermelés céljára tart borjakat, és a kérelmezett állatok legalább 30%-ának van ellése a támogatási év során,

e) a kérelmezett állattól a támogatási év során született borjakat a születést követően legalább egy hónapon keresztül az anyjukkal azonos tenyészetben tartsa.

(4) A támogatható minimális állatlétszám 3 egyed.

(5) A támogatás további feltétele az anyatehén fajtájának az adatbázisba való bejelentése a szarvasmarha ENAR rendeletben meghatározott útmutató (a továbbiakban: Útmutató) szerinti fajtakóddal legkésőbb a támogatási kérelem benyújtásáig.

(6) A tenyészetben lévő állomány gümőkór-, brucellózis- és leukózismentességét az arra jogosult állatorvos a támogatási kérelmen igazolja. A mentességnek már a kérelem benyújtásakor fenn kell állnia az állományban.

(7) A (3) bekezdés d) pontjában és a (8) bekezdésben meghatározott százalékos arányok esetén a számítás során egész számra történő kerekítést kell alkalmazni.

(8) A támogatás alapjául figyelembe vehető állatlétszámban az üszők aránya a birtokon tartás teljes ideje alatt legfeljebb 40% lehet.

23. §

(1) A mezőgazdasági termelőnek a támogatásra bejelentett állatokra vonatkozóan 6 hónapos tartási kötelezettséget kell vállalnia. A tartási kötelezettség a támogatási kérelem benyújtásának napjától kezdődően áll fenn.

(2) A tartási kötelezettség teljesítésének kell tekinteni, ha a mezőgazdasági termelő a tartási kötelezettség alatt álló állatoknak az állatorvos által igazoltan kényszervágott vagy elhullott, valamint a tenyésztési selejtnek minősülő egyed, az ENAR nyilvántartás alapján igazoltan vágásra történő selejtezését - a kieséstől számított 60 napon belül -a 22. §-ban foglalt feltételeknek a támogatási kérelem benyújtásának napjától megfelelő egyeddel, saját költségére pótolja. A pótlás csak abban az esetben fogadható el, ha

a) a kieső állatnak az adatbázisból történő kijelentése a szarvasmarha ENAR rendeletnek megfelelően megtörténik,

b) a mezőgazdasági termelő a kiesés tényét, valamint a pótlásként beállított állatot az MVH által rendszeresített formanyomtatványon a pótlás bejelentésével egy időben, de legkésőbb a pótlásra előírt határidőt követő 10 napon belül, a kötelező birtokon tartás utolsó 60 napjában kieső és nem pótolt állatokat a kiesést követő 10 napon belül az MVH mezőgazdasági termelő lakóhelye, illetve székhelye szerint illetékes megyei kirendeltségéhez a kiesés okát igazoló állatorvosi igazolást mellékelve bejelenti, és

c) a pótolt állatnak az adatbázisba történő bejelentése a szarvasmarha ENAR rendeletnek megfelelően megtörténik.

24. §

(1) A támogatásban az a mezőgazdasági termelő részesülhet, aki 2008. június 1. és 2008. július 31. között az MVH által közzétett formanyomtatványon kérelmet nyújt be az 5. §-ban foglaltaknak megfelelően.

(2) Az MVH a támogatásra bejelentett állatokról szóló igazolást legkésőbb 2008. szeptember 15-éig megküldi a mezőgazdasági termelő részére.

(3) A támogatási összeg legkésőbb 2009. április 30-áig kerül kifizetésre.

25. §

(1) A támogatási kérelemben és a beadott dokumentumokban szereplő adatok helytállóságát adminisztratív és helyszíni ellenőrzés útján az MVH ellenőrzi.

(2) A támogatási feltételeknek való megfelelés ellenőrzése során a 796/2004/EK bizottsági rendelet 25-27., valamint a 34-35. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.

(3) Az ellenőrzések során a támogatási feltételeknek való meg nem felelés esetén a támogatási összeg meghatározása során a 796/2004/EK rendelet 57., 59. és 69. cikke szerinti eljárást kell alkalmazni.

V. Fejezet

EXTENZIFIKÁCIÓS SZARVASMARHA-TÁMOGATÁS

26. §

(1) A támogatás termeléstől elválasztva, történelmi bázis alapján kerül megállapításra. A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

VI. Fejezet

ANYAJUHTARTÁS TÁMOGATÁSA

27. §

(1) Anyajuh után, egyedenként termeléshez kötötten, külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatás vehető igénybe. A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség terheli.

(2) A támogatás egyedenként, naptári évenként és mezőgazdasági termelőnként az egyéni támogatási felsőhatár figyelembevételével, egy alkalommal kerül megállapításra.

28. §

(1) A támogatás feltétele, hogy a mezőgazdasági termelő

a) gondoskodjon a teljes nőivarú állomány fedeztetéséhez megfelelő számú, az állattenyésztési törvény előírásainak megfelelő apaállat meglétéről,

b) gondoskodjon a tenyészetében tartott állatállománynak a juh ENAR rendelet szerinti tartós jelöléséről, folyamatos nyilvántartásáról, és az adatok bejelentéséről az adatbázisba, beleértve a tenyészetből történő bármely kiszállítást is.

(2) A támogatható minimális állatlétszám 10 egyed.

(3) A mezőgazdasági termelő, mint tartó tenyészeteiben az igazolás kiállításakor a kérelmező által tartott állatok létszámát és az (1) bekezdésben meghatározott feltételeket a Magyar Juhtenyésztők és Juhtenyésztő Szervezetek Szövetsége (MJSZ) vagy annak megbízottja a támogatási kérelmen térítésmentesen igazolja.

29. §

A mezőgazdasági termelő a támogatásra bejelentett állatlétszámnak megfelelő anyajuhállományt köteles 100 napon át birtokán tartani, a birtokon tartási kötelezettség a támogatási kérelem benyújtására nyitva álló határidőt követő naptól kezdődően áll fenn.

30. §

(1) A támogatásban az a mezőgazdasági termelő részesülhet, aki e rendelet hatálybalépését követő 45 napon belül az MVH által közzétett formanyomtatványon kérelmet nyújt be a 7. §-ban foglaltaknak megfelelően.

(2) A kérelemben nyilatkozni kell a tárgyévben történő juhtej és -tejtermékek értékesítéséről.

(3) Az MVH a 13. § szerinti döntést legkésőbb 2008. december 15-éig megküldi a mezőgazdasági termelőnek.

(4) A támogatási összeg 2009. április 30-áig kerül kifizetésre.

31. §

(1) A támogatási kérelemben és a beadott dokumentumokban szereplő adatok helytállóságát, valamint a jelölési és nyilvántartási kötelezettség teljesítését a juh ENAR rendelet szerinti adatbázisba bejelentett adatok alapján adminisztratív és helyszíni ellenőrzés útján az MVH ellenőrzi.

(2) A támogatási feltételeknek való megfelelés ellenőrzése során a 796/2004/EK bizottsági rendelet 25. cikkében, 26. cikk (2) bekezdésének c) pontjában, illetve (3)-(4) bekezdéseiben, a 27. cikkében, a 34. cikkében, valamint a 35. cikk (2) bekezdésének c) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.

(3) Az ellenőrzések során a támogatási feltételeknek való meg nem felelés esetén a támogatási összeg meghatározása során a 796/2004/EK bizottsági rendelet 57. és 60. cikke szerinti eljárást kell alkalmazni.

(4) A juh ENAR rendelet 11. §-a szerinti nyilvántartási és bejelentési kötelezettség előírásainak megsértése esetén, amennyiben az eltérés a rendeletben meghatározotthoz képest

a) 50%-nál nagyobb, a támogatási összeg 100%-ban megvonásra kerül,

b) 25% és 50% közötti eltérés esetén, az eltérés százalékos arányával megegyező a levonás mértéke.

VII. Fejezet

KEDVEZŐTLEN ADOTTSÁGÚ TERÜLETEKEN NYÚJTANDÓ ANYAJUH-TÁMOGATÁS

Anyajuh kiegészítő támogatás

32. §

(1) A támogatás termeléstől elválasztva, történelmi bázis alapján kerül megállapításra. A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

VIII. Fejezet

EGYSÉGES TERÜLETALAPÚ KIFIZETÉSEKHEZ KAPCSOLÓDÓ NÖVÉNYTERMESZTÉSI KIEGÉSZÍTŐ NEMZETI TÁMOGATÁSOK

Általános feltételek

33. §

(1) A 2. § ha), ia), j) és ka) pontjaiban meghatározott, termeléshez kötött növénytermesztési kiegészítő nemzeti támogatás (a továbbiakban: termeléshez kötött nemzeti kiegészítő támogatás) csak olyan területekre igényelhető, amelyekre egyébként az R. alapján egységes területalapú támogatást (SAPS) is igényeltek.

(2) A termeléshez kötött kiegészítő támogatás igénybevételével kapcsolatos kötelezettségek teljesítésére az R.-ben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

(3) A 2. § h) pont ha) alpontjában és i) pont ia) alpontjában meghatározott támogatások esetén a vetési időre az 1973/2004/EK bizottsági rendelet 45. cikkében meghatározott legkésőbbi időpontot kell alkalmazni.

(4) A termeléshez kötött kiegészítő támogatást az R.-ben meghatározott egységes területalapú támogatás igénylésével azonos módon és egyidejűleg, az e rendelet 7. § (1) bekezdés b) pontjában leírtak szerint lehet igényelni 2008. május 15-éig.

(5) Az MVH a támogatási kérelem befogadásáról az R. 7. § (5) bekezdésének megfelelően igazolást állít ki.

(6) A termeléshez kötött kiegészítő támogatások ellenőrzése során az MVH az R.-ben foglaltak szerint jár el.

(7) A termeléshez kötött kiegészítő támogatások ellenőrzései alapján alkalmazandó jogkövetkezményekre az R. 14. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

34. §[2]

Az egységes területalapú kifizetésekhez kapcsolódó bármely jogcímen megítélt növénytermesztési kiegészítő nemzeti támogatások esetén a R. 6. §-ában leírtak szerint a termelő köteles betartani az egységes területalapú támogatások és egyes vidékfejlesztési támogatások igényléséhez teljesítendő "Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot" fenntartásához szükséges feltételrendszer, valamint az állatok állategységre való átváltási arányának meghatározásáról szóló 50/2008. (IV. 24.) FVM rendelet (a továbbiakban: HMKÁ rendelet) által rögzített előírásokat. Amennyiben a termelő nem teljesíti a HMKÁ rendeletben rögzített követelményeket, a 796/2004/EK bizottsági rendeletben meghatározott jogkövetkezmények alkalmazandók. Az egységes területalapú támogatás vonatkozásában alkalmazott jogkövetkezmény mértéke egységesen alkalmazandó valamennyi, a rendeletben meghatározott növénytermesztési kiegészítő nemzeti támogatás esetén.

35. §

(1) Amennyiben a kérelem által lefedett terület hasznosítása vonatkozásában a támogatási kérelem benyújtását követően a mezőgazdasági termelő személye megváltozik, arról a kérelmet benyújtó mezőgazdasági termelő a változást követő 10 munkanapon belül bejelentést köteles tenni az MVH részére. Amennyiben ezt elmulasztja, a Tv. 71. §-a alapján az MVH mulasztási bírságot vethet ki.

(2) A bejelentést kizárólag az MVH által közzétett formanyomtatványon lehet benyújtani.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazása esetén a kérelmet benyújtó mezőgazdasági termelőnek a (2) bekezdés szerinti bejelentéshez csatolnia kell a területet hasznosításba vevő mezőgazdasági termelő nyilatkozatát a támogatási feltételek teljesítésére vonatkozó kötelezettségek betartásáról.

Egyes szántóföldi növények termeléstől elválasztott támogatása

36. §

(1) A 2. § g) és l) pontja szerinti növények után nyújtható támogatás termeléstől elválasztva, történelmi bázis alapján kerül megállapításra. A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott egységes mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

Dohánytermesztés támogatása

37. §

(1) A 2. § h)-i) pontjai szerinti támogatás termeléshez kötött, illetve történelmi bázis alapján termeléstől elválasztott támogatásként vehető igénybe.

(2)[3] A termeléshez kötött támogatás esetében támogatható területnek számít a szélső dohánysorok által határolt terület abban az esetben, ha a művelő út a kezdő és a befejező sorok kivételével minimum 16 dohánysoronként van kialakítva, melynek szélessége nem haladja meg a 3,8 métert, a tábla végi fordulókban a 8 métert. Amennyiben a művelő út meghaladja az itt meghatározott, technológiailag javasolt méreteket, az utak által határolt dohányterületeket külön parcellákként kell a kérelemben feltüntetni.

(3) Az átlagtermés számításánál a (2) bekezdés hatálya alá tartozó területeket dohánnyal beültetett területeknek kell tekinteni.

Termeléshez kötött támogatás feltételei

38. §

A külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatás folyósítható azon területek után,

a) amelyeken Virginia vagy Burley dohányt termesztenek;

b) amelyeken az állományt legalább a rendes növekedési feltételek melletti betakarításig megőrzik, és azt be is takarítják;

c) amelyekről betakarított nyersdohányra a termelői csoporttal e rendeletben foglaltak szerint írásbeli szerződést kötöttek; és

d) amely tekintetében a termelői csoport írásban igazolja az MVH felé, hogy a termelői csoport tagja

da) a dohány fajtájának megjelölésével termesztési kötelezettségének eleget tett, valamint

db) mekkora területen termesztett a szerződésben foglaltak szerint dohányt, és e területről melyik fajtából mekkora mennyiséget értékesített a dohánytermelői csoport részére; és

e) amelyre a termelői csoport viszontszerződéssel rendelkezik az elsődleges feldolgozóval.

39. §

(1) Az a termelő jogosult a támogatás teljes összegére, aki a teljes betakarítható dohánytermést betakarította, és aki (amely) legalább 1,45 tonna/hektár dohányt értékesített a termelői csoport részére.

(2) Amennyiben a dohánytermelő 1,25-1,44 tonna/hektár átlagtermés figyelembevételével megállapított dohányt értékesített a dohánytermelői csoport részére, úgy a támogatás mértéke a teljes hektáronkénti támogatási összeg 85%-a.

(3) Amennyiben a dohánytermelő 1-1,24 tonna/hektár átlagtermés figyelembevételével megállapított dohányt értékesített a dohánytermelői csoport részére, úgy a támogatás mértéke a teljes hektáronkénti támogatási összeg 75%-a.

(4) Amennyiben a dohánytermelő 1 tonna/hektár átlagtermés figyelembevételével megállapítottnál kevesebb dohányt értékesített a dohánytermelői csoport részére, úgy számára támogatás nem jár.

(5) A (2)-(3) bekezdésekben foglalt arányosítást dohányfajtánként külön-külön kell figyelembe venni.

(6) A terméskiesést a termelő a 12. § szerinti módon igazolhatja.

40. §

(1) A termelői csoport - ideértve az előzetesen elismert termelői csoportot is - termelők és dohányfajták szerinti lebontásban 2008. június 30-áig köteles az MVH-nak benyújtani a termelői csoport tagjaival kötött termeltetési szerződéseket, valamint az elsődleges feldolgozóval kötött értékesítési szerződést.

(2) A termelői csoporttal kötött dohánytermeltetési szerződés csak abban az esetben fogadható el, ha legalább a következőket tartalmazza:

a) a szerződő felek adatai,

b) a szerződő felek regisztrációs száma,

c) a termelt dohány fajtája,

d) a dohánytermő terület nagysága hektárban, két tizedesjegy pontossággal,

e) a termelők hozzájáruló nyilatkozatát az adataik kezeléséről.

(3) A termelői csoport - ideértve az előzetesen elismert termelői csoportot is - a zöldbimbós állapotot követően, de legkésőbb 2008. október 1-jéig köteles a dohánytermő területe állapotát a helyszínen felmérni, és nyilatkozni arról, hogy a dohánytermő területet a szerződésben foglaltak szerint művelik. A helyszíni szemlére meg kell hívni a termelői csoporttal szerződéses kapcsolatban álló elsődleges feldolgozót is. A nyilatkozat legalább a következőket tartalmazza:

a) a szerződő felek adatai,

b) a szerződő felek regisztrációs száma,

c) a dohánytermő területre vonatkozó legfontosabb megállapítások,

d) a helyszíni szemlén részt vevők aláírása.

(4) A helyszíni ellenőrzés eredményeit a termelői csoport által beküldendő igazolás kiállításakor figyelembe kell venni.

(5) A termelői csoport köteles az általa felvásárolt összes dohányt viszontszerződés alapján elsődleges feldolgozónak értékesíteni.

(6) Amennyiben a termelő az elháríthatatlan külső ok (vis maior) esetén alkalmazandó egyes szabályokról, valamint egyes agrár tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 44/2007. (VI. 8.) FVM rendelet (a továbbiakban: vis maior rendelet) alapján elháríthatatlan külső ok (vis maior) bekövetkezéséről káresemény igazolási kérelmet nyújt be, köteles parcellák szerinti bontásban az MgSzH illetékes területi szervét a dohánybetakarítás befejezéséről vagy annak várható időpontjáról értesíteni. Az értesítésről a termelő úgy köteles gondoskodni, hogy arról az MgSzH illetékes területi szerve a dohánybetakarítás befejező napjáig tudomást szerezzen.

(7) Az MgSzH illetékes területi szerve a bejelentésben szereplő időpontot követő 15 napon belül:

a) a helyszínen ellenőrzi hogy a termelő a termést - az iparilag hasznosíthatatlan részek (így különösen a kacs levél) kivételével - ténylegesen betakarította-e, és

b) a kár mértékét - a vis maior rendelet 3. § (2) bekezdésében foglaltak megfelelő alkalmazásával - ismételten igazolja.

(8) Az MgSzH a kérelem benyújtásáról, valamint a helyszíni ellenőrzés lebonyolításának feltételrendszeréről internetes honlapján közleményt tesz közzé.

(9) A termelő a bejelentésben megjelölt parcellák esetében az ellenőrzés lebonyolítására rendelkezésre álló időtartam alatt, illetve annak befejezéséig köteles biztosítani azokat a feltételeket, amelyek a (7) bekezdésben foglaltak ellenőrzéséhez szükségesek.

(10) A termelő az MgSzH illetékes területi szerve által kiállított igazolás alapján a vis maior rendeletben foglaltak szerint az elháríthatatlan külső ok (vis maior) bekövetkezéséről ismételt bejelentést tesz az R. 17. §-a szerint az MVH azon kirendeltségéhez, amelyhez a támogatási kérelmet benyújtották.

(11) Az elháríthatatlan külső ok (vis maior) bejelentéssel érintett parcellák esetében a támogatásra való jogosultságot, illetve annak mértékét - a (13) bekezdésben foglalt eset kivételével - a (6)-(10) bekezdésben foglaltak szerint ismételten ellenőrzött és ennek alapján kiadott igazolás alapján kell megállapítani.

(12) Amennyiben a termelő a (6) vagy a (9) bekezdésben foglaltakat nem teljesíti, az MgSzH illetékes területi szerve az igazolás kiadását - e körülményre hivatkozással - megtagadja.

(13) Amennyiben az MgSzH illetékes területi szerve az ellenőrzést a (7) bekezdésben foglaltak szerinti időtartamon belül nem végzi el, a termelő mentesül a (9) bekezdésben foglalt kötelezettségének teljesítése alól és az MgSzH nem állíthatja ki a (7) bekezdés szerinti igazolást. Ebben az esetben a támogatásra való jogosultság, valamint a támogatás összegének megállapításakor az MgSzH illetékes területi szerve által korábban kiadott igazolásban már megállapított kármértéket kell figyelembe venni.

41. §

(1) A 38. § d) pontja szerinti igazolás legalább a következőket tartalmazza:

a) a szerződő felek, illetve jogutódjának adatait,

b) a szerződő felek, illetve a jogutód regisztrációs számát,

c) a termelő által a termelői csoportnak az igazolás kiállításáig értékesített nyersdohány fajtáját, mennyiségét tonnában két tizedesjegy pontossággal, és a termést adó terület nagyságát hektárban két tizedesjegy pontossággal,

d) a termelő nyilatkozatát, miszerint egyetért az igazolásban foglaltakkal, valamint

e) a termelői csoport képviselőjének és a termelőnek az aláírását.

(2) A 38. § d) pontja szerinti igazolásokat dohányfajtánként egy alkalommal, legkésőbb 2009. március 1-jéig kell az MVH Központi Hivatalához benyújtani.

A termeléstől elválasztott támogatás feltételei

42. §

(1) A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

Héjas gyümölcsűek termesztésének támogatása

43. §

(1) A 2. § j) pontja szerinti héjas gyümölcsűek termesztéséhez nyújtható támogatás kizárólag termeléshez kötött támogatásként igényelhető. A támogatás azon területek után folyósítható,

a) amelyen a következő héjas gyümölcsűeket termesztik:

aa) a 0802 11 és a 0802 12 KN kód alá tartozó mandula,

ab) a 0802 21 és a 0802 22 KN kód alá tartozó mogyoró,

ac) a 0802 31 és a 0802 32 KN kód alá tartozó dió;

b) amely ültetvények egybefüggő területe eléri vagy meghaladja a 0,3 ha-t;

c) amelynek minimális faállomány-sűrűsége meghaladja dió esetében a hektáronkénti 80 fát, mogyoró esetében hektáronként a 400 bokrot, mandula esetében hektáronként 200 fát.

(2) A támogatás mértéke külön jogszabályban kerül meghatározásra.

Rizs termesztésének támogatása

44. §

A 2. § k) pontja szerinti támogatás termeléshez kötött, illetve történelmi bázis alapján termeléstől elválasztott támogatásként vehető igénybe.

Termeléshez kötött támogatás feltételei

45. §

(1) A külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatás folyósítható azon területek után,

a) amelyeken rizst termesztenek, és

b) amelyeken az állományt legalább a rendes növekedési feltételek melletti virágzás kezdetéig megőrzik.

(2) A támogatás feltétele, hogy a mezőgazdasági termelő eleget tegyen az 1973/2004/EK bizottsági rendelet 12. cikk b) pontjában foglaltaknak.

A termeléstől elválasztott támogatás feltételei

46. §

(1) A mezőgazdasági termelő az egyéni történelmi bázisa alapján külön jogszabályban meghatározott mértékű támogatásra jogosult.

(2) A mezőgazdasági termelőt termelési kötelezettség nem terheli.

IX. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

47. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.

(2)[4] E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egységes területalapú támogatásokhoz (SAPS) kapcsolódó 2007. évi kiegészítő nemzeti támogatások (top up) igénybevételével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 29/2007. (IV. 20.) FVM rendelet hatályát veszti azzal, hogy rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben alkalmazni kell.

(3) E rendeletet az az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból finanszírozott egységes területalapú támogatásokhoz kapcsolódó 2008. évi kiegészítő nemzeti támogatás igénybevételével kapcsolatos külön bizottsági határozatra figyelemmel, azzal együttesen kell alkalmazni.

(4)[5]

(5) E rendelet hatálybalépését követő napon a (4) bekezdés hatályát veszti.

Az Európai Unió jogának való megfelelés

48. §

Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:

a) a Tanács 1782/2003/EK rendelete (2003. szeptember 29.) a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezőgazdasági termelők részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról, továbbá a 2019/93/EGK, 1452/2001/EK, 1453/2001/EK, 1454/2001/EK, 1868/94/EK, 1251/1999/EK, 1254/1999/EK, 1673/2000/EK, 2358/71/EGK és a 2529/2001/EK rendeletek módosításáról;

b) a Bizottság 1973/2004/EK rendelete (2004. október 29.) az 1782/2003/EK tanácsi rendelet IV. és IVa. címeiben meghatározott támogatási rendszereket, továbbá a pihentetett terület alapanyag-termelésre való használatát illetően ugyanezen rendelet alkalmazásának részletes szabályozásáról.

Gráf József s. k.,

földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

Lábjegyzetek:

[1] * Szabályozására lásd 39/2008. (III. 29.) FVM rendelet.

[2] Megállapította az 50/2008. (IV. 24.) FVM rendelet 13. §-a. Hatályos 2008.05.02.

[3] Megállapította a 74/2008. (VI. 14.) FVM rendelet 1. § - a. Hatályos 2008.06.17.

[4] Módosította az 51/2008. (IV. 24.) FVM rendelet 14. § (4) bekezdése. Hatályos 2008.05.02.

[5] Hatályon kívül helyezte e rendelet 47. § (5) bekezdése. Hatálytalan 2008.04.08.

Tartalomjegyzék