722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelet
egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés g) és h) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 2. pontjában foglalt felhatalmazás alapján,
a 4. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 5., 20., 21. és 22. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
az 5. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 3., 5., 13. és 15. alpontjában, a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény 15. §-ában, valamint a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvény 4. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,
a 6. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 7. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés j), o) és u) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 8. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés v) pontjában,
a 9. alcím és 18. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 8. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 10. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 11. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 30. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 12. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. alpontjában, a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés a) pontjában, a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 41/A. § c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 13. alcím tekintetében a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat kötelező hatályának korábbi elismerése alapján,
a 14. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 24. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 15. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 19. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 16. alcím tekintetében a vasútnak nem minősülő egyéb kötöttpályás közlekedésről szóló 2015. évi CII. törvény 24. § (1) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 17. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (3) bekezdés k) pontjában és 73/B. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 19. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 6. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 20. alcím tekintetében víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés r) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 21. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 22. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet módosítása
1. § A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet] 15. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:
"A légiközlekedési hatóság engedélye, valamint a polgári légi közlekedéshez kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről szóló, 2011. november 3-i 1178/2011/EU bizottsági rendeletben meghatározott bejelentett képzési szervezetek esetében a képzési tevékenység bejelentése, a következő személyek képzéséhez szükséges:"
2. § A 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet 26/A. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Nemzeti Repülésbiztonsági Program alapján kidolgozott, a légiközlekedési hatóság által elfogadott Repülésbiztonság-irányítási Rendszert kell működtetnie valamennyi)
"a) légiközlekedési szakszemélyzet - kivéve az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet I. melléklet 1. pont c), e), f), h), i) alpontjaiban és 2. pontjában meghatározott légijárművek vezetői - képzésére engedéllyel rendelkező képzési szervezetnek, amely szolgáltatásának ellátása közben repülésbiztonsági kockázat merülhet fel,"
3. § A 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendelet 29. §-a a következő e) ponttal egészül ki:
(E rendelet)
"e) a polgári légiközlekedéshez kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről szóló, 2011. november 3-i 1178/2011/EU bizottsági rendeletnek"
(a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.)
2. A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről szóló 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet módosítása
4. § Hatályát veszti a víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről szóló 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet] 10. § (1) bekezdése.
5. § A 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
3. A vasúti társaságok kötelező baleseti kárfedezeti képességének biztosításáról szóló 271/2007. (X. 19.) Korm. rendelet módosítása
6. § A vasúti társaságok kötelező baleseti kárfedezeti képességének biztosításáról szóló 271/2007. (X. 19.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdés a) pontjában a "biztosítási szerződés különös szerződési feltételeket" szövegrész helyébe a "biztosítási szerződés általános és különös szerződési feltételeket" szöveg lép.
4. A közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről szóló 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
7. § A közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről szóló 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"10. § A 2-4. §, valamint a 6-8/A. § alapján kiszabott közigazgatási bírság összegét a bírságot kiszabó döntés véglegessé válásától számított 30 napon belül az Országos Rendőr-főkapitányság ORFK Központosított bírságbevételek megnevezésű, 10032000-01040061-00000000 számú, Magyar Államkincstárnál vezetett központosított beszedési számlára kell befizetni."
5. A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosítása
8. § A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet] 16. § (8) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"h) az 561/2006/EK rendeletnek a maximális napi és heti vezetési időre, a minimum szünetekre, valamint a napi és heti pihenőidőre vonatkozó minimumkövetelmények tekintetében és a 165/2014/EU rendeletnek a menetíró készülékkel történő helymeghatározás tekintetében történő módosításáról szóló, 2020. július 15-i (EU) 2020/1054 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek"
(a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.)
9. § (1) A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(2) A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
(3) A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
(4) A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 8. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.
(5) A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 14. melléklete helyébe a 6. melléklet lép.
6. A vasúti társaságok nem vasúti balesetből eredő károk fedezésére szolgáló kötelező kárfedezeti képességének biztosításáról szóló 6/2010. (I. 21.) Korm. rendelet módosítása
10. § A vasúti társaságok nem vasúti balesetből eredő károk fedezésére szolgáló kötelező kárfedezeti képességének biztosításáról szóló 6/2010. (I. 21.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdés a) pontjában a "biztosítási szerződés különös szerződési feltételeket" szövegrész helyébe a "biztosítási szerződés általános és különös szerződési feltételeket" szöveg lép.
7. A repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet módosítása
11. § A repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet] 20. § (1) bekezdés b) pontjában a "megkezdéstől számított öt éven belül" szövegrész helyébe a "megkezdéstől számított nyolc éven belül" szöveg lép.
12. § A 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet a következő 43/D. §-sal egészül ki:
"43/D. § E rendeletnek az egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód. Kr.) módosított rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre, valamint a Mód. Kr. hatálybalépése előtt megkezdett építési tevékenységre is alkalmazni kell."
8. A polgári légiközlekedés védelmének szabályairól és a Légiközlekedés Védelmi Bizottság jogköréről, feladatairól és működésének rendjéről szóló 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet módosítása
13. § A polgári légiközlekedés védelmének szabályairól és a Légiközlekedés Védelmi Bizottság jogköréről, feladatairól és működésének rendjéről szóló 169/2010. (V.11.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet] 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A légiközlekedés védelmében közreműködő szervezeteknek a Nemzeti Polgári Légiközlekedés Védelmi Programban foglaltak alapján kidolgozott jóváhagyott védelmi programmal, az ahhoz kapcsolódó belső védelmi minőségbiztosítási programmal és védelmi képzési tervvel kell rendelkezniük, amelynek hiánya esetén légiközlekedési tevékenység ellátásához szükséges engedély nem adható ki. A védelmi program az uniós légiközlekedés védelmi jogszabályokban, valamint a nemzeti légiközlekedés védelmi programokban foglalt előírások adott szervezetnél történő végrehajtásának részletes eljárási rendjét tartalmazza. A védelmi programot a polgári légi közlekedés védelmének közös szabályairól és a 2320/2002/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2008. március 11-i 300/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 300/2008/EK rendelet) mellékletében meghatározott közös alapkövetelményi pontok alapján az ott feltüntetett sorrendben kell felépíteni a légiközlekedés védelmében közreműködő szervezetekre vonatkozó végrehajtási feladatokkal részletezve."
14. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az együttműködő hatóságok, a légiközlekedés védelmében közreműködő szervezetek továbbá a repülőtéri állandó belépő kártyával vagy repülőszemélyzeti azonosító kártyával rendelkező személyek haladéktalanul értesítik a szervezet védelmi tisztjét, ha észlelik, hogy a védelmi tervben, az ahhoz kapcsolódó belső védelmi minőségbiztosítási programban, a védelmi képzési tervben vagy a repülőtér rendben foglalt előírásokat megsértették, vagy azokat nem az előírás szerint hajtották végre. A védelmi tiszt az előírások megsértésének súlyosságától függően értesíti a légiközlekedési hatóságot (a továbbiakban: légiközlekedés védelmi esemény)."
15. § (1) A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A repülőtér üzemben tartója alaptevékenységével összefüggésben)
"a) kialakítja a 300/2008/EK rendelet I. melléklet 1.1.2. pontjában meghatározott területeket, amelyeknek a leírását a védelmi terv vagy a repülőtér rend tartalmazza,"
(2) A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdés j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A repülőtér üzemben tartója alaptevékenységével összefüggésben)
"j) kiállítja a repülőtér légi oldalára vonatkozó belépési engedélyeket a személyek ellenőrzését végző hatóságokkal együttműködve, azok engedélye esetén,"
(3) A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdés m) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A repülőtér üzemben tartója alaptevékenységével összefüggésben)
"m) ellenőrzi a repülőtér légi oldalán tartózkodó személyek tartózkodási jogosultságát"
(4) A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 17. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az (1) bekezdés e) pontjában megjelölt utasok és utasoktól eltérő személyek részére a védelmi ellenőrzést végző szervezetnek biztosítani kell, hogy az érintett személyek panasszal élhessenek az átvizsgálás végrehajtásával kapcsolatban."
16. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 23. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A repülőtéri személyazonosító kártya iránti kérelem tartalmazza, hogy a kérelmező a repülőtér meghatározott zónáiban milyen tevékenységet végez. A repülőtéri személyazonosító kártya kiadásának feltétele a sikeres védelmi háttérellenőrzés megléte, valamint a tevékenység ellátásához szükséges légiközlekedés védelmi képzés igazolása. A kártya kiállítását megelőzően a repülőtér üzemben tartója az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv, az AH, a TEK és - nemzetközi repülőtér esetében - a vámhatóság hozzájárulását kéri, az engedély megtagadása esetén a kártya nem állítható ki. A személyazonosító kártya időbeli hatálya két év."
17. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 29. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló kormányrendelet alapján az I-VI. osztályú repülőterek esetében a légi oldalon elkülönített területeket lehet kijelölni, amelyet a védelmi tervben kell szabályozni. Az elkülönített területeknél a jól beazonosítható határokat a védelmi terv térképmellékletében fel kell tüntetni, valamint az elkülönített területekre való belépés szabályait és az alternatív intézkedéseket az üzemeltetőnek részleteznie kell."
18. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 34. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A C (2015) 8005 bizottsági végrehajtási határozat 6.2.1. pontja alapján meghatározott mentességeket a légiközlekedési hatóság adja ki. A 2015/1998/EU bizottsági végrehajtási rendelet 6.8.2.2. és 6.8.5. pontjában említett uniós légiközlekedés védelmi ellenőrzéseket a légiközlekedési hatóság vagy az uniós adatbázisban jóváhagyott uniós védelmi ellenőr hajtja végre. Az ACC3, az RA3 és KC3 kijelölés eljárása során a légiközlekedési hatóság az uniós védelmi ellenőr jelentését figyelembe veszi."
19. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"35. § A kérelemhez csatolni kell a meghatalmazott ügynök védelmi tisztjének kinevezését, valamint a védelmi programot. A védelmi programban foglaltak teljesülését a légiközlekedési hatóság ellenőrzi."
20. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 23. alcíme a következő 37/A. §-sal egészül ki:
"37/A. § A légifuvarozói posta és légifuvarozói anyag légiközlekedés-védelmi ellenőrzéséért a légitársaság felelős."
21. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet 38. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A repülőtéri készletek ismert beszállítóinak elfogadását és az (EU) 2015/1998 bizottsági végrehajtási rendelet mellékletének 9.1.3. pontja szerinti ellenőrzését a repülőtér üzemben tartója végzi, valamint valamely másik az Európai Unió területén fekvő repülőtér által jóváhagyott repülőtéri készlet ismert beszállítója helyszíni ellenőrzésének jelentését a repülőtér üzemeltető figyelembe veheti. Ebben az esetben a repülőtér védelmi programjának tartalmaznia kell az ismert beszállító kinevezésének eljárását, légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzését és tevékenységének felügyeletét, valamint a repülőtéri készlet légiközlekedés védelmi ellenőrzésére utaló jelzések leírását."
22. § A 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet
a) 3. § (1) bekezdésében az "a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény 25. § (1) bekezdése alapján" szövegrész helyébe az "a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 10. § (1) bekezdése alapján" szöveg,
b) 3. § (2) bekezdésében a "köztisztviselő" szövegrész helyébe a "kormánytisztviselő" szöveg,
c) 3. § (4) bekezdésében a "köztisztviselő" szövegrész helyébe a "kormánytisztviselő" szöveg,
d) 6. § (4) bekezdésében a "polgári légiközlekedés védelmének közös szabályairól és a 2320/2002/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2008. március 11-i 300/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletből" szövegrész helyébe a "300/2008 EK rendeletből" szöveg,
e) 13. § o) pontjában a "polgári légiközlekedés védelmének közös szabályairól és a 2320/2002/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2008. március 11-i 300/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek (a továbbiakban: 300/2008/EK rendelet)" szövegrész helyébe a "300/2008 EK rendeletből" szöveg,
f) 13. § s) pontjában a "2010/774/EU bizottsági határozat" szövegrész helyébe a "2015/8005/EU bizottsági végrehajtási határozat" szöveg,
g) 13. § w) pontjában az "a meghatalmazott ügynökkel" szövegrész helyébe az "az ismert szállítóval" szöveg,
h) 23. § (1) bekezdés b) pontjában a "továbbá érvényes repülési paranccsal és repülési tervvel az igénybe vett légijárműhöz, vagy annak fedélzetére" szövegrész helyébe a "továbbá annak igazolásával, hogy az adott napon és járaton való tartózkodása indokolt" szöveg,
i) 24. § (2) bekezdésében a "2010/774/EU bizottsági határozat 1.3.4. pontja" szövegrész helyébe a "2015/8005/EU bizottsági végrehajtási határozat 1.3.2.2. pontja" szöveg,
j) 24. § (3) bekezdésében a "Légiközlekedés Védelmi és Kényszerhelyzeti Tervben" szövegrész helyébe a "Repülőtéri Kényszerhelyzeti Tervben" szöveg,
k) 25. § (4) bekezdésében az "a végrehajtási határozat 1.3.3. és 1.3.4. pontjában" szövegrész helyébe az "a végrehajtási határozat 1.3.2. pontjában" szöveg,
l) 29. § (2) bekezdésében a "szigorított biztonsági területet" szövegrész helyébe a "szigorított védelmi területet" szöveg,
m) 30. § (3) bekezdésében az "évente" szövegrész helyébe az "ötévente" szöveg
lép.
23. § Hatályát veszti a 169/2010. (V. 11.) Korm. rendelet
a) 9. § (5) bekezdésében a "A légiközlekedés védelmében közreműködő szervezetek védelmi képzési tervüket a működésük megkezdése előtt 30 nappal, ezt követően naptári évenként a tárgyévet megelőző november 30-ig elkészítik és a légiközlekedési hatóság részére jóváhagyásra megküldik." szövegrész,
b) a 23. § (4) bekezdése.
9. A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának általános szabályairól szóló 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet módosítása
24. § A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának általános szabályairól szóló 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet 6/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A képző szerv honlapot működtet, melyen negyedéves frissítéssel közzéteszi a 2. § (1) bekezdés 7-9. pontja szerinti mutatószámokat. E mutatószámokat a képzési tevékenységét népszerűsítő felhívásokban is megjeleníti."
10. A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet módosítása
25. § (1) A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet] 4/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4/A. § (1) A Magyarország területét érintő,
a) díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjármű,
b) a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végző 7,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjármű, továbbá
c) a Magyarország területén végzett kabotázs fuvarozást végző tehergépjármű
az adott fuvarfeladatra (az üresfutást is beleértve) érvényes, a (3) bekezdés szerinti elektronikus fuvarregisztrációval (a továbbiakban: fuvarregisztráció) vehet részt a közúti forgalomban.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tehergépjármű üzembentartója vagy a szállító a Magyarország területén végzett szállítási feladat megkezdése, vagy a Magyarország területére történő belépés előtt a közlekedési hatóság által üzemeltetett nyilvánosan elérhető informatikai rendszerben (a továbbiakban: BIREG rendszer) a vállalkozás adatait - cégnév, székhely, tevékenységi vagy közösségi engedély adatai, és az adott vállalkozás szállítási tevékenységének a BIREG rendszerben történő rögzítésére jogosult felhasználók adatait és jogosultságait rögzíti (üzembentartói regisztráció).
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott tehergépjármű vezetője, vagy üzemben tartója,
a) Magyarország területére történő belépés és kilépés előtt, továbbá
b) magyarországi lerakodás vagy felrakodás esetén, a magyarországi lerakodáskor továbbá a magyarországi felrakodáskor a felrakodás befejezéséig
az adott szállítás adatait - felrakó és lerakó ország azonosító adatait - és az ehhez szükséges dokumentumokat a közlekedési hatóság által üzemeltetett BIREG rendszerben rögzíti, valamint feltölti.
(4) A CEMT engedélyt vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedélyt és a fuvarregisztráció elvégzéséről szóló, a BIREG rendszer által korábban megküldött visszaigazolást a díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző gazdálkodó szervezet a magyarországi felrakás helyén a feladónak, magyarországi lerakás helyén a címzettnek is bemutatja.
(5) Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett is vizsgálja a (4) bekezdésben foglalt engedély meglétét, időbeli hatályát és az adott árutovábbítási feladatnak való megfelelését, továbbá a fuvarregisztráció érvényességét.
(6) Ha a (4) bekezdésben foglalt engedély hiányzik, nem érvényes, vagy nem felel meg az adott árutovábbítási feladatnak, vagy a fuvarregisztrációt a tehergépjármű vezetője, vagy üzemben tartója nem végezte el, a feladó, a címzett azt a közlekedési hatóságnak vagy a vámhatóságnak, vagy a rendőrségnek a hiba észlelését követően azonnal bejelenti. A bejelentést kézhez vevő hatóság jogosult a felrakás és lerakás helyén megjelenni, továbbá intézkedni a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. §-a szerinti, valamint az ügyben indokoltnak tartott más eljárás megindítása iránt. Ha az engedély hiánya, érvénytelensége, hiányossága vagy a fuvarregisztráció elmulasztása, hiányossága az áru felrakásánál derül ki, a feladó jogosult az áru felrakását megtagadni.
(7) A magyarországi felrakás helyén a feladó, a magyarországi lerakás helyén a címzett a CEMT engedély részét képező fuvarnaplóra vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedélyre rávezeti a felrakás és a lerakás helyét, idejét, valamint az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását és ellátja a fel- vagy lerakóhely bélyegzőjével. Ezt követően a feladó, vagy a címzett a fuvarnaplóról vagy az engedélyről fénymásolatot készít, és azt a magyarországi felrakás vagy lerakás helyén vagy a címzett telephelyén a fuvarlevélhez csatoltan egy évig megőrzi, valamint a hatóság kérésére bemutatja (engedélykezelés)."
(2) A 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet 4/A. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A magyarországi felrakás helyén a feladó, a magyarországi lerakás helyén a címzett a CEMT engedéllyel vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedéllyel végzett fuvarozás esetén a BIREG rendszerben ellenőrzi a szállító által előzetesen feltöltött CEMT vagy Bilaterális engedély meglétét, továbbá, rögzíti a felrakás és a lerakás helyét, idejét, az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását, továbbá feltölti a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet (engedélykezelés)."
26. § A 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet 24. § (4) és (5) bekezdése helyébe a követező rendelkezések lépnek:
"(4) A tehergépjármű vezetője a jármű-tömegbizonylatot vagy az írásbeli nyilatkozatot átveszi, azt a szállítás időtartama alatt a tehergépjárművön tartja, és az ellenőrzést végző hatóság képviselőjének felszólítására bemutatja.
(5) A jármű-tömegbizonylat vagy az írásbeli nyilatkozat a fuvarlevél vagy a saját számlás menetlevél mellékletét képezi, azokat a fuvarozás (szállítás) befejezését követően - a kapcsolódó okmányokhoz csatoltan - meg kell őrizni. Fuvarlevél és saját számlás menetlevél hiányában a jármű-tömegbizonylatot és az írásbeli nyilatkozatot az üzembentartó egy évig megőrzi."
27. § A 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet 24. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Túlsúly megállapítása esetén a fizetendő bírság a jármű-tömegbizonylat vagy a nyilatkozat kiállítóját, ennek elmulasztása esetén a kiállításra kötelezettet terheli."
11. A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása
28. § A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet] a következő 28/A. §-sal egészül ki:
"28/A. § A "BE", "C", "CE", "C1", "C1E", "D", "DE", "D1" vagy "D1E" kategóriájú jármű vezetésére jogosító engedélyen nem kell feltüntetni az automata sebességváltóra vonatkozó korlátozást, ha a kérelmező már rendelkezik kézi sebességváltóval rendelkező jármű vezetésére jogosító engedéllyel az alábbi kategóriák legalább egyikében: "B", "BE", "C", "CE", "C1", "C1E", "D", "DE", "D1" vagy "D1E", továbbá a jártassági és magatartásvizsga során végrehajtotta az előírt tevékenységeket."
29. § A 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 121. §-a a következő h) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet a következő európai uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)
"h) a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2020. május 4-i (EU) 2020/612 bizottsági irányelv 1. cikke."
12. A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása
30. § A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet] 4. § (2a) bekezdése a következő f) és g) ponttal egészül ki:
(Közúti gépjármű-közlekedési hatóságként a közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár jár el:)
"f) a vizsgálóállomások auditálását végző szervezet ellenőrzése,
g) a díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló kormányrendelet szerinti elektronikus fuvarregisztrációs rendszer működtetése"
(során.)
31. § A 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 9. § (4) bekezdése a következő 77. ponttal egészül ki:
(A légiközlekedési hatóság hatósági feladatai a következők:)
"77. Ellátja az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet 70. és 71. cikkében a tagállamok számára meghatározott feladatokat."
32. § A 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 26. § (3) bekezdése a következő t) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"t) a légijárművek üzemben tartásához kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő meghatározásáról szóló, 2012. október 5-i 965/2012/EU bizottsági rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.)
33. § A 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdés 5. pontjában a "hajózási képesítések okmányainak kiállításával és" szövegrész helyébe a "hajózási képesítések és képesítő okmányok" szövegrész lép.
34. § Hatályát veszti a 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés b) pontja.
13. A Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat kihirdetéséről, valamint a belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szóló 177/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet módosítása
35. § A Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat kihirdetéséről, valamint a belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szóló 177/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 3. melléklet 4. pontjában a "8.2. fejezet szerinti vizsgáztatással" szövegrész helyébe a "8.2. fejezet szerinti vizsgáztatással és képesítő bizonyítványokkal" szöveg lép.
14. A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet módosítása
36. § A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet] 1/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1/A. § (1) Az auditálási tevékenységet a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság végzi.
(2) Az auditálási tevékenységet a közlekedési hatóság ellenőrzi.
(3) Az 1. §-ban meghatározott engedélyezési és auditálási eljárást nem kell lefolytatni a Magyar Honvédség és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint a rendvédelmi szervek által üzemeltetett olyan vizsgálóállomásnál, amelynél kizárólag a szervezetük üzemeltetésében levő járművek műszaki vizsgálatát végzik, ha a vizsgálóállomás teljesíti az engedélyezéshez és az auditáláshoz szükséges, e rendeletben meghatározott feltételeket."
37. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet a következő 2/A. §-sal egészül ki:
"2/A. § (1) Az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomás elismerése iránti kérelemről a közlekedésért felelős miniszter dönt.
(2) A kérelem legalább a következőket tartalmazza:
a) a kérelmező szervezet megnevezését székhelyének címét, elektronikus levelezési címét, telefonos elérhetőségét, adószámát, valamint képviselőjének nevét,
b) az országosan működtetett és a közlekedési hatóság érvényes engedélyével rendelkező műszaki vizsgáló állomásokat, azok címét,
c) a kérelem benyújtását megelőző egy naptári év tekintetében a b) pont szerinti vizsgálóállomások tevékenysége szüneteltetésének napjait.
(3) Ha az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomást működtető szervezet minden megyében és a fővárosban (a továbbiakban: közigazgatási terület) legalább egy, a közlekedési hatóság engedélyével rendelkező műszaki vizsgálóállomást működtet, - úgy, hogy egy időben legfeljebb két közigazgatási területen nem teljesíti a feltételt - a szervezetet országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomásként kell elismerni.
(4) Az elismerés a döntés véglegessé válásától számított egy évig érvényes, amely évenként meghosszabbítható, ha az elismerésre vonatkozó feltételek nem változtak.
(5) Az elismert országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomás minden, az elismerés szempontjából jelentős adatváltozást nyolc napon belül bejelent a közlekedésért felelős miniszternek.
(6) A közlekedési hatóság a lefolytatott ellenőrzése alapján, az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomáson elkövetett jogsértés esetén az ellenőrzés eredményéről tájékoztatja a közlekedésért felelős minisztert.
(7) A közlekedésért felelős miniszter az elismerést visszavonja, ha
a) az elismerés feltételei már nem állnak fenn,
b) azt az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomás kéri,
c) az (5) bekezdésben előírt bejelentési kötelezettségének az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomás nem tesz eleget,
d) a közlekedési hatóság ellenőrzése során megállapítást nyert, hogy az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomások részét képező műszaki vizsgálóállomások bármelyike a jogszabályokban meghatározott kötelezettségeit az első megszegéstől számított 2 éven belül további 4 esetben megszegte, vagy a vizsgálatok során a mérőműszereket jogellenesen befolyásolta, vagy szándékosan valótlan adatot rögzített."
38. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 5. § d) és e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A kérelem tartalmazza:)
"d) annak igazolását, hogy a kérelmező szervezet rendelkezik auditált vagy akkreditált státusszal,
e) a kérelmező szervezet által írásban meghatározott műszaki vizsgálattal kapcsolatos ügyviteli és vizsgálati technológiai eljárást, amely tartalmazza az ügyfélpanasz kezelését, továbbá a jótállási igény rendezésének leírását is."
39. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (1) A közlekedési hatóság az engedélyt akkor adja ki, ha a telephely megfelel a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről, továbbá a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló rendeletekben foglalt - a kérelmező szervezet által a 3. § (1) bekezdés c) pontja szerinti feladat elvégzéséhez szükséges - személyi és tárgyi feltételeknek.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott megfelelőséget - a vizsgálóállomások auditálásáról és akkreditált státuszának elfogadásáról szóló rendeletben foglaltak szerint -
a) az auditált státusz vagy
b) az akkreditált státusz
tanúsítja."
40. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 8. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az engedély - az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szerinti határozatban foglaltakon túl - tartalmazza:)
"c) az auditálás és az akkreditálás alapján megállapított járművizsgálati időszükségleteket és további feltételeket."
41. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet. 10. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(4) A vizsgálóállomás - az audit érvényességének lejárata előtt legalább 60 nappal - kérelmezheti az auditáló szervtől az auditált státusz felülvizsgálatát.
(5) Ha a kérelemre indult auditálás során az auditáló szerv azt állapítja meg, hogy a vizsgálóállomás nem felel meg az auditálási feltételeknek, úgy - a tevékenység szünetelése mellett - a vizsgálóállomás jogosult egyszeri alkalommal, 30 napon belül - a hiányosságok megszüntetése után - újbóli auditálást kérelmezni."
42. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § A közlekedési hatóság rendszeresen ellenőrzi, és az auditáló szerv kérelemre auditálja a vizsgálóállomás tevékenységét."
43. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"12. § Ha a vizsgálóállomás
a) akadályozza a hatósági ellenőrzést,
b) az információs rendszerekben rögzítendő, vállalkozásokra vonatkozó adatokban bekövetkezett változást nem jelenti be, vagy a bejelentést késedelmesen teljesíti,
c) az engedélyben szereplőtől eltérő kategóriájú járművet tanúsít, vagy az engedélyben szereplőtől eltérő eljárástípussal működteti a vizsgálóállomást,
d) műszerei mérésügyi szempontból nem megfelelőek,
e) a pénzügyi helyzete nem megfelelő, vagy
f) az auditált vagy akkreditált státusz megszűnése, visszavonása esetén a tevékenységét nem szünetelteti, vagy annak bejelentését elmulasztja,
a közlekedési hatóság a vizsgálóállomás működését 30 napra, a d) pont esetében a hiányosság megszüntetéséig felfüggeszti."
44. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Ha az auditált vagy akkreditált státusz megszűnése vagy visszavonása miatt került sor a tevékenység felfüggesztésre, úgy tevékenység csak sikeres auditálást vagy akkreditálást követően folytatható."
45. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 16. §-a a következő (5)-(10) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Azon engedéllyel rendelkező vizsgálóállomások, amelyek auditált státusszal kívánnak működni, 2020. december 31-ig az auditált státusz megszerzésére irányuló kérelmet terjeszthetnek elő a vizsgálóállomások auditálásáról és akkreditált státuszának elfogadásáról szóló rendelet szerint az auditáló szervnél. Azon vizsgáló állomások, amelyek jelen jogszabály hatálybalépése előtt érvényes auditált vagy akkreditált státusszal rendelkeznek, státuszuk az ezt igazoló dokumentumban feltüntetett határidő lejártáig hatályban maradnak, kérelmükhöz ezen dokumentum másolatát csatolni kell.
(6) A határidőig beérkezett kérelmekről az auditáló szerv 30 napon belül értesíti az engedélyező hatóságot. A kérelmet határidőben előterjesztő vizsgálóállomások auditált státuszát a feltételek vizsgálata nélkül elfogadottnak kell tekinteni a feltételeket vizsgáló, valós auditált státusz megszerzéséig, legfeljebb 2022. december 31-ig. A vizsgálóállomásnak a valós auditált státusz megszerzését a hatóságnál igazolnia kell.
(7) Azon engedéllyel rendelkező vizsgálóállomások, melyek akkreditált státusszal kívánnak működni, ezt 2020. december 31-ig bejelentik az engedélyező hatóságnak. A határidőben megtett bejelentés alapján az akkreditált státuszt 2022. december 31-ig az akkreditáció alapjául szolgáló feltételek vizsgálata nélkül is megadottnak kell tekinteni. A vizsgálóállomásnak a feltételeket vizsgáló, valós akkreditált státusz megszerzését a hatóságnál igazolnia kell.
(8) A közlekedési hatóság az engedélyt visszavonja azon vizsgálóállomás esetében, amely az (5) vagy (6) bekezdésben meghatározott feltételeknek a megadott határidőig nem tesz eleget.
(9) Az új vizsgálóállomás tevékenységének megkezdéséhez szükséges engedélyezési eljárás során 2020. december 31-ig az auditált státuszt a feltételek vizsgálata nélkül elfogadottnak kell tekinteni, és a vizsgálóállomásnak az (5) vagy (7) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni attól függően, hogy auditált vagy akkreditált státusszal kíván működni.
(10) Az új vizsgálóállomás tevékenységének megkezdéséhez 2021. január 1-től kezdődően az auditált vagy akkreditált státuszt igazolni kell."
46. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"17. § Ez a rendelet
a) a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról és a 2009/40/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/45/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv,
b) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 27-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezéseinek való megfelelést szolgálja."
47. § A 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 1. melléklete helyébe a 7. melléklet lép.
48. § Hatályát veszti a 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) 6. §-a,
b) 10. § (2) és (3) bekezdése,
15. A közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló 511/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
49. § A közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló 511/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 511/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet] 2. §-a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A járműhonosítási eljárás alkalmazásának további feltétele, hogy
a) a jármű - a külföldi hatóság által kiállított forgalmi engedély alapján - az ER. 2. § (9) bekezdésében, a mezőgazdasági és erdészeti járművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló, 2013. február 5-i 167/2013/EU parlamenti és tanácsi rendeletben, vagy a két- vagy háromkerekű járművek, vagy a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló, 2013. január 15-i 168/2013/EU parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott járműkategóriák - ideértve a G betűjelzéssel kiegészített alkategóriákat is - egyikébe tartozik,
b) a jármű megfelel - az Európai Unió területén történő első forgalomba helyezés időpontjában hatályos - adott járműkategóriára vonatkozó forgalomba helyezési követelmények és
c) az 1999. december 31. után nyilvántartásba vett M1 és N1 járműkategóriába tartozó járművek esetében a jármű rendelkezik megfelelőségi nyilatkozattal (COC okmánnyal) vagy a járműgyártó által a járművön elhelyezett adattáblával, amely igazolja a járműgyártó teljes járműre vonatkozó EK típus jóváhagyási eljárásának való megfelelőséget."
50. § Az 511/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 2. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) A járműhonosítási eljárás során vizsgálni kell, a jármű azonosító adatait, valamint az (1) bekezdés a) pontjában említett okmányait, továbbá meg kell állapítani és elektronikusan rögzíteni a jármű nyilvántartásba vételéhez szükséges - az ER. 1. számú melléklet II. részében foglalt "Műszaki adatlap"-on meghatározott - adatokat. A "Műszaki adatlap"-on fel kell tüntetni a (2) bekezdésben említett, a járműhonosítási eljárás alapjául szolgáló okmányok azonosítóit, valamint - gépjárművek esetén - a "Műszaki adatlapon" fel kell tüntetni a kilométer számláló műszer által jelzett értéket és a rögzítés időpontját (dátumát) is. Amennyiben a jármű által futott kilométerek száma meghaladja a 160 000 km-t, a gyártási évétől számított életkora meghaladja a 6 évet vagy szemmel láthatóan füstöl, a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló rendeletben meghatározott emissziómérés alapján ellenőrizni kell, hogy a jármű megfelel-e a gyári előírásoknak.
(3) Ha megállapításra kerül, hogy a jármű nem üzemképes, vagy az ER. 5. számú mellékletében meghatározott veszélyes hiba található rajta, valamint az emissziómérés során a járműgyártó által meghatározott határértékeket túllépi, vagy az Euro VI és Euro 6 (15-ös, 16-os környezetvédelmi osztályú, vagy magasabb benzin vagy dízel üzemű) vagy jobb besorolású motorral felszerelt gépkocsi esetén az OBD kiolvasás eredménye a jármű környezetterhelésére nézve a gyártó ajánlása alapján nem megfelelő, és a környezetet szennyezi, a közlekedési hatóság a "Műszaki adatlap" időbeli hatályaként a "Műszaki adatlap" kiadásának napját tünteti fel."
16. A vasútnak nem minősülő egyéb kötöttpályás közlekedési tevékenységet végző személyek és szervezetek kötelező baleseti kárfedezeti képessége biztosításának részletes szabályairól szóló 529/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
51. § A vasútnak nem minősülő egyéb kötöttpályás közlekedési tevékenységet végző személyek és szervezetek kötelező baleseti kárfedezeti képessége biztosításának részletes szabályairól szóló 529/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdés a) pontjában a "biztosítási szerződés különös szerződési feltételeket" szövegrész helyébe a "biztosítási szerződés általános és különös szerződési feltételeket" szöveg lép.
17. A légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
52. § A légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 100. § (4) bekezdésében az "a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légialkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról szóló 2003. november 20-i 2042/2003/EK bizottsági rendelet" szövegrész helyébe az "a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légi alkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról szóló, 2014. november 26-i 1321/2014/EU bizottsági rendelet" szöveg lép.
18. A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont kijelöléséről és feladatainak meghatározásáról szóló 284/2018. (XII. 21.) Korm. rendelet módosítása
53. § A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont kijelöléséről és feladatainak meghatározásáról szóló 284/2018. (XII. 21.) Korm. rendelet 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A vizsgaközpont 2021. december 31. napjáig jogosult a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokról szóló kormányrendelet szerinti szolgáltatások igénybevételére."
19. A vasúti vizsgaközpont kijelöléséről szóló 246/2019. (X. 24.) Korm. rendelet módosítása
54. § Hatályát veszti a vasúti vizsgaközpont kijelöléséről szóló 246/2019. (X. 24.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés b) pontja.
20. A hajózási vizsgaközpont kijelöléséről szóló 247/2019. (X. 24.) Korm. rendelet módosítása
55. § A hajózási vizsgaközpont kijelöléséről szóló 247/2019. (X. 24.) Korm. rendelet 4. § (2) bekezdésében a "2020. december 31. napjáig" szövegrész helyébe a "2021. december 31. napjáig" szöveg lép.
21. A vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról szóló 413/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet módosítása
56. § A vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról szóló 413/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 413/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet] 3. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A vasúti közlekedési tárgyú közbeszerzési eljárásokban az ajánlattevők részére kiadott műszaki leírásoknak meg kell felelniük a 3. mellékletben meghatározott alapvető követelményeknek."
57. § A 413/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet 19. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet - a Vtv.-vel együtt -)
"c) a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/797 európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk (2) bekezdésének"
(való megfelelést szolgálja.)
22. Záró rendelkezések
58. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(4) bekezdésben foglalt kivétellel - 2021. január 1-jén lép hatályba.
(2) A 9. § (1), (4) és (5) bekezdése, valamint a 2., 5. és 6. melléklet 2021. február 1-jén lép hatálya.
(3) A 9. § (2) és (3) bekezdése, valamint a 3. és 4. melléklet a kihirdetését követő 45. napon lép hatályba.
(4) A 25. § (2) bekezdése 2021. július 1-jén lép hatályba.
59. § (1) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezéseinek való megfelelést szolgálja.
(2) A 36. § tervezetének a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént.
60. § (1) Ez a rendelet a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2020. május 4-i (EU) 2020/612 bizottsági irányelv 1. cikkének való megfelelést szolgálja.
(2) Ez a rendelet a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/797 európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk (2) bekezdésének való megfelelést szolgálja.
61. § (1) E rendelet az 561/2006/EK rendeletnek a maximális napi és heti vezetési időre, a minimum szünetekre, valamint a napi és heti pihenőidőre vonatkozó minimumkövetelmények tekintetében és a 165/2014/EU rendeletnek a menetíró készülékkel történő helymeghatározás tekintetében történő módosításáról szóló, 2020. július 15-i (EU) 2020/1054 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(2) E rendelet a közös légiközlekedés-védelmi alapkövetelmények végrehajtásához szükséges részletes intézkedések meghatározásáról szóló, 2015. november 5-i (EU) 2015/1998 bizottsági végrehajtási rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(3) E rendelet a légijárművek üzemben tartásához kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről szóló, 2012. október 5-i 965/2012/EU bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(4) E rendelet a polgári légiközlekedéshez kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről szóló, 2011. november 3-i 1178/2011/EU bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
1. A 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet Melléklet 1. pont c) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az üzemeltetési engedély kiadásához az egyes tevékenységektől függően - az eljárási díj befizetésének igazolásán túl - a kérelem benyújtásához az alábbi okmányok és igazolások csatolása, illetve feltételek teljesítése szükséges: Közforgalmú személyszállítás esetében:)
"c) menetrendben, meghatározott útvonalon és időtartamban, legalább június 30-tól augusztus 31-ig, heti 5 napon át, napi 8 óra közforgalmú személyszállítási szolgáltatást valósít meg."
2. A 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet Melléklet 1. pontja a következő d) alponttal egészül ki:
(Az üzemeltetési engedély kiadásához az egyes tevékenységektől függően - az eljárási díj befizetésének igazolásán túl - a kérelem benyújtásához az alábbi okmányok és igazolások csatolása, illetve feltételek teljesítése szükséges: Közforgalmú személyszállítás esetében:)
"d) nyilatkozat arról, hogy nem képezi a személyszállítási szolgáltatás részét a hajóval végrehajtott, közlekedésbiztonsági vagy forgalmi okból nem indokolt - hirtelen, a megszokottnál gyorsabban végrehajtott fordulási, megállási, kitérési, irány- vagy sebességváltoztató - manőverek bemutatása."
2. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 6. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
[Sor- szám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ = rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, Sj = súlyos jogsértés) | A bírság összege, forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető] |
"6. | Nemzetközi közúti áruszállítási engedély, CEMT engedély és a hozzá szükséges igazolás, autóbuszos járati engedély | |||
a) hiánya, érvénytelensége (sérült, olvashatatlan, lejárt, korábban már felhasznált, a gépjárműadó 90%-a nem került megfizetésre) | RSJ | 800 000 | szállító, járművezető | |
b) szabálytalan használata, illetve eltérés az engedélyben foglaltaktól | ||||
c) a KR. 4/A. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott előzetes elektronikus regisztrációs kötelezettség teljesítésének elmulasztása | RSJ | 500 000 | szállító, járművezető | |
d) a KR. 4/A. § (5)-(7) bekezdésében a fel- és lerakóhelyekre előírt engedélykezelési és bejelentési kötelezettség teljesítésének elmulasztása | NSJ | 800 000 | szállító, járművezető | |
SJ | 300 000 | feladó, címzett" |
3. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
"3. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
Sor- szám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ=rendkívül súlyos jogsértés, NSJ= nagyon súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés, EJ=enyhébb jogsértés) | A bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető | |
A | Személyzet | ||||
A1 | A kalauzokra megállapított alsó korhatár be nem tartása | SJ | 100 000 | szállító | |
B | Vezetési időszakok | ||||
B1 | A 9 órás napi vezetési idő túllépése, ha a 10 órára történő meghosszabbítás nem megengedett | 9 h <...< 10 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
B2 | 10 h ≤...< 11 h | SJ | 60 000 | ||
B3 | 11 h < ... | NSJ | 150 000 | ||
B4 | A 9 órás napi vezetési idő 50%-os vagy nagyobb arányú túllépése legalább 4,5 órás szünet vagy pihenő beiktatása nélkül | 13 h 30 ≤ ... szünet/pihenő nélkül | RSJ | 300 000 | |
B5 | A 10 órás meghosszabbított napi vezetési idő túllépése, ha a meghosszabbítás megengedett | 10 h <...< 11 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
B6 | 11 h ≤...< 12 h | SJ | 60 000 | ||
B7 | 12 h ≤ ... | NSJ | 150 000 | ||
B8 | A 10 órás napi vezetési idő 50%-os vagy nagyobb arányú túllépése legalább 4,5 órás szünet vagy pihenő beiktatása nélkül | 15 h ≤ ... szünet/pihenő nélkül | RSJ | 300 000 | |
B9 | Az összeadódott heti vezetési idő túllépése | 56 h <...< 60 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
B10 | 60 h ≤...< 65 h | SJ | 60 000 | ||
B11 | 65 h ≤...< 70 h | NSJ | 150 000 | ||
B12 | Az összeadódott heti vezetési idő 25%-os vagy annál nagyobb arányú túllépése | 70 h ≤... | RSJ | 300 000 | |
B13 | Az összeadódott vezetési idő túllépése két egymást követő hét alatt | 90 h <...<100 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
B14 | 100 h ≤...<105 h | SJ | 60 000 | ||
B15 | 105 h ≤...<112 h 30 | NSJ | 150 000 | ||
B16 | Az összeadódott vezetési idő 25%-os vagy nagyobb arányú túllépése két egymást követő hét alatt | 112 h 30 ≤ ... | RSJ | 300 000 | |
B17 | 10 órás napi vezetési idő túllépése, ha a 9 órás napi vezetési idő 1 órával történő meghosszabbítása megengedett a munkáltató működési központjának vagy a járművezető saját tartózkodási helyének az elérése érdekében | 10 h <...< 11 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
11 h ≤...< 12 h | SJ | 60 000 | |||
12 h ≤...<15 h | NSJ | 150 000 | |||
15 h ≤ ... | RSJ | 300 000 | |||
B18 | 11 órás napi vezetési idő túllépése, ha a 9 órás napi vezetési idő 2 órával vagy a 10 órás napi vezetési idő 1 órával történő meghosszabbítása megengedett a munkáltató működési központjának vagy a járművezető saját | 11 h ≤...<11 h.30 | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
11 h 30 ≤ ... <12 h | SJ | 60 000 | |||
12 h ≤...<15 h | NSJ | 150 000 |
tartózkodási helyének az elérése érdekében | 15 h ≤ | RSJ | 300 000 | ||
B19 | 12 órás napi vezetési idő túllépése, ha a 10 órás napi vezetési idő 2 órával történő meghosszabbítása megengedett a munkáltató működési központjának vagy a járművezető saját tartózkodási helyének az elérése érdekében | 12 h ≤...<12 h 30 | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
12 h 30 ≤ .. <13 h | SJ | 60 000 | |||
13 h ≤...<15 h | NSJ | 150 000 | |||
15 h ≤... | RSJ | 300 000 | |||
B20 | Az összeadódott heti vezetési idő túllépése, ha az 1 órával történő meghosszabbítás megengedett a munkáltató működési központjának vagy a járművezető saját tartózkodási helyének az elérése érdekében | 57 h <...< 60 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
60 h ≤...< 65 h | SJ | 60 000 | |||
65 h ≤...< 70 h | NSJ | 150 000 | |||
70 h ≤... | RSJ | 300 000 | |||
B21 | Az összeadódott heti vezetési idő túllépése, ha a 2 órával történő meghosszabbítás megengedett a munkáltató működési központjának vagy a járművezető saját tartózkodási helyének az elérése érdekében | 58 h <...< 60 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
60 h ≤...< 65 h | SJ | 60 000 | |||
65 h ≤...< 70 h | NSJ | 150 000 | |||
70 h ≤... | RSJ | 300 000 | |||
C | Szünetek | ||||
C1 | A megszakítás nélküli vezetési idő 4,5 órás határának túllépése szünet tartása előtt | 4 h 30 <...< 5 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
C2 | 5 h ≤...< 5 h 30 | SJ | 30 000 | ||
C3 | 5 h 30 ≤...< 6 h | 60 000 | |||
C4 | 6 h ≤...< 6 h 30 | NSJ | 100 000 | ||
C5 | 6 h 30 ≤... | 250 000 | |||
D | Pihenőidők | ||||
D1 | Nem elegendő, 11 óránál rövidebb napi pihenőidő, ha a csökkentett napi pihenőidő nem megengedett | 10 h ≤...< 11 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D2 | 9 h 15 ≤...<10 h | SJ | 30 000 | ||
D3 | 8 h 30 ≤...<9 h 15 | 60 000 | |||
D4 | 7 h 45 ≤...<8 h 30 | NSJ | 100 000 | ||
D5 | ...< 7 h 45 | 250 000 | |||
D6 | Nem elegendő, 9 óránál rövidebb csökkentett napi pihenőidő, ha a csökkentés megengedett | 8 h ≤...< 9 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D7 | 7 h 30 ≤...< 8 h | SJ | 30 000 | ||
D8 | 7 h ≤...< 7 h 30 | 60 000 | |||
D9 | 6 h 30 ≤...< 7 h | NSJ | 100 000 | ||
D10 | ...< 6 h 30 | 250 000 | |||
D11 | Nem elegendő, 3 + 9 óránál rövidebb megosztott napi pihenőidő | 3 h + (8 h ≤...< 9 h) | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D12 | 3 h + (7 h 30 ≤...< 8 h) | SJ | 30 000 | ||
D13 | 3 h + (7h ≤...< 7 h 30) | 60 000 | |||
D14 | 3 h + (6 h 30 ≤...< 7 h) | NSJ | 100 000 | ||
D15 | 3 h + (...< 6 h 30) | 250 000 |
D16 | Nem elegendő, 9 óránál rövidebb napi pihenőidő több fős személyzet esetén | 8 h ≤...< 9 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D17 | 7 h 30 ≤...< 8 h | SJ | 30 000 | ||
D18 | 7 h ≤...< 7 h 30 | 60 000 | |||
D19 | 6 h 30 ≤...< 7 h | NSJ | 100 000 | ||
D20 | ...< 6 h 30 | 250 000 | |||
D21 | Nem elegendő, 24 óránál rövidebb csökkentett heti pihenőidő | 22 h ≤...< 24 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D22 | 21 h ≤...< 22 h | SJ | 30 000 | ||
D23 | 20 h ≤...< 21 h | 60 000 | |||
D24 | 19 h ≤...< 20 h | NSJ | 100 000 | ||
D25 | ...< 19 h | 250 000 | |||
D26 | Nem elegendő, 45 óránál rövidebb heti pihenőidő, ha a csökkentett heti pihenőidő nem megengedett | 42 h ≤...< 45 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D27 | 39 h ≤...< 42 h | SJ | 30 000 | ||
D28 | 36 h ≤...< 39 h | 60 000 | |||
D29 | 33 h ≤...< 36 h | NSJ | 100 000 | ||
D30 | ...< 33 h | 250 000 | |||
D31 | 6 egymást követő 24 órás időszak túllépése az előző heti pihenőidő után | ...< 3 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
D32 | 3 h ≤...< 6 h | SJ | 30 000 | ||
D33 | 6 h ≤...< 12 h | 60 000 | |||
D34 | 12 h ≤...< 18 h | NSJ | 100 000 | ||
D35 | 18 h ≤ ... | 250 000 | |||
E | Eltérés a 12-napos szabálytól (Nemzetközi, nem menetrend szerinti autóbuszjárat) | ||||
E1 | 12 egymást követő 24 órás időszak túllépése az előző rendszeres heti pihenőidő után | ...< 3 h | EJ | 10 000 | járművezető szállító |
E2 | 3 h ≤...< 6 h | SJ | 30 000 | ||
E3 | 6 h ≤ ... < 12 h | 60 000 | |||
E4 | 12 h ≤...< 18 h | NSJ | 100 000 | ||
E5 | 18 h ≤ ... | 250 000 | |||
E6 | 12 egymást követő 24 órás időszak után igénybe vett heti pihenőidő | 66 h ≤ ... < 67 h | SJ | 20 000 | járművezető szállító |
E7 | 65 h ≤ ... < 66 h | 60 000 | |||
E8 | 64 h ≤ ... < 65 h | NSJ | 100 000 | ||
E9 | ... < 64 h | 250 000 | |||
E10 | 22:00 óra és 6:00 óra között 3 órát meghaladó vezetési idő szünet tartása előtt, ha a járművet nem több fős személyzet vezeti | 3 h ≤ ... < 3 h 45 | SJ | 20 000 | járművezető szállító |
E11 | 3 h 45 ≤ ... < 4 h 30 | 60 000 | |||
E12 | 5 h 15 ≤ ... < 4 h 30 | NSJ | 100 000 | ||
E13 | 5 h 15 < ... | 250 000 | |||
F | Munkaszervezés | ||||
F1 | A bér és a megtett úthossz vagy a célba juttatás sebessége vagy a szállított áru mennyisége közötti kapcsolat | NSJ | 400 000 | szállító | |
F2 | A járművezető munkájának nem megfelelő szervezése vagy a szervezés elmaradása, illetve nem megfelelő utasítások a járművezető részére a jogszabály betartására vonatkozóan vagy az utasítások hiánya | NSJ | 200 000 | szállító | |
F3 | A rendszeres heti pihenőidő és a korábbi csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott, 45 óránál hosszabb heti pihenőidő járműben való eltöltése | NSJ | 400 000 | járművezető |
"
4. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
1. A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. mellékletében foglalt táblázat H5 sora helyébe a következő sor lép:
[Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ= rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés EJ= enyhe jogsértés) | Bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető] |
"H5 | Járművezetői kártya nélküli vezetés vagy a járművezető olyan járművezetői kártyával vezet, amelyet a valóságnak nem megfelelő nyilatkozatok és/vagy hamis okmányok alapján szerzett meg (úgy tekintendő, mintha járművezetői kártya nélkül vezetne) | RSJ | 800 000 | járművezető" |
2. A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. mellékletében foglalt táblázat I2 sora helyébe a következő sor lép:
[Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ= rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés EJ= enyhe jogsértés) | Bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető] |
"I2 | A járművezető nem tudja bemutatni az adott napra és az azt megelőző, jogszabály által meghatározott időszakra vonatkozóan rögzített információkat | NSJ | 400 000 | járművezető" |
3. A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. mellékletében foglalt táblázat I4 sora helyébe a következő sor lép:
[Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ= rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés EJ= enyhe jogsértés) | Bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető] |
"I4 | A járművezető nem tudja bemutatni az adott napon és az azt megelőző, jogszabály által meghatározott időszakra vonatkozó kézi feljegyzéseket és kinyomatokat | NSJ | 400 000 | járművezető" |
4. A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. mellékletében foglalt táblázat M5 sora helyébe a következő sor lép:
[Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ= rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés EJ= enyhe jogsértés) | Bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető] |
"M5 | Külső kalibrálási tevékenység végzése a közlekedési hatóság részére történő bejelentés vagy - amennyiben az szükséges - az illetékes közlekedési hatóság által egyedi kérelemre kiadott engedély nélkül | NSJ | 300 000 | a menetíró szerelő-műhely üzemeltetője" |
5. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 8. mellékletében foglalt táblázat 3. sora helyébe következő sor lép:
[Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A súlyosság foka (RSJ= rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés, EJ=enyhe jogsértés) | Bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény, mulasztás elkövetéséért felelőssé tehető] | |
3. | A 9. § (1) bekezdés f) pontjában hivatkozott jogszabály szerint a hatósági engedélyben feltüntetett megengedett legnagyobb össztömeg túllépése jármű vagy járműszerelvény esetében | ... < 5% | EJ | 50 000 | feladó felrakó szállító járművezető |
5% ≤ ... < 10% | SJ | 100 000 | |||
10% ≤ ... < 20% | M3, N3, vagy ilyen járműből is álló járműszerelvény esetén NSJ, M1, M2, N1, N2, vagy ilyen járműből is álló járműszerelvény esetében 15% alatt SJ, 15%-tól NSJ | 200 000 | |||
20% ≤ ...< 30% | M3, N3, vagy ilyen járműből is álló járműszerelvény esetén RSJ, M1, M2, N1, N2, vagy ilyen járműből is | 350 000 | |||
30% ≤ ... | álló járműszerelvény esetében 25% alatt NSJ, 25%-tól RSJ | 500 000 |
6. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
"14. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
A | B | C | D | E | F | |
Sorszám | Jogsértő magatartások személy és áruszállítást végző járművek esetén | A súlyosság foka (RSJ= rendkívül súlyos jogsértés, SJ= súlyos jogsértés) | A bírság összege forintban L1e-L7e, M1, O1, kategóriájú jármű, mezőgazdasági vontató és lassú jármű, valamint azok pótkocsija esetén | A bírság összege forintban N1, O2 kategóriájú jármű esetén | A bírság összege forintban N2, N3, O3, O4 kategóriájú jármű esetén | A bírság összege forintban M2, M3 kategóriájú jármű esetén |
1. | A jármű alvázát, futóművét, kerekét, gumiabroncsát, fékberendezését vagy kormányberendezé sét érintő komoly hiányosság | SJ | hiányosságonként 20 000 | hiányosságonként 40 000 | hiányosságonként 100 000 | hiányosságonként 150 000 |
2. | A jármű alvázát, futóművét, kerekét, gumiabroncsát, fékberendezését vagy kormányberendezé sét érintő veszélyes hiányosság | RSJ | hiányosságonként 50 000 | hiányosságonként 100 000 | hiányosságonként 300 000 | hiányosságonként 300 000 |
3. | A jármű 2. pontban fel nem sorolt szerkezeti elemeit érintő komoly hiányosság | SJ | hiányosságonként 10 000 | hiányosságonként 20 000 | hiányosságonként 50 000 | hiányosságonként 100 000 |
4. | A jármű 2. pontban fel nem sorolt szerkezeti elemeit érintő veszélyes hiányosság | RSJ | hiányosságonként 20 000 | hiányosságonként 40 000 | hiányosságonként 100 000 | hiányosságonként 150 000 |
5. | A rakományrögzítést érintő komoly hiányosság | SJ | hiányosságonként 10 000 | hiányosságonként 50 000 | hiányosságonként 100 000 | hiányosságonként 150 000 |
6. | A rakományrögzítést érintő veszélyes hiányosság | RSJ | hiányosságonként 20 000 | hiányosságonként 100 000 | hiányosságonként 300 000 | hiányosságonként 300 000 |
7. | A közúti közlekedési szolgáltatást végző jármű uniós jog szerinti műszaki vizsgálatról szóló érvényes igazolás nélküli közúti közlekedése | RSJ | 40 000 | 50 000 | 60 000 | 100 000 |
8. | A személy- vagy áruszállítási szolgáltatást végző gépjármű esetében a gyártó által felszerelt káros anyag kibocsátást csökkentő berendezés hiányzik, átalakították, működését befolyásolták vagy nyilvánvalóan meghibásodott. | RSJ | 40 000 | 50 000 | 600 000 | 600 000 |
"
7. melléklet a 722/2020. (XII. 31.) Korm. rendelethez
"1. melléklet a 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelethez
1. Forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálat keretében érvényes általános forgalomba helyezési engedély (ÁFE) vagy típusbizonyítvány alapján kiadott megfelelőségi nyilatkozat felhasználásával végzett műszaki megvizsgálás)
A | B | ||||||||||
1. | Kategóriák | Alkalmazható alvizsgák | |||||||||
2. | M1 | ||||||||||
3. | M2 | ||||||||||
4. | M3 | ||||||||||
5. | N1 | ||||||||||
6. | N2 | ||||||||||
7. | N3 | ||||||||||
8. | O1 | ||||||||||
9. | O2 | ||||||||||
10. | O3 | ||||||||||
11. | O4 | ||||||||||
12. | L3e | ||||||||||
13. | L4e | ||||||||||
14. | L5e | ||||||||||
15. | L7e | ||||||||||
16. | LJ | ||||||||||
17. | T1 | ||||||||||
18. | T2 | ||||||||||
19. | T3 | ||||||||||
20. | T4 | ||||||||||
21. | T5 | ||||||||||
22. | Ra1, Rb1 | ||||||||||
23. | Ra2, Rb2 | ||||||||||
24. | Ra3, Rb3 | ||||||||||
25. | Ra4, Rb4 | ||||||||||
26. | Sb2 | ||||||||||
27. | További, kérelmezett alvizsgák: |
Magyarázat:
V4*4 (összkerékhajtás vizsgálata)
V2T (2-nél több tengely)
VTACHO (mentíró, illetve sebességkorlátozó berendezés)
További kérelmezett alvizsgák:...
2. Időszakos műszaki vizsgálat keretében végzett műszaki megvizsgálás, valamint időszakos műszaki vizsgálathoz kapcsolódó adatmódosítás, amennyiben a hatósági elírás következménye és az elírás ténye a vizsgaanyagban egyértelműen dokumentálásra kerül (a módosítható adatok felsorolása a HKR rendszerben található)
A | B | ||||||||||
1. | Kategóriák | Alkalmazható alvizsgák | |||||||||
2. | M1 | ||||||||||
3. | M2 | ||||||||||
4. | M3 | ||||||||||
5. | N1 | ||||||||||
6. | N2 | ||||||||||
7. | N3 | ||||||||||
8. | O1 | ||||||||||
9. | O2 | ||||||||||
10. | O3 | ||||||||||
11. | O4 | ||||||||||
12. | L3e | ||||||||||
13. | L4e | ||||||||||
14. | L5e | ||||||||||
15. | L7e | ||||||||||
16. | LJ | ||||||||||
17. | T1 | ||||||||||
18.. | T2 | ||||||||||
19 | T3 |
20. | T4 | ||||||||||
21. | T5 | ||||||||||
22. | Ra1, Rb1 | ||||||||||
23. | Ra2, Rb2 | ||||||||||
24. | Ra3, Rb3 | ||||||||||
25. | Ra4, Rb4 | ||||||||||
26. | Sb2 |
Magyarázat:
V4x4 (Összkerékhajtás vizsgálata)
V2T (2-nél több tengely)
MNK (Autóbusz minősítése nemzetközi forgalomra)
MKOZ (Autóbusz minősítése közforgalmú személyszállításra)
LVR (Légfékrendszer vizsgálata)
VTACHO (Menetíró, valamint sebességkorlátozó berendezés)
MADR (Veszélyesáru-szállításra minősítés)
VKÜL (Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 20. § (2) bekezdés szerinti különleges felépítmények vizsgálata, kivéve aDr hatálya alá tartozó, valamint az üzemeltetés szempontjából külön engedélyhez kötött járművek /pl. sportcélú, megkülönböztetett jelzéssel ellátott/)
CEMT (Közlekedésbiztonsági igazolás)
NK (N2/N3 M2/M3 jármű minősítése nemzetközi forgalomra)
VÁE (Műszaki vizsga veszélyes anyagot szállító /ADR hatálya alá tartozó/ járműre)
MUND (Undort keltő anyag szállítására alkalmasság minősítése)
GAZ (Gáz-benzin kettős üzemű járművek vizsgálata)
MEGKÜL (megkülönböztető és/vagy figyelmeztető jelzéssel ellátott járművek vizsgálata)
További kérelmezett alvizsgák:
* (Kivéve az első minősítő vizsgálat)
3. Korlátozott időszakos műszaki vizsgálat keretében végzett műszaki megvizsgálás
A | B | ||||||||||
1-. | Kategóriák | Alkalmazható alvizsgák | |||||||||
2. | M1 | ||||||||||
3. | M2 | ||||||||||
4. | M3 | ||||||||||
5. | N1 | ||||||||||
6. | N2 | ||||||||||
7. | N3 | ||||||||||
8. | O1 | ||||||||||
9. | O2 | ||||||||||
10. | O3 | ||||||||||
11. | O4 | ||||||||||
12. | L3e | ||||||||||
13. | L4e | ||||||||||
14. | L5e | ||||||||||
15. | L7e | ||||||||||
16. | LJ | ||||||||||
17. | T1 | ||||||||||
18. | T2 | ||||||||||
19. | T3 | ||||||||||
20. | T4 | ||||||||||
21. | T5 | ||||||||||
22. | Ra1, Rb1 | ||||||||||
23. | Ra2, Rb2 | ||||||||||
24. | Ra3, Rb3 | ||||||||||
25. | Ra4, Rb4 | ||||||||||
26. | Sb2 |
Magyarázat:
MEGKÜL (megkülönböztető és/vagy figyelmeztető jelzéssel ellátott járművek vizsgálata) VON (vonószerkezettel felszerelt jármű vontatásra való alkalmasságának típusbizonyítvány alapján történő megállapítása)
4. Jármű honosítási eljárás lefolytatása
A | B | |
1. | Kategóriák | |
2. | M1 | |
3. | M2 | |
4. | M3 | |
5. | N1 | |
6. | N2 | |
7. | N3 | |
8. | O1 | |
9. | O2 | |
10. | O3 | |
11. | O4 | |
12. | L3e | |
13. | L4e | |
14. | L5e | |
15. | L7e | |
16. | LJ | |
17. | T1 | |
18. | T2 | |
19. | T3 | |
20. | T4 | |
21. | T5 | |
22. | Ra1, Rb1 | |
23. | Ra2, Rb2 | |
24. | Ra3, Rb3 | |
25. | Ra4, Rb4 | |
26. | Sb2 |
"