54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelet
egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 2. alcím és a 2. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 4. alcím és a 3. melléklet tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés 19. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
az 5. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (3) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 6. alcím tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 7. alcím és a 4. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 18. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 8. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 9. alcím tekintetében a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 10. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 23. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 11. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés l) pontjában és 74. § (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 12. alcím és az 5. melléklet tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés x) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 16. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszterrel egyetértésben -,
a 13. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés l) és w) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 14. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 48. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 15. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (3) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 16. alcím és a 6. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés l) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdés 12. és 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben -,
a 17. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 54. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:
1. Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet módosítása
1. § Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
2. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet [a továbbiakban: 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet] 10. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Nem nyújtható be a (2) bekezdés szerinti eljárás lefolytatására kérelem azon jármű típushoz tartozó új járműveknél, amelyet a jármű gyártója vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó értékesít, és amely típusra vonatkozóan a közlekedési hatóság "EK típusjóváhagyó okmány" közlekedés hatósági informatikai rendszerben történő regisztrációjával a 4. § (11) bekezdése szerinti típusbizonyítványt adott ki. Amennyiben a gyártó vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó kérte a típusra vonatkozó "EK típusjóváhagyó okmány" közlekedés hatósági informatikai rendszerben történő regisztrációjával a típusbizonyítvány kiadását, a kérelmet úgy kell tekinteni, hogy a gyártó vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó kérelmezte a típushoz tartozó és általa értékesített valamennyi új jármű (2) bekezdés szerinti eljárás alóli mentesítését, ebben az esetben a jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálata nem szükséges."
3. § Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 12. §-a a következő (5a) és (5b) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) A közlekedési hatóság, valamint a vizsgáló állomás köteles megvizsgálni és dokumentálni a képviselő képviseleti jogosultságát. Időszakos vizsgálatra irányuló kérelem esetén az üzembentartó képviseletét - külön okirat kiállítása nélkül - elláthatja az a személy, aki rendelkezik a járművel és annak hatósági engedélyével, valamint az üzembentartó helyett képes biztosítani a jármű vizsgálatának elvégzéséhez a feltételeket.
(5b) Külön okirat kiállítása nélkül az üzembentartót képviselő személy képviseleti jogosultsága az időszakos vizsgálat során a jármű üzembentartóját terhelő kötelezettségek teljesítésére és a közlekedési hatóság határozatának átvételére terjed ki."
4. § Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
5. § Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a) 2. § (3) bekezdés g) pontjában a "külön jogszabályban" szövegrész helyébe a "megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló rendeletben" szöveg,
b) 10. § (9) bekezdésében a "szerződéssel" szövegrész helyébe az "engedéllyel" szöveg,
c) 11/A. § (1) bekezdésében a "kormányhivatal által végzett versenyjármű szemlén," szövegrész helyébe a "kormányhivatal vagy az országos lefedettséget biztosító vizsgálóállomás által végzett versenyjármű szemlén," szöveg,
d) 13. § (3) bekezdés c) pontjában a "külön jogszabály" szövegrész helyébe a "megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló rendelet" szöveg,
e) 13/A. § (1) bekezdésében a "közlekedési adja ki" szövegrész helyébe a "közlekedési hatóság adja ki" szöveg
lép.
6. § Hatályát veszti az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a) 12. § (11) bekezdésében a "vagy hatósági szerződéssel" szövegrész,
3. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
7. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet [a továbbiakban: 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet] 97. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(5) A gépjármű, a mezőgazdasági vontató, továbbá a lassú jármű ablakain nem szabad olyan megoldást alkalmazni - kivéve a lakófelépítmény ablakait -, amely annak az eredetileg jóváhagyott - a biztonsági üvegezésre vonatkozó - műszaki jellemzőit megváltoztatja.
(6) A (2) és az (5) bekezdésben meghatározott, az ablakok fényáteresztő képességére vonatkozó követelmények nem alkalmazandók a jármű ablakainak - beleértve a vészkijárati ajtók, a vészkijárati ablakok és a vészkijárati búvónyílások - fényáteresztő képességét csökkentő olyan eszközökre, amelyek alkalmazására a közlekedési hatóság az ER. 2. § (3) bekezdés h) pontja alapján, az ENSZ-EGB 43. számú előírás 21. számú mellékletében meghatározott, a biztonsági üvegezés járműbe szerelésére vonatkozó műszaki követelmények figyelembevételével engedélyt adott."
8. § A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a) 37. § (4) bekezdésében az "izzólámpát" szövegrész helyébe az "izzólámpát, tompított és távolsági fényszóró esetében minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást is" szöveg,
b) 38. § (3) bekezdésében az "izzólámpát" szövegrész helyébe az "izzólámpát vagy minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást" szöveg,
c) 78. § (1) bekezdésében a "visszapillantó tükrökkel" szövegrész helyébe a "közvetett látást biztosító eszközökkel (a továbbiakban: visszapillantó tükör)" szöveg,
d) 78. § (6) bekezdésében az "a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet IV. MELLÉKLET" szövegrész helyébe az "a gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek az általános biztonság, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelme tekintetében történő típusjóváhagyásáról, az (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 78/2009/EK, a 79/2009/EK és a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 631/2009/EK, a 406/2010/EU, a 672/2010/EU, az 1003/2010/EU, az 1005/2010/EU, az 1008/2010/EU, az 1009/2010/EU, a 19/2011/EU, a 109/2011/EU, a 458/2011/EU, a 65/2012/EU, a 130/2012/EU, a 347/2012/EU, a 351/2012/EU, az 1230/2012/EU és az (EU) 2015/166 bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2144 európai parlamenti és tanácsi rendelet II. MELLÉKLET" szöveg,
e) 79. § (3) és (4) bekezdésében az "a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet IV. MELLÉKLET" szövegrész helyébe az "a gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek az általános biztonság, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelme tekintetében történő típusjóváhagyásáról, az (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 78/2009/EK, a 79/2009/EK és a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 631/2009/EK, a 406/2010/EU, a 672/2010/EU, az 1003/2010/EU, az 1005/2010/EU, az 1008/2010/EU, az 1009/2010/EU, a 19/2011/EU, a 109/2011/EU, a 458/2011/EU, a 65/2012/EU, a 130/2012/EU, a 347/2012/EU, a 351/2012/EU, az 1230/2012/EU és az (EU) 2015/166 bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2144 európai parlamenti és tanácsi rendelet II. MELLÉKLET" szöveg,
f) 97. § (3) bekezdésében a "feliratot, ábrát," szövegrész helyébe a "fóliát, bevonatot, feliratot, ábrát" szöveg,
g) 97. § (7) bekezdés b) pontjában a "tükörrel" szövegrész helyébe a "visszapillantó tükörrel" szöveg
lép.
4. A hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet módosítása
9. § A hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet [a továbbiakban: 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet] 8. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) A "Bizonyítvány hajós képesítésről" megnevezésű képesítő okmány igénylésekor a vizsgaközpont által a kérelmező számára kiadott és egyedi azonosítóval ellátott adatlap Magyarország területén a kiállítástól számított 60 napig helyettesíti a kérelmezett képesítő okmányt."
10. § A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 8. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A belvízi hivatásos képesítés igazolására kiállított "Bizonyítvány hajós képesítésről" megnevezésű képesítő okmány a kiállításától számított tíz évig, de legfeljebb az egészségi alkalmasság orvosi igazolásának lejáratáig érvényes, amely lejárati dátumot az okmányon fel kell tüntetni."
11. § A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 12. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:
"(14) E rendeletnek az egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelettel történő módosításának hatálybalépése előtt belvízi hivatásos képesítés igazolására lejárati dátum nélkül kiállított "Bizonyítvány hajós képesítésről" megnevezésű képesítő okmányok a kiállításuk alapjául szolgáló és az okmányon megjelenített adatokban bekövetkezett változásig, de legfeljebb 2026. december 31-ig érvényben maradnak."
12. § A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
13. § A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet
a) 4. § (1) bekezdésében a "Hajó" szövegrész helyébe a "Kishajó" szöveg,
b) 1. számú melléklet I. Fejezet Képzések és oktatók jóváhagyása alcím 1. pont a) alpontjában a "hajózási szakértő által" szövegrész helyébe a "szakmailag" szöveg
lép.
5. A légijárművek lajstromozásának szabályairól szóló 32/2001. (IX. 28.) KöViM rendelet módosítása
14. § A légijárművek lajstromozásának szabályairól szóló 32/2001. (IX. 28.) KöVIM rendelet 10. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Betű karakterekből álló lajstromjel
a) nem állhat olyan betű-kombinációból, amely alkalmas lehet a veszély vagy vész jelzésére szolgáló nemzetközi egyezményes jelzésekkel való összetévesztésre,
b) egymás mellett nem állhat azonos karakterekből."
6. A hajós és tengerész szolgálati könyvről szóló 26/2002. (XI. 29.) GKM rendelet módosítása
15. § Hatályát veszti a hajós és tengerész szolgálati könyvről szóló 26/2002. (XI. 29.) GKM rendelet 8. § (1) bekezdésében az "a hajózási hatóságok eljárási díjairól szóló jogszabály alapján" szövegrész.
7. A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet módosítása
16. § A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet [a továbbiakban: 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet] 14. § (5a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5a) A "C" és "CE" kategóriákat egyszerre magába foglaló kombinált tanfolyam esetén a gyakorlati vizsgákat a "C" kategóriára és a kombinált kategóriára vonatkozóan is teljesíteni kell. A vizsgaközpont a kombinált tanfolyam utolsó sikeres vizsgáját követően adja ki a "C" kategóriának és a kombinált kategóriának megfelelő vizsgaigazolásokat az (5) bekezdésben foglaltak szerint."
17. § A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 5. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
18. § A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 3. számú melléklet 3.2.1. pontjában foglalt táblázat A:21 mezőjében a "D1" szövegrész helyébe a "D" szöveg lép.
8. A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet módosítása
19. § A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A működési engedéllyel rendelkező vasúti társaság a cégbírósági bejegyzést követő, cégbírósági bejegyzést nem igénylő egyéb változás esetében a változásnak a 17. § (1) bekezdése szerinti bejelentését követő 10 napon belül köteles kérni engedélyének módosítását, amennyiben
a) a működési engedély kiadásánál vizsgált körülményben olyan változás következett be, amely érinti az engedélyköteles tevékenység folytatásának a feltételeit,
b) átalakulása, egyesülése, szétválása miatt szükséges,
c) a részére kiadott engedély alapján a tevékenység megkezdésére a Vtv. 9/A. § (1) bekezdése szerint nyitva álló határidő lejártát megelőzően a határidő meghosszabbítását kéri."
20. § A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet 2. § (2) bekezdés e) pontjában a "véglegesen visszavonta" szövegrész helyébe a "hivatalból indult eljárás keretében véglegesen visszavonta" szöveg lép.
9. Az egyes vasúti utazási kedvezményekről szóló 57/2009. (X. 20.) KHEM rendelet módosítása
21. § Az egyes vasúti utazási kedvezményekről szóló 57/2009. (X. 20.) KHEM rendelet a 16. §-át követően a következő alcím címmel és 17. §-sal egészül ki:
"Átmeneti rendelkezések
17. § (1) Az országos, regionális vagy elővárosi vasúti menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző és az országos, regionális vagy elővárosi közúti menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző közlekedési szolgáltató (a továbbiakban: érintett társaság) azon munkavállalói, akik az érintett társaságtól a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 35. § (4) bekezdése szerinti közfeladat kötelezettjének változása következtében - az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatások teljesítésének mennyiségi és minőségi ellenőrzésére vonatkozó részletes szabályokról szóló miniszteri rendeletben kijelölt szervezethez - kerülnek át, és a közfeladat kötelezettjének változását megelőző napon menetkedvezményre voltak jogosultak, továbbra is az érintett társaság munkavállalóinak minősülnek a menetkedvezményre való jogosultság szempontjából.
(2) A menetkedvezményre való jogosultság az (1) bekezdés szerinti munkavállalók igényjogosult hozzátartozóit is megilleti, összhangban a 2. § (1) bekezdés g) pontjával.
(3) Az (1) bekezdés hatálya alá tartozó jogosultakat a menetkedvezményre való jogosultság a munkavállaló érintett társaságnál fennálló munkaviszonya fennállása alatt, továbbá közvetlenül az érintett társaságtól vagy az érintett társaság általános jogutódjától történő nyugdíjba vonulásuk után, illetve korhatár előtti ellátásuk, valamint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásának igénybe vétele során is megilleti."
10. A vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet módosítása
22. § A vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet [a továbbiakban: 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet] 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A vasúti társaság - a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 68/F. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló - vasúti járművezető részére tanúsítványt állít ki, ha
a) a munkavállaló a KR.-ben meghatározottak szerint a tanúsítványhoz szükséges alapvizsgát letette,
b) a munkavállaló a vasúti társaság által üzemben tartott vasúti járműre, valamint a vasúti társaság által igénybe vett vasúti pályahálózatra vagy annak egy részére vonatkozóan szakismereti és alkalmassági vizsgát szerzett, továbbá
c) a munkavállaló a KR. 6. mellékletében meghatározott magyar nyelvismerettel rendelkezik."
23. § Hatályát veszti a 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet
b) 14. §-ában a "vagy a vasúti vizsgaközpont" szövegrész,
c) 16. § (1) bekezdésében a "vagy a vasúti vizsgaközpontnak" szövegrész,
d) 16. § (2) bekezdésében a "vagy a vasúti vizsgaközpont" szövegrész,
e) 17. § (1) bekezdésében az "és a vasúti vizsgaközpont" szövegrész,
f) 17. § (3) bekezdésében a " , vagy a vasúti vizsgaközpont" szövegrész,
g) 17. § (4) bekezdésében a " , vagy a vasúti vizsgaközpont" szövegrész,
h) 18. § (4) bekezdésében a "foglalkoztató" szövegrészek.
11. A légijárművek és légijármű komponensek karbantartásának személyi jogosításairól és képzési követelményeiről szóló 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet módosítása
24. § A légijárművek és légijármű komponensek karbantartásának személyi jogosításairól és képzési követelményeiről szóló 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet [a továbbiakban: 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet] 17. § (1) bekezdés b) pontjában az "a 2042/2003/EK bizottsági rendeletben" szövegrész helyébe az "az 1321/2014/EU rendeletben" szöveg lép.
25. § Hatályát veszti a 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet 38. § (1) bekezdés b) és c) pontja.
12. A Nemzeti Polgári Légiközlekedés Védelmi Minőségbiztosítási Programról szóló 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet módosítása
26. § A Nemzeti Polgári Légiközlekedés Védelmi Minőségbiztosítási Programról szóló 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet [a továbbiakban: 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet] 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § E rendelet alkalmazásában
1. belső minőségbiztosítás: egy szervezet saját eszközeivel és erőforrásaival, a saját belső minőségbiztosítási programja szerint végrehajtott légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzés, amelynek célja annak megállapítása, hogy az érintett szervezet milyen mértékben felel meg a nemzetközi, az európai uniós és a hazai légiközlekedés védelmi előírásoknak és belső légiközlekedés védelmi eljárásoknak;
2. éves minőségbiztosítási ellenőrzési program: egy adott naptári évben végrehajtani tervezett légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzéseket tartalmazó dokumentum;
3. külső minőségbiztosítási ellenőrzés: a légiközlekedés védelmében közreműködő szervezetnek külső eszközökkel és erőforrásokkal, e rendelet szerint végrehajtott légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzése, amelynek célja annak megállapítása, hogy az érintett szervezet milyen mértékben felel meg a nemzetközi, az európai uniós és a hazai légiközlekedés védelmi előírásoknak és eljárásoknak;
4. légiközlekedés védelmi felülvizsgálat: a védelmi intézkedések és eljárások alapos vizsgálatára, azok végrehajtásának teljeskörűségére és folyamatosságára irányuló audit, amely kiterjed annak vizsgálatára, hogy van-e rendszer a jogszabályokban meghatározott követelményekre;
5. légiközlekedés védelmi teszt: a légiközlekedés-védelmi intézkedések próbája, amelynek során jogellenes beavatkozási kísérlet szimulálásával ellenőrzik a meglévő védelmi intézkedések hatékonyságát;
6. légiközlekedés védelmi vizsgálat: a védelmi intézkedések és eljárások végrehajtásának megvizsgálására, a hibák megállapítására irányuló ellenőrzés, annak felmérése céljából, hogy az említett intézkedéseket és eljárásokat hatékonyan és a kívánt színvonalon végezték-e;
7. minőségbiztosítási ellenőrzési terv: a minőségbiztosítási ellenőrzés időtervét, szempont-rendszerét, valamint a végrehajtás erőforrásait meghatározó légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzés végrehajtásának terv;
8. vezető ellenőr: nemzeti minőségbiztosítási ellenőr, aki e rendelet előírásainak megfelelően felkészült, képzett és minőségbiztosítási ellenőrzés vezetésére megbízást kapott a felelős hatóságtól."
27. § A 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet 1. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.
13. A légijármű és a repülőeszköz személyzet, valamint a repülésüzemi tiszt képzéséről, vizsgáztatásáról, engedélyeiről és a képzésükben részt vevő képző szervezetek engedélyezéséről szóló 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet módosítása
28. § A légijármű és a repülőeszköz személyzet, valamint a repülésüzemi tiszt képzéséről, vizsgáztatásáról, engedélyeiről és a képzésükben részt vevő képző szervezetek engedélyezéséről szóló 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet [a továbbiakban: 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet] 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az 1178/2011/EU bizottsági rendelet szerint kiadott magánpilóta, kereskedelmi pilóta, légitársasági pilóta, könnyű légijárműre érvényes pilóta szakszolgálati engedély, az (EU) 2018/1976 bizottsági végrehajtási rendelet szerint kiadott vitorlázó repülőgép pilóta szakszolgálati engedély és az (EU) 2018/395 bizottsági rendelet szerint kiadott ballon pilóta szakszolgálati engedély, továbbá a kapcsolódó jogosítások és tanúsítások engedélyese jogosult az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá nem tartozó repülőgépen, helikopteren, helyből felszálló repülőgépen, vitorlázó repülőgépen, segédmotoros vitorlázó repülőgépen, ballonon és léghajón a szakszolgálati engedély, jogosítás vagy tanúsítás által biztosított jogosultságoknak megfelelő tevékenységet végezni."
29. § Az 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet 10. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A 9. § (2) bekezdésében meghatározott betétlapra bejegyezhető típusjogosítás megszerzésére az 1178/2011/EU bizottsági rendelet I. Melléklet H. Alrészében foglalt követelményeket, a típusjogosításhoz kapcsolódó oktatói és vizsgáztatói tanúsítások megszerzésére az 1178/2011/EU bizottsági rendelet I. Melléklet J. és K. Alrészében foglalt követelményeket kell megfelelően alkalmazni. A típusjogosítás bejegyzéséhez, továbbá a típusjogosításhoz kapcsolódó oktatói és vizsgáztatói tanúsítások kiadásához szükséges képzést az e rendelet szerinti képző szervezet tartja."
30. § Az 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet
a) 113. § (2) bekezdésében az "Az (1) bekezdésben" szövegrész helyébe az "A légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 91. § (1) bekezdésében" szöveg,
b) 138. § (1) bekezdésében az "a légiközlekedési hatóság az általa kiadott szakszolgálati engedélyekkel egyenértékűnek fogadja el." szövegrész helyébe az "a légiközlekedési hatóság kérelemre érvényesíti és az általa kiadott szakszolgálati engedélyekkel egyenértékűnek fogadja el." szöveg
lép.
14. A menetíró készülékről szóló 75/2016. (XII. 29.) NFM rendelet módosítása
31. § A menetíró készülékről szóló 75/2016. (XII. 29.) NFM rendelet 14. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Fuvarozó tevékenységet végző vállalkozás szakmai irányítója)
"b) nem vehet rész a menetíró szerelőműhely - mint járműfenntartó szervezet - szakmai irányításában és ellenőrzésében a fuvarozó vállalkozás szakmai irányítói tevékenység végzése alatt és az annak befejezését követő egy évig."
15. A légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet módosítása
32. § A légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet 1. § (2) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
[A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 2. § (3) bekezdésében meghatározott feladatok keretében a KTI Nonprofit Kft. a következő feladatokat végzi:]
"h) a légiközlekedés biztonságának növelése és a légiközlekedés fejlesztése érdekében szakértői támogatást nyújt a légiiparban működő szakmai és képzési szervezetek, intézmények együttműködését, innovációs és kutatásfejlesztési tevékenységét, valamint a nemzetközi kapcsolatok kiépítését segítő fórumok, iparági klaszterek működéséhez."
16. A közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet módosítása
33. § A közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet [a továbbiakban: 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet] 7. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az 1. mellékletben szereplő gépcsoportokba sorolható gépek kezeléséhez szükséges az (1) bekezdés szerinti gépkezelői jogosítvány."
34. § Az 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet 1. melléklete helyébe a 6. melléklet lép.
35. § Az 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet 3. § (2) bekezdésében a "20-31. sora, 33., 63. és 68. sora" szövegrész helyébe a "20-30. sora, 32., 33., 64. és 70. sora" szöveg lép.
17. A közlekedési hatóság részére fizetendő felügyeleti díj megfizetésének részletszabályairól szóló 51/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet módosítása
36. § A közlekedési hatóság részére fizetendő felügyeleti díj megfizetésének részletszabályairól szóló 51/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az (1) bekezdés szerinti felügyeleti díjból a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.-t (a továbbiakban: vizsgaközpont) megillető összeg elszámolásáról negyedévente, az adott negyedévet követő második hónap 15. napjáig az Építési és Közlekedési Minisztérium gondoskodik az összegnek a vizsgaközpont OTP Bank Nyrt.-nél vezetett, 11711003-21463062 számú számlájára történő átutalással, illetve az átutaláshoz kapcsolódó részletes analitika vizsgaközpont részére történő megküldésével."
18. Záró rendelkezések
37. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
38. § Ez a rendelet
1. a vezetői engedélyekről szóló, 2006. december 20-i 2006/126/EK európai parlamenti és tanács irányelvnek,
2. a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
39. § Ez a rendelet a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légi alkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról szóló, 2014. november 26-i 1321/2014/EU bizottsági rendeletnek a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Lázár János s. k.,
építési és közlekedési miniszter
1. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez
Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet Melléklet II. függeléke a következő v) ponttal egészül ki:
"v) Emelt sebességű vasúti pálya: olyan vasúti pálya, amelyen a megengedett legnagyobb sebesség 120 km/óránál nagyobb."
2. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez
1. Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklet 1.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.8. A tengelyfelfüggesztést a tengely megemelése nélkül vizsgáló készülék (Futómű-mozgató pad), amely megfelel az alábbi követelményeknek:
a) a készüléknek rendelkeznie kell legalább két, hosszanti és keresztirányban oda-vissza mozgatható, gépi meghajtású, a felületén csúszásgátló kivitelű lappal, ezzel egyenértékűnek elfogadható, ha az egyik oldal hosszanti és keresztirányban oda-vissza mozgatható, a másik oldal pedig forgatásra alkalmas, vagy a keresztirányú mozgás egyik vagy mindkét oldalon íves pályán valósul meg;
b) a lapok mozgását a kezelő vizsgálóállásból irányíthatja;
c) a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű járművek esetében a lemezeknek az alábbi műszaki előírásoknak kell megfelelniük:
ca) hosszanti és keresztirányú mozgás: legalább 95 mm,
cb) hosszanti és keresztirányú mozgás sebessége 5-15 cm/s."
2. Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklet 1.19. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.19. Az 1.1-1.6. és 1.10-1.16. pontban meghatározott egyes eszközök mérésügyi szempontból akkor tekinthetőek megfelelőnek, ha a legutóbbi ellenőrzés óta nem telt el több idő, mint a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet 7. számú mellékletében meghatározott időszak.
Az ellenőrzési periódus az 1.9. pontban meghatározott zajszintmérő készülék esetében 24 hónap.
Az 1.18. pontban - ide nem értve a c), d), e) és j) alpontban szereplő eszközöket - meghatározott mérőeszközök esetében az ellenőrzési periódus - amennyiben a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendelet, a mérésügyről szóló törvény, vagy annak végrehajtásáról szóló kormányrendelet másképp nem rendelkezik - a mérőeszköz gyártója által meghatározott, annak hiányában 60 hónap."
3. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez
1. A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. számú melléklet A. Rész III. Fejezet 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. A "C" kategóriájú hajóvezetői képesítés megszerzésének feltételei:
a) betöltött 18. életév;
b) belvízi hajózási rádiótelefon kezelői képesítés; és
c) a vizsgaközpont által lebonyolított "C" kategóriájú hajóvezetői vizsga sikeres teljesítése, valamint
ca) legalább 12 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként és jóváhagyott hajóvezetői képzés sikeres elvégzésének igazolása,
cb) egyéni felkészülés mellett legalább 18 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként, vagy
cc) legalább 6 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként és tengeri hajón, a fedélzeti személyzet tagjaként legalább 9 hónap munkatapasztalat és jóváhagyott hajóvezetői képzés sikeres elvégzésének igazolása."
2. A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. számú melléklet A. Rész III. Fejezet 2/A. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2/A. A szolgálati célú hajóvezetői képesítés megszerzésének feltételei:
a) betöltött 18. életév;
b) belvízi hajózási rádiótelefon kezelői képesítés;
c) a vizsgaközpont által lebonyolított "C" kategóriájú hajóvezetői vizsga sikeres teljesítése; és
d) szolgálati célú kisgéphajó-vezetői képesítés birtokában szerzett, 6 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként és jóváhagyott hajóvezetői képzés sikeres elvégzésének igazolása."
4. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez
1. A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 5. melléklet 1. pont "C" kategória a) pont af) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"af) olyan sebességváltó rendszerrel van felszerelve, amely lehetővé teszi a vezető által a sebességfokozat kézi kiválasztását;"
2. Hatályát veszti a 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 5. melléklet 1. pont "C" kategória b) pont ba) alpontja.
5. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez
"1. melléklet a 22/2013. (V. 16.) NFM rendelethez
A külső légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrző tevékenység átlagos éves gyakorisága
A | B | C | D | E | F | G | |
1 | Légiközlekedés védelmi felülvizsgálat | Légiközlekedés védelmi vizsgálat | Légiközlekedés védelmi teszt | ||||
2 | gyakoriság | időtartam | gyakoriság | időtartam | gyakoriság/év | időtartam | |
3 | több, mint 2 millió utasforgalommal rendelkező repülőterek | 4 évente | 3-5 munkanap | 3 alkalom/év | 1-5 nap | 20 | fél nap |
4 | több, mint 500 000 utasforgalommal rendelkező repülőterek | 4 évente | 1-5 munkanap | 1 alkalom/év | 1 nap | 5 | fél nap |
5 | kevesebb, mint 500 000 utasforgalommal rendelkező repülőterek | 5 évente | 1-2 munkanap | évente legalább 1 szervezet | 1 nap | 1 | fél nap |
6 | kis repülőterek | 5 évente | 1 munkanap | x | x | ||
7 | földi kiszolgálói minősítéssel rendelkező meghatalmazott ügynök | 5 évente | 1 munkanap | évente legalább egy szervezet | fél nap | 6 | fél nap |
8 | meghatalmazott ügynök | 5 évente | 1 munkanap | 5 évente legalább egyszer minden szervezet | fél nap | min. 5 alkalom összesen | fél nap |
9 | ismert szállítók | 5 évente | 1 munkanap | 5 évente legalább egyszer minden szervezet | fél nap | min. 2 alkalom összesen | fél nap |
10 | fedélzeti ellátmány meghatalmazott beszállítói | 5 évente | 1 munkanap | 5 évente legalább egyszer minden szervezet | fél nap | min. 2 alkalom összesen | fél nap |
11 | több, mint 2000 főt foglalkoztató magyar AOC-val rendelkező légitársaságok | 3 évente | 1 munkanap | 2 évente | fél nap | 5 | fél nap |
12 | kevesebb, mint 2000 főt foglalkoztató magyar AOC-val rendelkező légitársaságok | 5 évente | 1 munkanap | 3 évente | fél nap | 2 | fél nap |
13 | külföldi légitársaságok | x | légitársaságok 50%-a/év | fél nap | min. 20 alkalom összesen | fél nap | |
14 | földi kiszolgálók | 5 évente | 1 munkanap | 3 évente | fél nap | x | |
15 | légiforgalmi irányító szolgálat | 3 évente | 1 munkanap | 3 évente | fél nap | x | |
16 | védelmi oktatók | x | legalább 5 oktató/év | fél nap | x |
"
6. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez
"1. melléklet az 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelethez
Gépkezelői jogosítvánnyal kezelhető gépek
A | B | C | D | |
1 | Kódszám | Gépkategória | Gépfőcsoport | Gépcsoport |
2 | 1 | Földmunkagépek | ||
3 | 11 | Univerzális földmunkagépek | ||
4 | 1111 | Traktoralapú univerzális földmunkagépek | ||
5 | 12 | Kotrógépek | ||
6 | 1212 | Gumikerekes kotrók | ||
7 | 1222 | Lánctalpas kotrók | ||
8 | 1223 | Teleszkópos kotrók | ||
9 | 1311 | Vedersoros kotrók és árokásók | ||
10 | 14 | Földtolók (dózerek) | ||
11 | 1412 | Földtolók | ||
12 | 15 | Földgyaluk (gréderek) | ||
13 | 1522 | Földgyaluk | ||
14 | 16 | Földnyesők (szkréperek) | ||
15 | 1612 | Földnyesők | ||
16 | 17 | Tömörítőgépek | ||
17 | 1712 | Statikus hengerek | ||
18 | 1722 | Vibrációs hengerek | ||
19 | 1732 | Gumihengerek | ||
20 | 2 | Alapozás, közmű- és fenntartási gépek | ||
21 | 21 | Alapozás gépei | ||
22 | 2131 | Kőzet- és talajfúró berendezések | ||
23 | 2132 | Cölöp- és szádfalverő berendezések | ||
24 | 22 | Közműépítés gépei | ||
25 | 2218 | Talajvízszint-süllyesztő aggregátok | ||
26 | 2222 | Dréncső, kábel- és komplett csőfektető berendezések | ||
27 | 2243 | Csősajtoló berendezések | ||
28 | 2244 | Alagcsövező gépek | ||
29 | 26 | Fenntartás gépei | ||
30 | 2632 | Földműfenntartó gépek | ||
31 | 2654 | Önjáró fűnyírók és fűkaszák | ||
32 | 2655 | Nyesedékaprító berendezések | ||
33 | 2684 | Csatornavizsgáló és -tisztító berendezések | ||
34 | 3 | Targoncák és szállítógépek | ||
35 | 33 | Targoncák | ||
36 | 3312 | Gyalogkíséretű targoncák | ||
37 | 3313 | Vezetőállásos targoncák | ||
38 | 3324 | Vezetőüléses targoncák | ||
39 | 3327 | Vontató és szállító targoncák | ||
40 | 3336 | Autonóm komissiózó targoncák | ||
41 | 34 | Dömperek | ||
42 | 3411 | Dömperek (kerekes anyagszállító) | ||
43 | 3412 | Önrakodó dömperek | ||
44 | 36 | Szivattyúk és folyadékszállító gépek | ||
45 | 3624 | Betonszállító mixer gépkocsik | ||
46 | 3626 | Betonszállító mixer gépkocsik betonszivattyúval | ||
47 | 3627 | Kényszertömörítésű szilárdhulladék-gyűjtő és -szállító gépek | ||
48 | 3628 | Szennyvízszállító és szippantó járművek | ||
49 | 3652 | Víz-, szennyvíz-, zagy- és iszapszivattyúk | ||
50 | 3681 | Beton-, bitumen-, habarcsszivattyúk és szivattyú aggregátok | ||
51 | 4 | Emelő- és rakodógépek | ||
52 | 41 | Emelőszerkezetek | ||
53 | 4111 | Járműemelők | ||
54 | 4121 | Emelőasztalok és felrakógépek | ||
55 | 4131 | Gépi hajtású csörlők és villamos emelődobok | ||
56 | 4141 | Parkoló emelők | ||
57 | 4171 | Színpadtechnikai emelő-berendezések | ||
58 | 4191 | Szintkülönbség kiegyenlítők | ||
59 | 42 | Személyemelők és szerelőállványok | ||
60 | 4211 | Ollós emelőállványok | ||
61 | 4221 | Mobil szerelő állványok | ||
62 | 4223 | Mobil szerelő kosarak | ||
63 | 4224 | Hidraulikus szerelőkosaras gépjárművek és utánfutók | ||
64 | 4225 | Hídvizsgálók | ||
65 | 4226 | Építési személy- és teherfelvonók | ||
66 | 4227 | Függesztett rendszerű, mozgó munkahidak | ||
67 | 4228 | Emelőállványok, oszlopos kúszó munkaállványok | ||
68 | 43 | Járműves emelőszerkezetek, berendezések | ||
69 | 4213 | Gépjármű emelő-hátfalak | ||
70 | 4329 | Reptéri catering járművek | ||
71 | 4374 | Konténer emelők | ||
72 | 44 | Járműves daruk | ||
73 | 4411 | Autódaruk | ||
74 | 4412 | Emelve szállító gépjárművek | ||
75 | 4431 | Lánctalpas daruk | ||
76 | 4451 | Járműre szerelt daruk | ||
77 | 43 | Toronydaruk és kötöttpályás daruk | ||
78 | 4341 | Toronydaruk | ||
79 | 4351 | Árbocdaruk | ||
80 | 4361 | Híddaruk, futódaruk | ||
81 | 4362 | Portáldaruk | ||
82 | 4371 | Bakdaruk | ||
83 | 4372 | Forgódaruk | ||
84 | 4373 | Ablakdaruk | ||
85 | 4375 | Konzoldaruk | ||
86 | 4391 | Födémdaruk | ||
87 | 45 | Rakodógépek | ||
88 | 4511 | Hidraulikus rakodók, homlokrakodók, forgórakodók, teleszkópos rakodók | ||
89 | 4572 | Kompaktorok | ||
90 | 4593 | Vagonkirakók | ||
91 | 5 | Útépítő- és karbantartógépek | ||
92 | 53 | Útépítő gépek | ||
93 | 5316 | Talajstabilizátorok | ||
94 | 5323 | Betonbedolgozó finischerek | ||
95 | 5339 | Aszfalt újrahasznosító berendezések | ||
96 | 5341 | Aszfaltbedolgozó finischerek | ||
97 | 5344 | Aszfaltburkolat marók | ||
98 | 5361 | Emulziószóró berendezések | ||
99 | 55 | Alagútépítés gépei | ||
100 | 5599 | Alagútépítő gépek | ||
101 | 56 | Útburkolat javító gépek és karbantartó gépek | ||
102 | 5623 | Hómaró és hótoló gépek | ||
103 | 5625 | Só- és homokszóró gépek | ||
104 | 5631 | Útfenntartó- és karbantartó gépek | ||
105 | 5632 | Önjáró útburkolati jelfestők | ||
106 | 5636 | Kátyúzó gépek | ||
107 | 5643 | Szalagkorlát-, oszlop-, táblamosó gépek | ||
108 | 5652 | Ároktisztító-maró munkagépek | ||
109 | 5672 | Önjáró seprőgépek | ||
110 | 5680 | Aszfalt- és betonburkolat bontó- és vágógépek | ||
111 | 5681 | Útkorona átfúró berendezések |
"