84/2005. (X. 11.) GKM rendelet

a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 16/A. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni a 7/A. számú mellékletben meghatározott időpont előtt gyártott és forgalomba hozott pótalkatrészeknek a járműfenntartásban való felhasználása tekintetében."

2. §

Az MR. 93/A. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A sebességkorlátozónak úgy kell szabályoznia, hogy]

"a) a veszélyes áruk szállítására használt - külön jogszabályban meghatározott - gépkocsi sebessége 90 km/óra,"

(értékben korlátozott legyen)

3. §

Az MR. 97. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az (5) bekezdésben meghatározott követelmény nem vonatkozik a gépkocsi szélvédőjének és ablakainak fényáteresztő képességét csökkentő olyan eszközre, amely alkalmazására a KKF az ER. 2. § (3) bekezdés h) pontja alapján, az ENSZ-EGB 43. számú előírás 21. számú mellékletében meghatározott, a biztonsági üvegezés járműbe szerelésére vonatkozó műszaki követelmények figyelembevételével engedélyt adott."

4. §

Az MR. 120. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"V. fejezet

Az Európai Unió jogának való megfelelés

120. § Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

1. a Tanács 70/157/EGK irányelve (1970. február 6.) a gépjárművek megengedett zajszintjére és kipufogórendszereire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 84/424/EGK, 92/97/EGK tanácsi, és 73/350/EGK, 81/334/EGK, 84/372/EGK, 89/491/EGK, 96/20/EK, 1999/101/EK bizottsági irányelvek;

2. a Tanács 70/220/EGK irányelve (1970. március 20.) a gépjárművek külső gyújtású motorjainak kipufogógázai által okozott levegőszennyezés elleni intézkedésekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 83/35 l/EGK, 88/76/EGK, 88/436/EGK, 91/441/EGK, 93/59/EGK tanácsi, 77/102/EGK, 78/665/EGK, 89/491/EGK, 96/44/EK, 98/77/EK, 1999/102/EK, 2002/80/EK, 2003/76/EK bizottsági, és 94/12/EK, 96/69/EK, 2001/1/EK, 2001/100/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek;

3. a Tanács 70/221/EGK irányelve (1970. március 20.) a gépjárművek és pótkocsijaik folyékonytüzelőanyag-tartályaira és hátsó aláfutásgátlóira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 79/490/EGK, 97/19/EK bizottsági, és 2000/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek;

4. a Tanács 70/222/EGK irányelve (1970. március 20.) a gépjárművek és pótkocsijuk hátsó rendszámtábláinak elhelyezésére és rögzítésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

5. a Tanács 70/31 l/EGK irányelve (1970. június 8.) a gépjárművek és pótkocsijuk kormányberendezésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 92/62/EGK és 1999/7/EK bizottsági irányelvek;

6. a Tanács 70/387/EGK irányelve (1970. július 27.) a gépjárművek és pótkocsijuk ajtajaira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 98/90/EK és 2001/31/EK bizottsági irányelvek;

7. a Tanács 70/388/EGK irányelve (1970. július 27.) a gépjárművek hangjelző berendezéseire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

8. a Tanács 71/127/EGKirányelve (1971. március 1.) a gépjárművek visszapillantó tükreire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 87/354/EGK tanácsi, és 79/795/EGK, 85/205/EGK, 86/562/EGK, 88/321/EGK bizottsági irányelvek;

9. a Tanács 71/320/EGK irányelve (1971. július 26.) a gépjárművek és pótkocsijaik egyes kategóriáinak fékberendezéseire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 74/132/EGK, 75/524/EGK, 79/489/EGK, 85/647/EGK, 88/194/EGK, 91/422/EGK, 98/12/EK, 2002/78/EK bizottsági irányelvek;

10.[1]

11.[2]

12. a Tanács 74/60/EGK irányelve (1973. december 17.) a gépjárművek belső berendezéseire (a belső visszapillantó tükrök kivételével az utastér belső részeire, a kezelőszervek elrendezésére, a tetőre vagy tolótetőre, az ülések háttámlájára és hátsó ülésfelületére) vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 78/632/EGK bizottsági és 2000/4/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek;

13. a Tanács 74/61/EGK irányelve (1973. december 17.) a gépjárművek jogosulatlan használata elleni védelemre szolgáló eszközökre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 95/56/EK bizottsági irányelv;

14. a Tanács 74/297/EK irányelve (1974. június 4.) a gépjármüvek belső berendezéseire (a kormányberendezés viselkedése ütközés esetén) vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 91/662/EGK bizottsági irányelv;

15.a Tanács 74/408/EGK irányelve (1974. július 22.) a gépjárművek belső berendezéseire (ülések és rögzítésük szilárdsága) vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 81/577/EGK tanácsi és 96/37/EK bizottsági irányelvek;

16.a Tanács 74/483/EGK irányelve (1974. szeptember 17.) a gépjárművek kiálló részeire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 79/488/EGK bizottsági irányelv;

17.a Tanács 75/443/EGK irányelve (1975. június 26.) a gépjárművek hátrameneti és sebességmérő berendezéseire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 97/39/EK bizottsági irányelv;

18. a Tanács 76/114/EGK irányelve (1975. december 18.) a gépjárművek és pótkocsijaik hatóságilag előírt tábláira és felirataira, valamint elhelyezésükre és rögzítési módjukra vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 78/507/EGK bizottsági irányelv;

19. a Tanács 76/115/EGK irányelve (1975. december 18.) a gépjárművek biztonsági öveinek rögzítéseire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 81/575/EGK tanácsi és 82/318/EGK, 90/629/EGK, 96/38/EK bizottság irányelvek;

20.a Tanács 76/756/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek és pótkocsijuk világító és fényjelző berendezéseinek felszerelésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 91/663/EGK és 97/28/EK bizottsági irányelvek;

21.a Tanács 76/757/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik fényvisszaverőire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 97/29/EK bizottsági irányelv;

22.a Tanács 76/758/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik hátsó méretjelző lámpáira, első (oldalsó) helyzetjelző lámpáira, hátsó (oldalsó) helyzetjelző lámpáira és féklámpáira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 89/516/EGK és 97/30/EK bizottsági irányelvek;

23.a Tanács 76/759/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik irányjelző lámpáira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 89/277/EGK és 99/15/EKbizottsági irányelvek;

24.a Tanács 76/760/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik hátsórendszámtábla-megvilágító lámpáira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 97/31/EK bizottsági irányelv;

25.a Tanács 76/761/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek távolsági és/vagy tompított fényszóróira és az ilyen fényszórókhoz használt izzólámpákra vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 89/517/EGK és 1999/17/EK bizottsági irányelvek;

26.a Tanács 76/762/EGK irányelve (1976. július 27.) a gépjárművek ködfényszóróira és az azokhoz használt izzólámpákra vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 1999/18/EK bizottsági irányelv;

27.a Tanács 77/389/EGK irányelve (1977. május 17.) a gépjárművontató szerkezetekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 96/64/EK bizottsági irányelv;

28.a Tanács 77/538/EGK irányelve (1977. június 28.) a gépjárművek és pótkocsijaik hátsó ködlámpáira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 89/518/EGK és 1999/14/EK bizottsági irányelvek;

29.a Tanács 77/539/EGK irányelve (1977. június 28.) a gépjárművek és pótkocsijaik hátrameneti lámpájára vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 97/32/EK bizottsági irányelv;

30.a Tanács 77/540/EGK irányelve (1977. június 28.) a gépjárművek várakozást jelző lámpáira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 1999/16/EK bizottsági irányelv;

31.a Tanács 77/541/EGK irányelve (1977. június 28.) a gépjárművek biztonsági öveire és utasbiztonsági rendszereire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 81/576/EGK tanácsi, és 82/319/EGK, 90/628/EGK, 96/36/EK, 2000/3/EK bizottsági irányelvek;

32. a Tanács 77/649/EGK irányelve (1977. szeptember 27.) a gépjárművek vezetőinek látóterére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 81/643/EGK, 88/366/EGK és 90/630/EGK bizottsági irányelvek;

33. a Tanács 78/316/EGK irányelve (1977. december 21.) a gépjárművek belső berendezéseire (a kezelőszervek, ellenőrző és visszajelző lámpák jelölésére) vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosí -tó 93/91/EGK és 94/53/EK bizottsági irányelvek;

34. a Tanács 78/317/EGK irányelve (1977. december 21.) a gépjárművek üvegfelületeinek jég- és páramentesítő berendezéseire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

35. a Tanács 78/318/EGK irányelve (1977. december 21.) a gépjármüvek ablaktörlő és ablakmosó rendszereire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 94/68/EK bizottsági irányelv;

36.a Tanács 78/549/EGK irányelve (1978. június 12.) a gépjárművek kerékdobjaira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 94/78/EK bizottsági irányelv;

37.a Tanács 78/932/EGK irányelve (1978. október 16..) a gépjárművek üléseinek fejtámláira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

38. a Tanács 80/1268/EGK irányelve (1980. december 16.) a gépjárművek tüzelőanyag-fogyasztására vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 89/491/EGK, 93/116/EK, 1999/100/EK bizottsági és 2004/3/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek;

39. a Tanács 80/1269/EGK irányelve (1980. december 16.) a gépjárművek motorteljesítményére vonatkozó tagál -lami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 88/195/EGK, 89/491/EGK, 97/21/EK és 1999/99/EK bizottsági irányelvek;

40.a Tanács 88/77/EGK irányelve (1987. december 3.) a járművekben használt dízelmotorok gáz-halmazállapotú szennyezőanyag-kibocsátása elleni intézkedésekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 91/542/EGK tanácsi, 96/1/EK európai parlamenti és tanácsi, és 2001/27/EK bizottsági irányelvek;

41. a Tanács 89/297/EGK irányelve (1989. április 13.) egyes gépjármüvek és pótkocsijaik oldalsó védelmére (oldalsó védőszerkezetekre) vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

42.a Tanács 91/226/EGK irányelve (1991. március 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik egyes kategóriáinak a felcsapódó víz elleni védelmére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

43. a Tanács 92/21/EGK irányelve (1992. március 31.) az M1 kategóriájú gépjárművek tömegéről és méreteiről, valamint az azt módosító 95/48/EK bizottsági irányelv;

44.a Tanács 92/22/EGK irányelve (1992. március 31.) a gépjárművek és pótkocsijaik biztonsági üvegezéséről és az üvegezésre használt anyagokról, valamint az azt módosító 2001 /92/EK bizottsági irányelv;

45.[3]

46. a Tanács 92/114/EGK irányelve (1992. december 17.) az N kategóriájú gépjárművek vezetőfülkéjének a hátfal síkja előtti kiálló részeiről;

47. az Európai Parlament és a Tanács 94/20/EK irányelve (1994. május 30.) a gépjárművek és pótkocsijaik mechanikus kapcsolószerkezeteiről, valamint ezeknek a gépjárművekre történő felszereléséről;

48.az Európai Parlament és a Tanács 95/28/EGK irányelve (1995. október 24.) egyes gépjármű-kategóriák belső kialakításában használt anyagok égési tulajdonságairól;

49.az Európai Parlament és a Tanács 96/27/EK irányelve (1996. május 20.) a gépjárművek utasainak oldalsó ütközés esetén történő védelméről és a 70/156/EGK irányelv módosításáról;

50. az Európai Parlament és a Tanács 96/79/EK irányelve (1996. december 16.) a gépjárművek utasainak frontális ütközéssel szemben nyújtott védelméről, és a 70/156/EGK irányelv módosításáról, valamint az azt módosító 1999/98/EK bizottsági irányelv;

51. az Európai Parlament és a Tanács 97/27/EK irányelve (1997. július 22.) a gépjárművek és pótkocsijaik egyes kategóriáinak tömegéről és méreteiről, valamint a 70/156/EGK irányelv módosításáról; valamint az azt módosító 2003/19/EK bizottsági irányelv;

52. az Európai Parlament és a Tanács 98/91/EK irányelve (1998. december 14.) a veszélyes áruk közúti szállítására szánt gépjárművekről és pótkocsijaikról, valamint a gépjárművek és pótkocsijaik típusjóváhagyásáról szóló 70/156/EGK irányelv módosításáról;

53. a Tanács 93/14/EGK irányelve (1993. április 5.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok fékberendezéséről;

54. a Tanács 93/29/EGK irányelve (1993. június 14.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok kezelőszerveinek, ellenőrző és visszajelző lámpáinak jelöléséről, valamint az azt módosító 2000/74/EK bizottsági irányelv;

55. a Tanács 93/30/EGK irányelve (1993. június 14.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok hangjelző berendezéséről;

56. a Tanács 93/31/EGK irányelve (1993. június 14.) a motorkerékpárok kitámasztószerkezetéről, valamint az azt módosító 2000/72/EK bizottsági irányelv;

57. a Tanács 93/32/EGK irányelve (1993. június 14.) a motorkerékpárok utasülésének kapaszkodójáról, valamint az azt módosító 1999/24/EK bizottsági irányelv;

58. a Tanács 93/33/EGK irányelve (1993. június 14.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok illetéktelen használat elleni védelmet biztosító berendezéseiről, valamint az azt módosító 1999/23/EK bizottsági irányelv;

59. a Tanács 93/34/EGK irányelve (1993. június 14.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok előírt azonosítási jelzéseiről, valamint az azt módosító 1999/25/EK bizottsági irányelv;

60.a Tanács 93/92/EGK irányelve (1993. október 29.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok világító- és fényjelző berendezéseinek beépítéséről, valamint az azt módosító 2000/73/EK bizottsági irányelv;

61.a Tanács 93/93/EGK irányelve (1993. október 29.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok tömegéről és méreteiről, valamint az azt módosító 2001/78/EK és 2004/86/EK bizottsági irányelvek;

62.a Tanács 93/94/EGK irányelve (1993. október 29.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok hátsó rendszámtáblájának elhelyezéséről, valamint az azt módosító 1999/26/EK bizottsági irányelv;

63.az Európai Parlament és a Tanács 95/1/EK irányelve (1995. február 2.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok legnagyobb tervezési sebességéről, valamint a motor legnagyobb nyomatékáról és legnagyobb hasznos teljesítményéről, valamint az azt módosító 2002/41/EK bizottsági irányelv;

64.az Európai Parlament és a Tanács 2002/7/EK irányelve (2002. február 18.) a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteinek, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztöme-gének megállapításáról szóló a Tanács 96/53/EK irányelve (1996. június 25.) módosításáról;

65. az Európai Parlament és a Tanács 97/24/EK irányelve (1997. június 17.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok egyes alkatrészeiről és jellemzőiről, valamint az azt módosító 2002/51/EK európai parlamenti és tanácsi, és 2003/77/EK bizottsági irányelvek;

66.a Tanács 74/151/EGK irányelve (1974. március 4.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok egyes alkatrészeire és jellemzőire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 88/410/EGK és 98/38/EK bizottsági irányelvek;

67. a Tanács 74/152/EGK irányelve (1974. március 4.) kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok legnagyobb tervezési sebességére és rakfelületére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 88/412/EGK és 98/89/EK bizottsági irányelvek;

68.a Tanács 74/346/EGK irányelve (1974. június 25.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok visszapillantó tükreire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 98/40/EK bizottsági irányelv;

69.a Tanács 74/347/EGK irányelve (1974. június 25.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok látómezőjére és szélvédőtörlőire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 79/1073/EGK bizottsági irányelv;

70.a Tanács 75/321/EGK irányelve (1975. május 20.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok kormányberendezésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 88/41 l/EGK és 98/39/EK bizottsági irányelvek;

71.a Tanács 75/322/EGK irányelve (1975. május 20.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorokba szerelt külső gyújtású motorok által előidézett rádiózavarok szűrésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 2000/2/EK és 2001/3/EGK bizottsági irányelvek;

72.a Tanács 75/323/EGK irányelve (1975. május 20.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorokra szerelt, a mezőgazdaságban vagy erdészetben alkalmazott szerszámokon, gépeken vagy pótkocsikon használt világító és fényjelző berendezések elektromos csatlakozójára vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

73. a Tanács 76/432/EGK irányelve (1976. április 6.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok fékberendezéseire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 96/63/EK bizottsági irányelv;

74.a Tanács 76/763/EGK irányelve (1976. július 27.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok utasülésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 1999/86/EK tanácsi irányelv;

75.a Tanács 77/311/EGK irányelve (1977. március 29.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok vezetőire ható zajszintre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 96/627/EK bizottsági határozat;

76.a Tanács 77/536/EGK irányelve (1977. június 28.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok borulás hatása elleni védőszerkezeteire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 89/680/EGK tanácsi, és 1999/55/EK bizottsági irányelvek;

77.a Tanács 77/537/EGK irányelve (1977. június 28.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorokban használt dízelmotorok szennyezőanyag-kibocsátása elleni intézkedésekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

78.a Tanács 78/764/EGK irányelve (1978. július 25.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok vezetőülésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 83/190/EGK, 88/465/EGK és 1999/57/EK bizottsági irányelvek;

79. a Tanács 78/933/EGK irányelve (1978. október 17.) a kerekes mezőgazdasági és erdészeti traktorok világító és fényjelző berendezéseinek elhelyezésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 1999/56/EK bizottsági irányelv;

80. a Tanács 79/532/EGK irányelve (1979. május 17.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok világító és fényjelző berendezéseinek alkatrész-típusjóváhagyására vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

81.a Tanács 79/533/EGK irányelve (1979. május 17.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok vontatószerkezetére és hátrameneti berendezésére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 1999/58/EK bizottsági irányelv;

82.a Tanács 79/622/EGK irányelve (1979. június 25.) a kerekes mezőgazdasági és erdészeti traktorok borulás hatása elleni védőszerkezeteire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről (statikus vizsgálat), valamint az azt módosító 82/953/EGK, 88/413/EGK és 1999/40/EK bizottsági irányelvek;

83.a Tanács 80/720/EGK irányelve (1980. június 24.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok kezelőterére, vezetőhelyéhez történő hozzáférésre, ajtajaira és ablakaira vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 88/414/EGK bizottsági irányelv;

84.a Tanács 86/297/EGK irányelve (1986. május 26.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok erőleadó tengelycsonkjaira és ezek védőburkolatára vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

85.[4]

86.a Tanács 86/415/EGK irányelve (1986. július. 24.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok kezelőszerveinek beépítéséről, elhelyezéséről, működéséről és jelöléséről;

87.[5]

88. a Tanács 89/173/EGK irányelve (1988. december 21.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok egyes alkatrészeire és jellemzőire vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, valamint az azt módosító 2000/1/EK bizottsági irányelv;

89.a Tanács 89/459/EGK irányelve (1989. július 18.) a gépjárművek és pótkocsijaik egyes kategóriái esetében a gumiabroncsok futófelület-mintázatának mélységére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről;

90. a Tanács 92/6/EGK irányelve (1992. február 10.) a Közösségben egyes gépjármű-kategóriákra sebességkorlátozó készülékek felszereléséről és használatáról, valamint az azt módosító 2002/85/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv;

91. a Tanács 92/24/EGK irányelve (1992. március 31.) egyes gépjármű-kategóriák sebességkorlátozó készülékeiről vagy az ehhez hasonló sebességkorlátozó fedélzeti rendszereiről, valamint az azt módosító 2004/1 l/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv;

92. az Európai Parlament és a Tanács 98/69/EK irányelve (1998. október 13.) a gépjárművek kibocsátásai által okozott levegőszennyezés elleni intézkedésekről és a 70/220/EGK tanácsi irányelv módosításáról;

93. az Európai Parlament és a Tanács 1999/96/EK irányelve (1999. december 13.) a járművek hajtására használt sűrítéses gyújtású motorok gázhalmazállapotú szennyezőanyag- és légszennyezőrészecske-kibocsátása, valamint a jármüvek hajtására használt, földgáz- vagy pb-gázüzemű külső gyújtású motorok gázhalmazállapotú szennyezőanyag-kibocsátása elleni intézkedésekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről és a 88/77/EGK tanácsi irányelv módosításáról;

94.[6]

95. az Európai Parlament és a Tanács 2000/40/EK irányelve (2000. június 26.) a gépjárművek elülső aláfutás-gátlásával kapcsolatos tagállami jogszabályok közelítéséről és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról;

96. az Európai Parlament és a Tanács 2001/56/EK irányelve (2001. szeptember 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik fűtéséről, a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról és a 78/548/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről, valamint az azt módosító 2004/78/EK bizottsági irányelv;

97. az Európai Parlament és a Tanács 2001/85/EK irányelve (2001. november 20.) a személyszállításra használt, a vezetőülésen kívül több mint nyolc ülőhelyet tartalmazó járművekre vonatkozó különleges rendelkezésekről, valamint a 70/156/EGK és a 97/27/EK irányelv módosításáról;

98.[7]

99. az Európai Parlament és a Tanács 2003/102/EK irányelve (2003. november 17.) a gyalogosok és más veszélyeztetett úthasználók gépjárművel való ütközést megelőző, illetve annak során történő védelméről, és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról;

100. az Európai Parlament és a Tanács 2003/97/EK irányelve (2003. november 10.) a közvetett látást biztosító eszközök és az ilyen eszközökkel felszerelt járművek típusjóváhagyására vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről, a 70/156/EGK irányelv módosításáról és a 71/127/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről, valamint az azt módosító 2005/27/EK bizottsági irányelv;

101.a Tanács 82/890/EGK irányelve (1982. december 17.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorokra vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló irányelvek módosításáról;

102.a Tanács 87/354/EGK irányelve (1987. június 25.) az ipari termékekre vonatkozó tagállami jogszabályok kö- zelítéséről szóló egyes irányelveknek a tagállamokat jelző megkülönböztető számok és betűk vonatkozásában történő módosításáról;

103.az Európai Parlament és a Tanács 97/54/EK irányelve (1997. szeptember 23.) a 74/150/EGK, 74/151/EGK, 74/152/EGK, 74/346/EGK, 74/347/EGK, 75/321/EGK, 75/322/EGK, 76/432/EGK, 76/763/EGK, 77/31 l/EGK, 77/537/EGK, 78/764/EGK, 78/933/EGK, 79/532/EGK, 79/533/EGK, 80/720/EGK, 86/297/EGK, 86/415/EGK és 89/173/EGK tanácsi irányelvnek a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok legnagyobb tervezési sebessége tekintetében történő módosításáról;

104. a Bizottság 96/627/EK határozata (1996. október 17.) a kerekes mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok vezetőire ható zajszintre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 1977. március 29-i 77/311/EGK tanácsi irányelv 2. cikkének végrehajtásáról, valamint az azt módosító 2000/63/EK bizottsági határozat;

105.a Bizottság 2003/138/EK határozata (2003. február 27.) az elhasználódott járművekről szóló 2000/53/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti alkatrész- és anyagkódolási szabványok létrehozásáról;

106.a Bizottság 2004/90/EK határozata (2003. december 23.) a gyalogosok és más veszélyeztetett úthasználók gépjárművel való ütközést megelőző, illetve annak során történő védelméről és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2003/102/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikke végrehajtásához szükséges műszaki előírásokról."

5. §

(1)[8]

(2) Az MR. A. Függelékének A/8. számú melléklete e rendelet 2. számú melléklete szerint módosul.

Záró rendelkezések

6. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

a) a Bizottság 2005/27/EK irányelve (2005. március 29.) a közvetett rálátást segítő eszközök és az ilyen eszközökkel felszerelt jármüvek típusjóváhagyására vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 2003/97/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazításáról;

b) a Bizottság 2005/438/EK határozata (2005. június 10.) az elhasználódott jármüvekről szóló 2000/53/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének módosításáról.

Dr. Kóka János s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

1. számú melléklet a 84/2005. (X. 11.) GKM rendelethez[9]

2. számú melléklet a 84/2005. (X. 11.) GKM rendelethez

1. Az MR. A. Függelék A/8. számú mellékletének címéhez tartozó 1. jelű lábjegyzet helyébe a következő rendelkezés lép:

"1 Ez a melléklet a közvetett rálátást segítő eszközök és az ilyen eszközökkel felszerelt járművek típusjóváhagyására vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló - a Bizottság 2005/27/EK irányelvével módosított -2003/97/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel megegyező szabályozást tartalmaz."

2. Az MR. A. Függelék A/8. számú melléklet A. Fejezetében a 4. pontot követő, "A MELLÉKLET

A. FEJEZETE RÉSZEINEK JEGYZÉKÉ"-t tartalmazó táblázat I. Része a következő 7. Függelékkel egészül ki:

[A MELLÉKLET A. FEJEZETE RÉSZEINEK JEGYZÉKE

I. Rész Fogalommeghatározások és az EK-típusjóvá-hagyásra vonatkozó közigazgatási rendelkezések]

"7. függelék Rögzített dőlésszögű üléstámlával rendelkező ülés esetén a vezető két szeme helyének meghatározása"

3. Az MR. A. Függelék A/8. számú melléklet A. Fejezet I. rész 1.1.1.12. pontja a következő mondattal egészül ki:

["A vezető szemeinek helye": az a két pont, amely egymástól 65 mm-re, a vezetőülés ezen 1. Rész 6. függelékében meghatározott R pontja felett függőleges irányban 635 mm távolságra helyezkedik el. A két pontot összekötő egyenes merőleges a jármű függőleges hosszanti középsíkjára. A szem e két pontját összekötő szakasz középpontja abban a függőleges hosszanti síkban helyezkedik el, amelynek át kell haladnia a vezetőülésnek a jármű gyártója által megadott középpontján.]

"Rögzített dőlésszögű üléstámlával rendelkező ülés esetében a vezető szemei helyének összhangban kell lennie az ezen rész 7. függelékében előírtakkal."

4. Az MR. A. Függelék A/8. számú melléklet A. Fejezet I. rész 5. függelékének 1.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.1. Az alkatrész EK-típusjóváhagyási jel egy téglalapból áll, amelyben egy "e" betű van elhelyezve, amelyet az EK-típusbizonyítványt kiadó tagállam megkülönböztető számjele követ: 1 - Németország, 2 - Franciaország, 3 -Olaszország, 4 - Hollandia, 5 - Svédország, 6 - Belgium, 7 - Magyarország, 8 - Cseh Köztársaság, 9 - Spanyolország, 11 - Egyesült Királyság, 12 - Ausztria, 13 - Luxemburg, 17 - Finnország, 18 - Dánia, 20 - Lengyelország, 21 - Portugália, 23 - Görögország, 24 - Írország, 26 - Szlovénia, 27 - Szlovákia, 29 - Észtország, 32 - Lettország, 36 - Litvánia, 49 - Ciprus, 50 - Málta. Az alkatrész EK-típusjóváhagyási jel magában foglalja a téglalap közelében elhelyezett alkatrész EK-típusjóváhagyási számot. E szám a típusra kibocsátott bizonyítványon feltüntetett alkatrész EK-típusjóváhagyási számból áll (lásd ezen I. rész 3. függelékét), továbbá e szám elé két számjegy kerül, amely megfelel ezen melléklet rendelkezéseit meghatározó EK irányelv legutóbbi módosítása sorszámának, amely az alkatrész EK-típusjóváhagyás megadásának időpontjában hatályban volt. A módosítás sorszámát és a bizonyítványon feltüntetett alkatrész EK-típusjóváhagyási számot csillag választja el. Jelen esetben (a 2003/97/EK irányelv alapján) a sorozatszám 03."

5. Az MR. A. Függelék A/8. számú melléklet A. Fejezetének I. része a következő 7. számú függelékkel egészül ki:

" 7. számú függelék

Rögzített dőlésszögű üléstámlával rendelkező ülés esetén a vezető két szeme helyének meghatározása

1. A szemek R ponthoz viszonyított helyzetét az alábbi táblázatban feltüntetett adatoknak megfelelően kell beállítani a háromdimenziós koordinátarendszer X koordinátái alapján. A táblázat a 25 fokos dőlésszögű rögzített üléstámlához tartozó alapkoordinátákat tartalmazza. A koordinátákhoz tartozó háromdimenziós koordinátarendszer megfelel a módosított 77/649/EGK irányelv I. számú melléklete 2.3. pontjában meghatározottaknak.

Üléstámla dőlésszögeVízszintes koordináták
(fok)ΔX
2568 mm

2. A nem 25 fokos dőlésszögü rögzített üléstámlákra vonatkozó további korrekció

Azokban az esetekben, amikor a tervezett üléstámla dőlésszöge nem 25 fok, az alábbi táblázatban található - a 25 fokos rögzített dőlésszögű üléstámlának megfelelő - szemhelyzethez képest a szemhelyzetek X és Z koordinátáinak további korrekciója:

Üléstámla dőlésszögeVízszintes koordinátákFüggőleges koordináták
(fok)ΔXAZ
5-186 mm28 mm
6-177 mm27 mm
7-167 mm27 mm
8-157 mm27 mm
9-147 mm26 mm
10-137 mm25 mm
11-128 mm24 mm
12-118 mm23 mm
13-109 mm22 mm
14-99 mm21 mm
15-90 mm20 mm
16-81 mm18 mm
17-72 mm17 mm
18-62 mm15 mm
19-53 mm13 mm
20-44 mm11 mm
21-35 mm9 mm
22-26 mm7 mm
-18 mm5 mm
24-9 mm3 mm
250 mm0 mm
269 mm-3 mm
2717 mm-5 mm
2826 mm-8 mm
2934 mm-11 mm
.43 mm-14 mm
3151 mm-18 mm
3259 mm-21 mm
3367 mm-24 mm
3476 mm-28 mm
3584 mm-32 mm
3692 mm-35 mm
37100 mm-39 mm
38108 mm-43 mm
39115 mm-48 mm
40123 mm-52 mm"

6. Az MR. A. Függelék A/8. számú melléklet A. Fejezet III. részének 2.1.1. pontjához tartozó táblázatban az N2 <, = 7,5 t kategóriájú gépjárművekhez tartozó sorának "Széles látószögű tükör IV. osztály" oszlopa által meghatározott szöveg helyébe a következő szöveg lép:

"Kötelező

Mindkét oldalon, ha V. osztályú tükör felszerelhető

Választható

Mindkét oldalon együtt, ha nem."

7. Az MR. A. Függelék A/8. számú melléklet A. Fejezet III. részének 2.1.1. pontjához tartozó táblázatban az N2 < 7,5 t kategóriájú gépjárművekhez tartozó sorának "Külső közeltéri tükör V. osztály" oszlopa által meghatározott szöveg helyébe a következő szöveg lép:

"Kötelező, lásd a III. rész 3.7. és 5.5.5. pontját

Egy az utas oldalán

Választható

Egy a vezető oldalán (mindkettőt legalább 2 méterrel a talajfelszín fölött kell felszerelni) . A megengedett eltérés +10 cm."

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[2] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[3] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[4] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[5] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[6] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[7] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[8] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

[9] Hatályon kívül helyezte a 126/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (4) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2006.01.01.

Tartalomjegyzék